آرشیو بلاگ

چای بابونه و خواص مفید آن در حفظ سلامت پوست و مو

خواص مفید چای بابونه 848468746874874874478

چای بابونه یک گیاه شفابخش است که سرشار از ترکیبات مفیدی چون ترپنوئیدها و فلاونوئیدها است که می تواند به ترمیم پوست و موهای شما کمک کند. از جمله خواص مفید چای بابونه می توان به خاصیت ضد التهابی آن و دارا بودن چامازولن اشاره نمود.

استفاده از این ماده طبیعی ساده می تواند به شما در دستیابی به پوستی بی عیب و نقص که خواسته هر فردی است کمک کند. بابونه به اشکال مختلف از جمله سر گل خشک، دم کرده (چای)، عصاره های مایع، اسانس ها، لوسیون ها و پمادها در بازار موجود است.

مزایای زیبایی چای بابونه

در اینجا مزایای چای بابونه برای پوست و مو و راه هایی برای استفاده از آن در روال زیبایی شما آورده شده است.

 

خواص مفید چای بابونه 848468746874874874478

 

علائم پیری پوست را کاهش می دهد

از جمله خواص مفید چای بابونه می توان گفت که این گیاه حاوی پلی فنول ها و مواد شیمیایی گیاهی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند. آنتی اکسیدان ها از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد و دیگر عوامل محرک محیطی محافظت می کند، در غیر این صورت رادیکال های آزاد تولید شده در بدن باعث آسیب های سلولی زیادی در پوست شده و باعث پیری زودرس می شوند. بابونه همچنین به بازسازی سلول ها سرعت می بخشد، آسیب های پوستی پیشین را از بین می برد و در نتیجه ظاهر خطوط ریز، چین و چروک و زخم را به حداقل می رساند.

نحوه استفاده:

گلهای بابونه را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش بریزید و بگذارید سرد شود.

یک پنبه را در عصاره بابونه خیس کرده و روی صورت و گردن خود بمالید.

۱۰ دقیقه صبر کنید سپس صورت و گردن خود را با آب خنک بشویید.

به کاهش آکنه کمک می کند

کمک به محو  شدن آکنه های روی پوست از خواص مفید چای بابونه است، چرا که بابونه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند ضایعات آکنه را تسکین داده، زخم ها را محو کرده و تورم، قرمزی و درد ناشی ازآنها را کاهش دهد. این چای گیاهی همچنین از بروز جوش های بعدی نیز جلوگیری می کند.

نحوه استفاده:

آب داغ را روی بابونه خشک بریزید و بگذارید ۲۰ دقیقه بجوشد. مایع را درون یک ظرف صاف کنید.

در یک کاسه، ۲-۳ قاشق غذاخوری آب بابونه، ۱ قاشق غذاخوری عسل، چند قطره آب لیمو تازه فشرده و ۱ سفیده تخم مرغ را مخلوط کنید. اگر می خواهید ماسک روی پوست ملایم تر شود، کافی است نسبت آب بابونه را افزایش دهید.

ماسک را روی صورت خود که از قبل پاکسازی و تمیز کرده اید بمالید و بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه بماند.

صورت خود را با آب گرم بشویید و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

خواص مفید چای بابونه54846848541864458

 

به آرامی پوست را لایه برداری می کند

لایه برداری بخش مهمی از مراقبت از پوست است زیرا سلول های مرده، سبوم و سایر ناخالصی های جمع شده در سطح پوست و داخل منافذ پوست را از بین می برد. پاکسازی عمیق پوست به جلوگیری از تشکیل آکنه کمک می کند و درخشندگی تازه ای به چهره شما می بخشد. با این حال، عمل اسکراب برای افرادی که دارای پوست حساس یا تحریک شده هستند می تواند کمی خشن باشد. در چنین حالتی، ساختن یک اسکراب کاملا طبیعی با ترکیبات ضد التهابی آرام بخش مانند بابونه می تواند به پوست شما کمک کند و در عین حال آن را تمیز کند.

نحوه استفاده:

یک کاسه را با محتویات دو یا سه کیسه چای بابونه پر کنید.

کمی شکر و روغن زیتون را مخلوط کنید تا اسکراب تهیه شود.

اسکراب را روی صورت تمیز خود بمالید و با نوک انگشتان خود را به آرامی با حرکات دایره ای و سبک به مدت ۲ تا ۳ دقیقه ماساژ دهید.

صورت خود را با آب سرد بشویید.

رنگ پوست را روشن می کند

از دیگر خواص مفید چای بابونه می توان گفت در صورت استفاده موضعی از این ماده به عنوان عامل سفید کننده پوست عمل می کند. به طور طبیعی رنگ پوست شما را روشن کرده و درخشش سالمی به پوست شما می بخشد. با استفاده مداوم از چای بابونه به مدت ۲ تا ۳ هفته، می توانید منافذ پوست را سفت کرده، پوست را نرم کرده و لکه ها و زخم های آکنه را محو کنید.

نحوه استفاده:

آب مقطر را در قابلمه بجوشانید.

۲ قاشق غذاخوری گل بابونه خشک شده را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید مخلوط به مدت ۷ دقیقه بجوشد.

چای را صاف کرده و برای به دست آوردن بیشترین عصاره، گلها را فشار دهید.

۱ قاشق غذاخوری عسل و آب لیمو را به چای بابونه اضافه کنید و همه مواد را خوب مخلوط کنید.

مخلوط را روی صورت و گردن خود بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند.

صورت و گردن خود را کاملاً با آب بشویید.

به درمان بریدگی ها و زخم های جزئی کمک می کند

خواص ضد عفونی کننده ملایم بابونه به همراه خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی، آن را به یک انتخاب عالی برای درمان بریدگی ها و زخم های جزئی تبدیل می کند. نه تنها پوست آسیب دیده را ضد عفونی می کند، بلکه به بهبود سریع آن نیز کمک می کند.

نحوه استفاده:

چند کیسه چای بابونه را در آب گرم خیس کنید تا به دمای اتاق برسد.

یک کیسه را بیرون بیاورید و آن را به آرامی روی زخم خود فشار دهید.

بعد از چند دقیقه آن را با یک کیسه دیگر جایگزین کنید.

حلقه های تیره را کاهش می دهد

یکی دیگر از خواص مفید چای بابونه کمک به روشن شدن حلقه های تیره اطراف چشم است. استفاده از بابونه در زیر چشم می تواند گردش خون را در ناحیه مورد نظر تحریک کرده و پف و سیاهی دور چشم را برطرف کند. این دارو فوراً پوست خسته اطراف چشم شما را بیدار می کند و هرگونه سوزش در این ناحیه حساس را تسکین می دهد.

نحوه استفاده:

کیسه چای بابونه را به مدت ۵ دقیقه در آب داغ فرو ببرید و سپس آن را برای چند دقیقه سرد کنید.

کیسه چای را زیر چشم خود قرار دهید.

پس از ۵ دقیقه، ناحیه چشم خود را به درستی با آب خنک بشویید.

 

خواص مفید چای بابونه 655414521514547441854

 

باعث شستشوی عالی موها می شود

بابونه برای درمان مشکلات مو و پوست سر عالی است. خواص ضد میکروبی آن به از بین بردن عفونت پوست سر و شپش مو کمک می کند. علاوه بر این، خواص ضد التهابی و مرطوب کننده آن به کاهش سوزش، خارش و پوسته پوسته شدن پوست ناشی از شوره سر کمک می کند.

نحوه استفاده:

کافی است چند کیسه چای بابونه را به مدت ۱۵ دقیقه در آب جوش بریزید.

اجازه دهید تا چای تا حد دمای اتاق خنک شود.

از چای برای شستن موهای خود بعد از شامپو و نرم کردن استفاده کنید.

بگذارید موهایتان در هوا خشک شود.

توجه: برای سهولت استفاده می توانید مایع را درون بطری اسپری بریزید.

سایر موارد استفاده از چای بابونه

  • یکی از مهمترین خواص مفید چای بابونه که همه آن را به همین خاصیتش می شناسند خاصیت آرام بخشی آن است که کیفیت خواب را نیز بهبود می بخشد.
  • این ترکیب می تواند به مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، پیگمنتاسیون کمک کند.
  • ناراحتی های گوارشی را برطرف می کند.
  • بابونه به سیستم عصبی مرکزی شما کمک می کند تا استرس و اضطراب را کاهش دهید.

عوارض جانبی بابونه

افرادی که به گیاه خاویار، گل داودی، گل همیشه بهار یا گل مروارید حساسیت دارند معمولاً به بابونه نیز حساسیت دارند. بنابراین، توصیه می شود قبل از استفاده از بابونه، مانند سایر محصولات یا داروهای پوستی، یک آزمایش پچ انجام دهید تا از عوارض جانبی احتمالی آن جلوگیری کنید.

آیا چای بابونه حاوی کافئین است؟

چای بابونه بیشتر از گلهای گیاه بابونه تهیه می شود تا برگهای آن و کاملاً فاقد کافئین است. این یکی از دلایلی است که چای بابونه برای آرامش ذهن و بدن و تسهیل خواب عمیق عالی است.

بابونه از دیرباز در طب سنتی در سراسر جهان توسط چندین تمدن برای درمان انواع بیماریها مورد استفاده قرار گرفته است. این بر پتانسیل دارویی آن تأکید می کند و توضیح می دهد که چرا این گیاه همچنان به عنوان یک عامل درمانی محبوب در لوازم آرایشی، داروهای گیاهی و داروهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، یک درمان واحد ممکن است نتایج یکسانی برای هیچکس نداشته باشد و ممکن است برای برخی بهتر از بقیه عمل کند. ولی در صورت استفاده مداوم و قرار دادن این ترکیب در روتین های زیبایی خود قطعا نتیجه موثری را خواهید گرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *