آرشیو بلاگ

هر آنچه باید درباره بیماری پوستی گال و روش درمان آن بدانید.

بیماری پوستی گال 496469896748969674896

بیماری پوستی گال نوعی عفونت پوستی است که  توسط کنه ها به انسان منتقل شده و با خارش شدید مشخص می شود. این بیماری بسیار مسری است و می تواند افراد در هر سنی، از نوزادان تا افراد مسن را تحت تأثیر قرار دهد. این کنه ها می توانند به راحتی در پوست چین خورده بین انگشتان دست، زیر سینه، در ناحیه تناسلی و در آرنج، زانو، مچ دست و قسمت بالای کمر قرار گیرند و این مشکل پوستی را به وجود بیاورند.

علل بیماری پوستی گال

همانطور که گفتیم راه انتقال بیماری پوستی گال از طریق حشره ای به نام کنه است، وقتی افراد درتماس با این موجود قرار می گیرند پوستشان دچار خارش می شود این حشره برای تخم گذاری اپیدرم را سوراخ کرده و در زیر آن تخم گذاری میکند. سیستم ایمنی بدن انسان نیز با ترشح مواد التهابی در محل آلوده به بزاق، تخم  و مدفوع کنه ها واکنش نشان می دهد. این التهاب زمینه ای باعث خارش شدید پوست آسیب دیده می شود که اصلی ترین علامت بیماری گال  یا جرب است.

 

بیماری پوستی گال 496469896748969674896

 

راه  انتقال بیماری پوستی گال

سرایت بیماری گال به راحتی و از طریق تماس طولانی مدت پوست به پوست فرد آلوده با فرد سالم انجام می گیرد. این قابلیت انتقال زیاد و سریع این بیماری است بیماری پوستی گال در محیط های تنگاتنگ مانند مهدکودک ها، مدارس، اقامتگاه های دانشگاهی و خانه های سالمند را به یک مسئله جدی تبدیل کرده است. کنه های گال همچنین می توانند به سطوحی که بیمار با آنها تماس پیدا کرده است از جمله ملافه ، لباس و حوله های آنها و تقریباً هر چیزی که در طول دوره آلودگی لمس می کنند منتقل شوند. این موجودات می توانند ۲-۳ روز بدون تغذیه از پوست انسان زنده بمانند، در این مدت هر کسی که سطح آلوده را لمس کند به راحتی می تواند آنها را جمع آوری کند.

علایم مرتبط با بیماری پوستی گال

بیماری پوستی گال با علایم و نشانه های زیر همراه است:

بثورات قرمز روی قسمت های مختلف بدن  که پوشیده از برجستگی یا تاول هستند.

خطوط کوتاه، کج و مرتفع در امتداد مسیری که کنه ها در پوست فرو می روند.

خطوط سوراخ دار که ممکن است همرنگ پوست باشند یا رنگ سفید مایل به خاکستری داشته باشند.

خارش شدید روی بثورات پوستی که در شب تشدید می شود.

پوست پوسته پوسته یا بسیار زبر و خشن در موارد شدید.

برجستگی های بسیار خارش دار در بخش های تناسلی افراد.

ترشح از زخم های باز، که می تواند نشانه عفونت ثانویه باشد.

روش های درمانی بیماری پوستی گال

روش های درمانی متعدد برای بهبود بیماری پوستی گال وجود دارد که با پیروی از آنها می توانید تا حدود زیاد در درمان این مشکل پوستی موثر واقع گردید.

درمان های موضعی بیماری پوستی گال

کرم پرمترین (۵٪) پرکاربردترین پماد درمانی برای گال است. این پماد برای کودکان (۲ ماه به بالا) و زنان باردار بی خطر تلقی می شود.

لوسیون و کرم کروتامیتون (۱۰٪) با از بین بردن کنه های عامل گال و در عین حال خارش ناشی از بیماری پوستی گال را نیز تسکین می دهد. این دارو به ویژه برای درمان بیماری گال یا جرب در کودکان مفید است، زیرا هنگام خراشیدن زخم ها کنترل چندانی ندارند و بنابراین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های ثانویه باکتریایی قرار دارند.

لیندان یکی دیگر از درمان های موضعی برای گال است، اما در عین حال خطرناک است. به دلیل داشتن عوارض جانبی فقط در موارد خاص این دارو تجویز می گردد.

آنتی بیوتیک های موضعی نیز هنگامی که زخم ها به باکتری آلوده می شوند تجویز می شود.

داروهای خوراکی بیماری پوستی گال

اگر زخم ها دچار عفونت باکتریایی ثانویه شدید شوند که به تنهایی به آنتی بیوتیک های موضعی پاسخ نمی دهد، آنتی بیوتیک های خوراکی تجویز می شوند. برای از بین بردن کامل عفونت ناشی از بیماری پوستی گال باید کل دوره دارو را تکمیل کنید.

ایورمکتین جدیدترین درمان گال است که یک گزینه خوراکی شناخته شده است که در بیماری گال پوسته پوسته و کسانی که نمی توانند درمان موضعی را تحمل کرده یا ادامه دهند مفید بوده است.

آنتی هیستامین های آرام بخش خوراکی برای مهار پاسخ التهابی داخل بدن ناشی از این مشکل پوستی برای از بین بردن خارش و بهبود کیفیت خواب استفاده می شود.

 

اقدام های خود مراقبتی برای درمان بیماری پوستی گال

در اینجا چند اقدام وجود دارد که می تواند به تسریع بیماری پوستی گال و کاهش خطر آلودگی مجدد و انتقال آن به دیگران کمک کند:

 

خانه و وسایل خود را ضدعفونی کنید

کنه های گال بر روی سطوحی که پوست شما مدام با آنها در تماس است مانند لباس، حوله، روکش مبلمان، فرش، ملحفه، تشک، دستگیره در، دسته کابینت، شیر آب و سکوهای آشپزخانه پخش می شوند. این انگل ها می توانند تا ۷۲ ساعت در محیط زنده بمانند. لمس این موارد آلوده پس از شروع درمان می تواند باعث شروع مجدد بیماری پوستی گال شود. بنابراین، مهم است که محیط خود و همه اقلام مورد استفاده خود را همان روز که درمان خود را شروع می کنید ضد عفونی کنید تا دوباره به آن دچار نشوید. بدین منظور لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

شستشوی تمامی لباس ها، حوله ملحفه و … با گرم ترین آب ممکن

وسایلی که امکان شسته شدن ندارند که در خشک کن با بالاترین درجه حرارت قرار دهید تا کنه های موجود در آن از بین بروند.

مواردی که نمی توان آنها را در ماشین لباسشویی شستشو داد می توان برای خشک شویی ارسال کرد، اما حتماً پاک کننده ها را از خطر آلودگی مطلع کنید تا بتوانند اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهند.

برای مواردی که نه می توان آنها را در خانه شستشو داد و نه می توان آنها را با خشک شویی تمیز کرد، کافی است آنها را در کیسه پلاستیکی محکم ببندید و ۳ روز تا یک هفته کنار بگذارید، در این مدت هر گونه کنه خفه می شود.

ماده ضدعفونی کننده را روی تمام سطوح و اشیاء اطراف خود اسپری کنید تا هر گونه کنه بر روی آنها از بین برود.

کف خانه خود را با محلول ضدعفونی کننده تمیز کنید و سپس آنها را جاروبرقی بکشید. همچنین روکش فرش و مبلمان را با جاروبرقی بکشید تا هرگونه کنه کثیف روی آنها از بین برود. اطمینان حاصل کنید که کیسه جاروبرقی را به محض اتمام نظافت در سطل زباله در خارج از خانه بریزید.

 

بیماری پوستی گال 789687968749689678968796

 

رژیم غذایی سالم داشته باشید

از غذاهای ضد التهابی که می تواند خارش و حساسیت پوست شما را تسکین دهد استفاده کنید. به علاوه، دوز توصیه شده آنتی اکسیدان ها را که می تواند ایمنی شما را تقویت کرده و بهبود پوست را تقویت کند، دریافت کنید. سبزیجات برگ دار، چغندر، گردو، زغال اخته، ماهی قزل آلا، روغن نارگیل و آبگوشت استخوان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کنترل خارش پوست

برای کنترل خارش ناشی از بیماری پوستی گال دوش آب سرد بگیرید تا خارش و سوزش پوست کاهش یابد. بهتر است مقداری بلغور جو دوسر را در آب حمام مخلوط کنید که به دلیل خاصیت ضد التهابی قوی می تواند پوست شما را آرام کند. برای تسکین درد، می توانید یک دستمال مرطوب و خنک را روی نواحی خارش دار بمالید.

مراقب دیگران باشید

پس از تشخیص بیماری پوستی گال، این وظیفه شما است که به هر کسی که اخیراً با آن تماس نزدیک داشته اید، در مورد آن اطلاع دهید تا از عدم سرایت بیماری گال به آنها مطمئن شود. به علاوه، تا زمانی که کاملاً بهبودی حاصل نکردید، باید خود را از دیگران جدا کنید.

استرس را از خود دور کنید

افراد مبتلا به بیماری پوستی گال نه تنها با خارش و ناراحتی مداوم دست و پنجه نرم می کنند بلکه باید مراقب باشند که آن را به دیگران منتقل نکنند یا دوباره دچار آن نشوند. همه این عوامل می تواند از نظر روحی طاقت فرسا و استرس زا باشد، که می تواند روند بهبودی شما را کند کرده و بر سایر جنبه های سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. بنابراین مهم است که روحیه خود را حفظ کرده و با انجام ورزش، مدیتیشن و تنفس عمیق استرس را از خود دور نگاه دارید.

به عنوان سخن آخر باید بگوییم که درمان زودهنگام بیماری گال یا جرب بهترین راه برای به حداقل رساندن علائم، عوارض و مدت زمان بیماری است. هرچه مدت زمان حمل این آلودگی بیشتر باشد، احتمال انتقال آن به دیگران بیشتر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *