آرشیو بلاگ

هر آنچه که باید درباره کومدون و راههای درمان آن بدانید!

کومدون 56896

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

کومدون چیست؟

کومدون بسیار مهم است زیرا اولین ضایعاتی است که در آکنه ایجاد می شود و بسیاری از آنها به لکه های قرمز ملتهب تبدیل می شوند. دو نوع کومدون در آکنه دیده می شود؛ کومدون های باز – که به آنها جوش های سر سیاه و کومدون های بسته نیز گفته می شود و دیگری جوش سر سفید گفته می شود.

کومدون ها چگونه اتفاق می افتند؟

کومدون ها زمانی هستند که منافذ پوست (فولیکول های مو) مسدود می شوند. سلولهایی که به فولیکولهای ریز مو (صورت) منقبض می شوند در آکنه بسیار چسبناک می شوند و به یکدیگر می چسبند و در نهایت منافذ را مسدود می کنند و چربی تولید شده توسط غدد سباسه در پشت منافذ مسدود شده جمع می شود و باعث تشکیل کامدون می شود.

کومدون ها معمولاً با مسدود شدن منافذ روی پوست ظاهر می شوند و ممکن است قبل از سیاه شدن، هنگام جمع شدن سلولهای مرده پوست در منافذ شاهد تشکیل آن باشید. ممکن است کمی تورم در اطراف منافذ مسدود شده مشاهده کنید یا با گذشت زمان به آرامی بزرگتر شوند.

جوش های سرسیاهی به دلیل رژیم غذایی، کثیفی یا استرس ایجاد نمی شوند بلکه علت اصلی مسدود شدن منافذ سلولهای پوستی مرده است. پوست ما همیشه در حال بازسازی است و سلولهای جدید ایجاد می شوند و سلولهای قدیمی می میرند و می ریزند. سلولهای قدیمی همیشه پوسته پوسته نمی شوند و گاهی اوقات می توانند منافذ پوستی شما را مسدود کنند.

اگر منافذ مسدود شود روغنی که توسط غدد موجود در فولیکول تولید می شود نمی تواند منافذ را ترک کند. سلول های پوست و روغن با اکسید شدن جمع شده و تیره می شوند و  در نهایت جوش سرسیاه به وجود می آید.

توسعه یک کومدون در واقع یک روند پیچیده است و کاملاً شناخته نشده است. تصور می شود عوامل زیر دارای اهمیت هستند:

تعداد سلولهایی که خط فولیکول مو را می پوشند افزایش می یابد که به این ماده ازدیاد تکثیر مجرای پیلو سباسه می گویند. این سلول ها به طور غیر طبیعی چسبناک هستند و به یکدیگر می چسبند که  به این حالت چسبندگی بیش از حد قرنیه گفته می شود.

انواع کومدون

اگر آکنه دارید، احتمالاً یک یا چند نوع کومدون روی پوست خود دارید. انواع متداول کومدون ها عبارتند از:

Microcomedones

این موارد با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و فقط در زیر میکروسکوپ  قابل رویت هستند، از دلایلی که در بالا ذکر شد مسدود شدن جزئی غده های مو است. این نوع کومدون ها می توانند باعث ایجاد لکه های آکنه شوند.

Macrocomedones

قطر Macrocomedones بیش از ۱ میلی متر است و شبیه برجستگی های سفید یا پوستی است که دقیقاً در زیر پوست قرار دارند. بهترین راه برای دیدن آنها کشش پوست و استفاده از روشنایی است.

کومدون 56896

کمدون سنباده

کومدون های ریز بسته در ملافه هایی روی پیشانی و گونه ها بهم نزدیک می شوند.

چرا کومدون رخ می دهد؟

غدد چربی در بیماران مبتلا به آکنه لیپیدهای غیرطبیعی تولید می کنند که ممکن است تشکیل کومدون ها را تحریک کند. هورمون های مردانه (آندروژن) نیز در تحریک کومدون ها نقش مهمی دارند و کسانی که به آندروژن حساس هستند یا آکنه هورمونی دارند ممکن است کومدون بیشتری داشته باشند. همچنین ممکن است سلولهای موجود در مجرا مواد شیمیایی به نام سیتوکین تولید کنند که باعث افزایش تعداد کومدون می شود.

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

کومدون چه مدت دوام می آورد؟

کومدون بسته معمولاً ۱ تا ۳ هفته طول خواهد کشید اما در بعضی مواقع می تواند بیشتر دوام بیاورد.

کومدون ها چگونه درمان می شوند؟

کومدون را می توان با روش های درمانی موضعی درمان کرد.

قلم کومدون: قلم کومدون یک وسیله کاربردی است که برای برداشتن جوش‌های سرسیاه و سرسفید به کار می رود. این قلم‌ها میله‌های کوچک شبیه به هم و همراه با حلقه‌های متصل به انتها هستند و گاهی یک نوک‌تیز دارند که برای خارج کردن هسته جوش بدون آسیب زدن به پوست طراحی ‌شده است.

یک داروی رتینوئید با قدرت نسخه قوی ترین داروی کاندون است و مطالعات نشان می دهد ۳ ماه درمان می تواند ۶۰٪ کومدون ها را کاهش دهد. نمونه هایی از رتینوئیدهای تجویزی که باعث کاهش کومدون می شوند، ترتینوئین و آداپالن هستند.

بنزوئیل پراکسید به ویژه هنگامی که با یک آنتی بیوتیک موضعی ترکیب شود می تواند در ۳ ماه ۳۰٪ کومدون ها را کاهش دهد.

لایه بردارهای شیمیایی حاوی سالیسیلیک اسید نیز در بهبود کومدون ها در آکنه بسیار موثر هستند.

درمان کلان ماکرو چگونه انجام می شود؟

ماکروکومدون ها باید با درمان های جسمی درمان شوند زیرا درمان های موضعی چندان خوب عمل نمی کنند. هایفراسیون برای macrcomedones بسیار خوب عمل می کند. macrcomedones به آرامی با یک کاوشگر فلزی ظریف که دارای جریان الکتریکی سبک است، لمس می شود و در کسری از ثانیه باعث گرم شدن پوست اطراف میکرکومدون ها می شود. گرما سلولهای مسدود شده منافذ را مختل کرده و اجازه می دهد تا کمدون پاک شود. هایفرکاسیون بسیار شبیه به cautery از comedones است که یک روش دیگر است که همان اثر را دارد.

جوش سرسیاه چیست؟

جوش های سرسیاه معمولاً با آکنه در ارتباط نیستند اما یکی از انواع مختلف آن است. آنها آکنه هایی هستند که ماهیتی غیر التهابی دارند، به همین دلیل به نظر می رسد هنگام ظهور هیچ گونه بافت قرمز اطراف آنها وجود ندارد.

همه ما برای مدتی در صورتمان منافذی پیدا کرده ایم که کمی لکه سیاه در آن وجود داشته و بسیاری از ما به سادگی آن را فشرده و سپس فراموش می کنیم. لکه های سیاه کوچکی که دوست داریم آنها را فشرده کنیم، جوش های سرسیاه نامیده می شوند و می توانند در هر منافذی از بدن که چربی ترشح کند، ایجاد شوند.

احتمالاً کسی به شما گفته است که نباید آن جوش یا جوش سرسیاه را بیرون بیاورید. اما اگر این کار را نکنید چه اتفاقی می افتد؟ اگر در جای خود باقی بماند، یا اگر نمی توانید آن را بیرون بیاورید؟ بیشتر اوقات از بین می روند. اما بعضی اوقات برای همیشه و یا طولانی مدت در پوست ما جا خشک می کنند.

بیاموزید که جوش سرسیاه چیست، چه عواملی باعث ایجاد آن می شود و اگر برداشته نشود چه اتفاقی می افتد.

جوش های سرسیاه نوعی جوش های خفیف همراه با جوش های سر سفید و جوش ها هستند. جراحات معمولاً با داروهایی که به صورت موضعی استفاده می شوند، درمان می شوند. برخی از داروهایی که متخصصان پوست ممکن است برای شما تجویز کنند، لوسیون هایی هستند که با استفاده از این موارد استفاده می شود:

  • رتینوئید
  • رتینوئید و پراکسید بنزوئیل
  • اسید آزالیک یا سالیسیلیک
  • پراکسید بنزوئیل و آنتی بیوتیک

اگر جوش های سرسیاه شما به آکنه تبدیل شود، درمان توسط متخصص پوست تعیین می شود. آنها ممکن است برخی از داروهای مشابه جوش های سرسیاه را به شما بدهند. برای خانم هایی که جوش سر سیاه و آکنه دارند  ممکن است پزشک داروهای ضد بارداری خوراکی یا هورمون درمانی نیز ارائه دهد. اگر هیچ دارو یا روش دیگری موثرsثر نباشد ممکن است به شما ایزوترتینوئین داده شود که برای درمان آکنه شدید استفاده می شود.

کومدون 4515874

عوارض جوش سر سیاه

جوش های سر سیاه منافذ مسدود شده ای هستند که هنوز دهانه ای دارند. اگر خراشیده شوید یا بخواهید جوش سرسیاه را فشرده کنید  ممکن است تحریک شوند. اگر ناحیه را قبل و بعد از ایجاد جوش سیاه ضد عفونی نکنید باکتری ها می توانند وارد منافذ شده و باعث ایجاد عفونت شوند. اگر منافذ آلوده باشد  پوست می تواند ملتهب شده و باعث ایجاد آکنه شود، همان التهابی است که در نتیجه مسدود شدن منافذ ایجاد می شود.

اگر جوش های سر سیاه درمان نشود، منافذ می توانند ملتهب شوند. در صورت تکرار جوش، زخم می تواند ایجاد شود و شما به طور مداوم آن را بیرون می آورید. این زخم ها معمولاً حفره ای هستند و گاهی به صورت یک نشان قرمز تیره باقی می مانند.

با بهبود پوست زخم، هایپرپیگمنتیشن ممکن است اتفاق بیفتد. ملانین، رنگدانه مسئول رنگ پوست  می تواند در ناحیه بهبود جمع شده و باعث بهبودی آن به عنوان یک نقطه تاریک شود. اگر جوش، جوش سرسیاه یا آکنه دارید و پس از از بین رفتن لکه های تیره ایجاد می شود، به عنوان هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب شناخته می شود.

زخم های کلیوئیدی می توانند از آکنه ایجاد شوند. اینها زخم‌های برجسته ای هستند که در صورت رشد بیش از حد بافت اسکار در ناحیه ایجاد می شوند. با ادامه رشد بافت اسکار، زخم های کلیوئیدی می توانند کاملاً بزرگ شوند.

اگر به شما جوش های سرسیاه یا آکنه ای دارو داده اند، ممکن است برخی از عوارض جانبی خفیف مانند پوست خشک یا تحریک شده وجود داشته باشد که معمولاً با مرطوب کننده ها درمان می شود. عوارض جانبی دیگر داروهای ضد بارداری خوراکی نیز وجود دارد. اگر احساس کنید که شما برای درمان به آن نیاز دارید، پزشک با شما صحبت خواهد کرد، بنابراین به سراغ درمان های خودسرانه نروید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *