آرشیو بلاگ

همه نکاتی که باید درباره اپیلاسیون بدن بدانید!

اپلاسیون 89648796789678468769

در این مقاله می خواهیم تا شما را با اپلاسیون و انواع روش هایی که برای رفع موهای زائد

صوورت و بدن به کار می رود و همینطور مزایا و اشتباهات رایج آن اشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

تعریف اپلاسیون

اپلاسیون به روشی گفته می شود که در آن موهای زائد بدن توسط شمع، موم یا وکس، نخ و یا غیره از بین می رود. در مقابل اپیلاسیون اصطلاحی به نام دیپلاسیون است که حذف و رفع موهای زائد به وسیله تیغ تراشیده و یا شیو کردن انجام می گیرد. بهترین زمان برای انجام اپلاسیون معمولا بستگی به نوع وسیله ای دارد که با آن اپلاسیون را انجام می دهید. به عنوان مثال اگر شما با مومک اپلاسیون انجام می دهید بهترین زمان برای انجام اپلاسیون با موم ( وکس ) دو هفته بعد از پریود شدن است. زیرا که حساسیت پوست در آن دوران کمتر است و همینطور پس از انجام اپلاسیون سوزش آن کمتر می باشد.

اما به طور کل می توان اپلاسیون را در هر زمانی انجام داد، منوط به آنکه شما باید در این کار مهارت داشته باشید تا درد و سوزش کمتری را تحمل کنید.

روش ها و وسایل زیادی برای اپلاسیون وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

اپلاسیون گرم

اپلاسیون گرم اصطلاحی است که از رفع موهای زائد با مواردی چون عسل، شربت گلوکز، پارافین و غیره انجام می شود. به طوریکه از یک پارچه نخی تمیز استفاده کرده و موم حرارت دیده با بخار آب را بر روی قسمتی از پوست که موهای زائد دارد گذاشته و پارچه را به مدت چند دقیقه بر روی آن می کشید و بعد با یک حرکت سریع آن را از روی پوست بر می دارید.

معمولا این روش برای نواحی پاف کشاله ران، زیر بغل ها و بازوها مناسب است. اپلاسیون گرم موهای زائد و ضخیم را از بین می برد، که در رشد مجدد موها آنها را ظریف تر و سست تر می کند. بهتر است در این روش از لوسیون های مرطوب کننده بعد از اپیلاسیون و همینطور کرم های سفت کننده و پرکننده منافذ باز پوست  قبل از انجام عمل اپیلاسیون استفاده کنید.

اپلاسیون سرد

در اپلاسیون سرد نوارهایی آماده هستند که آغشته به موم می باشند، که فقط کافی است این نوارها را به پوست و ناحیه ای که موی زائد وجود دارد بچسبانید، که می تواند آنها را از بین برده و حذف کند. در این روش احتمال صدمه رسیدن به پوست کمتر است. فقط کافیست که قبل از انکه نوار را بر روی پوست بچسبانید از پودر بچه استفاده کرده و آن را بر روی تمام قسمت هایی که می خواهید اپیلاسیون را انجام داده بریزید، با این کار موم نوار فقط به قسمت موهای زائد می چسبد و آسیبی به پوست شما نمی زند. به این روش در اپلاسیون Persian waxing نیز گفته می شود.

اپلاسیون 89648796789678468769

انواع روش ها و وسایلی که می توان با آن اپیلاسیون را انجام داد

اپلاسیون با موم یا وکس: در این روش که در بالا نیز به آن اشاره شد با انواع موم ( شربت گلوکز، موم عسل، پارافین و غیره ) اپیلاسیون را انجام می دهند که خود وکس نیز دو نوع می باشد.

استریپ وکس: معمولا در این نوع اپلاسیون لایه نازکی از موم بر روی پوست قرار می گیرد که به آن استریپ وکس گفته می شود.

هارد وکس: در هارد وکس لایه ضخیم تری از موم بر روی پوست قرا می گیرد که به وسیله آن اپلاسیون انجام می گیرد.

معمولا استفاده از وکس یا موم یکی از روش های رایج برای اپلاسیون است که مزایای آن بیشتر از سایر روش هاست. از جمله اینکه روش سریع و خوبی بوده و موهای زائد را از ریشه حذف و نازک می کند و این موها در مدت زمان دیرتری رشد می کنند. اما اپلاسیون با وکس یا موم ممکن است برای برخی افراد مضر باشد. از جمله اینکه :

  • افراد دیابتی و دچار واریس نباید از مومک استفاده کنند زیرا به دلیل گردش خون ضعیفی که دارند ممکن است دچار عفونت شوند.
  • اشخاصی که از داروهای لایه برداری برای پوست استفاده می کنند با انجام اپلاسیون با موم ممکن است دچار پارگی و شکنندی در پوستشان شود.
  • افرادی که در پوستشان زگیل، عفونت های قارچی و باکتریایی، مولوسکوم، خال، جراحت و یا پوست تحریک شده و یا سوخته دارند نیز نباید از موم برای اپلاسیون بدن خود استفاده کنند.

اپلاسیون با موم یا وکس با دو نوع موم سرد و گرم  صورت می گیرد، که موم سرد همان نوارهای مومی است که بر روی بدن می چسبند و موم گرم نیز به وسیله حرارت دادن آن با یک پارچه تمیز روی پوست قرار می گیرند.

اپلاسیون بدن با کاغذ سمباده: این نوع اپلاسیون با کاغذ سمباده ای مخصوص پوست انجام می گیرد. این سمباده شبیه تیغ بوده که می توانید با حالت دورانی و بر خلاف رویش موها ان را بر روی پوست خود بکشید و موهای زائد خود را از بین ببرید.

اپلاسیون با نخ اصلاح: این روش که معمولا از قدیم بوده با نخ مخصوص اصلاح انجام می گیرد و بیشتر در مورد پوست صورت کاربرد دارد. توصیه می شود قبل از آنکه از نخ برای اپلاسیون استفاده کنید آن را در محلول دتول ( التیام دهنده زخم ) به مدت ۲۰ دقیقه نگهدارید و سپس اقدام به اصلاح کنید.

اپلاسیون با تیغ و یا اپی لیدی:   در این روش با استفاده از یک تیغ و یا اپی لیدی برای حذف موهای زائد بدن استفاده می شود. این روش هم می تواند جزو سریع ترین راهها برای حذف موهای زائدتان باشد. اما در این روش موهای زائد به سرعت رشد می کنند و هیچگاه از ریشه موهای زائد از بین نمی روند.

اپلاسیون با موچین: از موچین بیشتر برای برداشتن ابرو و یا پشت لب استفاده می شود که بسیار هم زمانبر می باشد.

 

استفاده از روش های اپلاسیون برای نواحی مختلف بدن

همیشه نیاز نیست که شما از یک روش اپلاسیون برای حذف موهای زائد برای تمام بدنتان استفاده کنید. بلکه می توانید از یک روش خاص برای اپلاسیون هریک از قسمت های بدن بهره برده و موهای زائد خود را از بین ببرید.

اپلاسیون برای پاها: پاها معمولا نواحی هستند که راحت می توان آنها را اپلاسیون کرد. برای همین بهتر است از اپلاسیون با موم گرم و یا نخ اصلاح و یا تیغ استفاده کنید. برای اپلاسیون پاها با موم گرم بهتر است ابتدا با یک کاردک موم را بر روی پاهای خود کشیده و با استفاده از پد مخصوص که روی پوست می کشید ده ثانیه نگهداشته و سپس آن را با یک حرکت نسبتا تند بکشید. بهتر است قبل از انجام اپیلاسیون با موم  یک کرم منقبض کننده را به پاها یخود بمالید و بعد از آن از لوسیون آلوئه ورا برای اینکه پوست شما دچار التهاب نشود استفاده کنید.

اپلاسیون زیر بغل: زیر بغل به دلیل انکه پوست نازک تر ینسبت به سایر نواحی دارد حساس تر می باشد. بنابراین قبل از اینکه زیر بغل خود را اپلاسیون زیر بغلتان را انجام دهید ابتدا آن را با آب سرد و صابون بشویید تا موهای زائد آن باز شده و اپلاسیون بهتر انجام بگیرد. برای زیر بغل بهتر است تا از موم داغ و یا موم سر که همان نوارهای سرد هستند استفاده شود.

اپلاسیون نواحی تناسلی یا بکینی: این نواحی نیاز به دقت بیشتری دارد، زیرا ممکن است پوست آن به دلیل حساسیت بالا کشیده شود. پس بهتر این است که از موم داغ و یا کیت های مخصوص بکینی استفاده شود.

اپلاسیون مخصوص صورت: برای اپلاسیون صورت از کیت های مخصوص صورت استفاده شود بهتر است، همینطور موم سرد نیز می تواند برای این ناحیه بسیار مناسب باشد.

اپلاسیون مخصوص پشت لب: می توانید برای پشت لب از وکس و یا موم عادی استفاده کنید. همینطور استفاده از موچین و یا نخ اصلاح برای از بین بردن موهای زائد در این قسمت ابزارهای مناسبی می باشند.

اپلاسیون مخصوص ابروها: برای برداشتن موهای زائد در ابروها تیغ و موچین می تواند وسیله مناسبی باشد. اما اگر چنانچه تمایل به استفاده از موم برای برداشتن ابوی خود دارید می توانید از کیت های و یا نوارهای مومی سرد نیز برای اپیلاسیون این قسمت از صورت بهره ببرید.

 

اپلاسیون 9698596856856

نکات مهم برای اپلاسیون سالم و موثر:
  • اگر شما از وکس و یا موم داغ برای اپیلاسیون استفاده می کنید بهتر است تا یک ناحیه را دوبار وکس نکنید زیرا این کار باعث می شود تا به پوست آسیب وارد شود.
  • بهتر است قبل از اینکه اپلاسیون را آغاز کنید از یک پودر بچه استفاده کرده و آن را به تمام نواحی که می خواهید اپلاسیون را بر روی آنها انجام دهید بزنید.
  • برای اینکه ناحیه تناسلی شما تیره نشود بهتر است قبل از انجام اپلاسیون در آن قسمت از یک لیمو ترش کمک گرفته و آن را به قسمت خارجی اندام تناسلی خود بمالید و چند دقیقه نگه داشته و بعد بشورید.
  • برای جلوگیری از موهای زائد زیر پوستی در روزهای قبل و بعد از اپلاسیون می توانید از یک اسکراب لایه بردار استفاده کنید و یا با نمک و یا شکر پوست خود را اسکراب کنید.
  • بعد از عمل اپلاسیون از یک رطوبت رسان قوی برای تسکین درد و جلوگیری از سوزش در قسمت های اپلاسیون شده استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *