آرشیو بلاگ

آیا مکمل های تقویت پوست و مو می توانند پوستی صاف و موهای براق به شما بدهند؟

مکمل های تقویت پوست و مو 479847968496846948146845

مکمل های تقویت پوست و مو قرص جادویی آن لحظه هستند. همه به دنبال یک روش ساده برای تغییر شکل پوست، به عقب برگرداندن زمان، بازگرداندن پوست شاد و لطیف و رشد ناخن های سخت و موهای سالم و پرپشت هستند. در برخورد با دنیای زیبایی و سلامتی، بسیاری از مردم این تصور را پیدا می کنند که زیبایی از درون ناشی می شود، و همین شعار که تا حدود زیادی نیز درست است، باعث شده تا برخی فروشندگان محصولات مراقبت از پوست و مو قفسه های خود را با مکمل های زیبایی بیارایند و به این طریق، افراد در حال بلعیدن ویتامین های پوست، مو و ناخن هستند.

مکمل های تقویت پوست و مو 479847968496846948146845

اگرچه ممکن است متخصصین پزشکی سنتی قانع نشوند، اما امروزه مردم منبع دیگری از مشاوره های شبه پزشکی دارند: رسانه های اجتماعی. مصرف کنندگان مشهور که مورد تحسین اکثریت جامعه هستند، خطر ابتلا به شهرت را با اقدامات سلامتی قابل اعتماد دارند. در حالی که برخی از این سلبریتی ها با استفاده از مکمل های سلامتی و زیبایی، دستمزد بیشتری نسبت به تولید ناخالص داخلی برخی از کشورهای در حال توسعه دارند، برای افرادی که در آن طرف صندوق پول هستند، این راه حل های شگفت انگیز می توانند بسیار سنگین باشند!

ناگفته نماند که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)  مکمل ها را در دسته داروها تنظیم نمی کند. بنابراین هرگز هنگام خرید یکی از این محصولات واقعاً نمی دانید که به چه چیزی می رسید.

چگونه باید بدانید که این ویتامین ها و مکمل های تقویت پوست و مو در کل چقدر می توانند کمک کننده باشند؟ هیچ ادعایی وجود ندارد، اما پزشکان، متخصصان، متخصصان تغذیه و شواهد علمی چه می گویند؟

علم سخت پشت مکمل های پوست و مو ایستاده است!

یک بررسی منتشر شده در ژورنال Dermato Endocrinology خاطرنشان می کند که آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها از جمله A ، C ، D و E ، امگا ۳، برخی پروتئین ها و پروبیوتیک ها می توانند اثرات ضد پیری را تقویت کنند و گرچه اکثر پزشکان تمایل به استفاده از این عناصر آزمایش شده با یک رژیم غذایی سالم دارند، اما مکمل های جدید بیشترین محبوبیت را کسب می کنند. برخی از مواد تشکیل دهنده مکمل های مرسوم این روزها شامل کلاژن قابل هضم، رسوراترول، آستاگزانتین و اسید هیالورونیک همراه با عصاره های بامبو، میوه زیتون و چای سبز است.

آنتی اکسیدان ها می توانند با محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو به پوست؛ یکی از اصلی ترین دلایل بروز مشکلات پوستی از جمله پیری زودرس و ایجاد لکه های پوستی زیاد، کمک کنند، آسیب اکسیداتیو به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می افتد، اما در اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و سایر مواد سمی در محیط و قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد نیز رخ می دهد. به نظر می رسد پپتیدهای کلاژن و آنتی اکسیدان ها بیشترین وعده را می دهند.

مکمل های تقویت پوست و مو 479684984854184169458

چرا قبل از مصرف مکمل ها باید با پزشک خود صحبت کنید؟

از آنجا که هنوز اطلاعات علمی محدودی در مورد اثر مکمل های تقویت پوست و مو وجود دارد، برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی در مورد تجویز آنها محافظه کارتر هستند.

برخی متخصصین، اغلب به بیماران پیشنهاد می کند Nutrafol و Viviscal را برای بهبود تراکم مو استفاده کنند و ویتامین های B کمپلکس از جمله بیوتین را برای افرادی که ناخن های ضعیفی دارند، توصیه می کند. فقط بخاطر داشته باشید که FDA هشدارهایی را در مورد تداخل بیوتین با آزمایشات آزمایشگاهی صادر کرده است و آژانس حداقل یک مرگ را در ارتباط با استفاده از این ویتامین گزارش می دهد. ممکن است به جای ویتامین B خاص، یک مولتی ویتامین با سطح پایین تری از ویتامین های B کمپلکس را در نظر بگیرید. مانند همه مکمل ها، با پزشک خود صحبت کنید تا بفهمید کدام ویتامین با اهداف سلامتی شما مطابقت بیشتری دارد.

رسوراترول به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی موجود در انگور قرمز و از مکمل های پوستی که به طور فزاینده ای محبوب است، به شما آسیب نمی رساند و ممکن است به شما کمک کند، اما اساساً با خوردن یک رژیم غذایی سالم می توانید بسیاری از مزایای مشابه را بدست آورید. طبق تحقیقات اخیر، رسوراترول به دلیل خواص ضد التهابی ممکن است با استرس اکسیداتیو مقابله کند (که به شرایط مزمن سلامتی کمک می کند) و با اثرات ضد پیری ارتباط دارد و اگر به عنوان مکمل مصرف شود، به احتمال زیاد فوایدی را به همراه خواهد داشت. مکمل های زیادی وجود دارد که خود را به عنوان دوستدار پوست معرفی می کنند، اما مشخص نیست که اثرات واقعی آنها چیست! پس گول تبلیغات پوچ را نخورید!

هر زمان که شما در مورد ایده پیر شدن بدن صحبت می کنید، اغلب اوقات این اتفاق می افتد که ما قادر به پاک کردن موثر رادیکال های آزاد نباشیم، تولید رادیکال های آزاد باعث استرس اکسیداتیو می شود و موجب ایجاد بیماری می شود.

رسوراترول یک آنتی اکسیدان گیاهی قوی است که به پاکسازی رادیکال های آزاد آسیب رسان به پوست کمک می کند.

آنچه باید درباره مکمل های کلاژن بدانید

کلاژن یکی از محبوب ترین مکمل های این روزهای بازار است. از آنجا که کلاژن فوایدی برای پوست، مفاصل و رباط ها فراهم می کند، این مکملی است که اغلب پزشکان آن را توصیه می کند. با این وجود، برخی متخصصین تغذیه و رژیم غذایی هشدار می دهند که کلاژن به تنهایی به شما جلوه ای از سلامتی درونی که به شدت بدنبال آن هستید را نمی دهد و شما هنوز هم باید یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آنتی اکسیدان از غذاهای گیاهی داشته باشید، به خوبی هیدراته شوید، استرس را کنترل کنید، به طور منظم عرق کنید و خواب راحتی داشته باشید.

برخی در دنیای زیبایی استدلال می کنند که مصرف قابل هضم کلاژن هدر دادن پول است و تنها راه قابل استفاده شدن کلاژن برای بدن هضم پروتئین با استفاده از آنزیم های پروتئولیتیک است. این از طریق فرایندی به نام هیدرولیز انجام می شود. کلاژن کاملا هیدرولیز شده به طور کامل با پپتیدها و اسیدهای آمینه تجزیه شده و به سرعت در جریان خون جذب می شود.

کلاژن می تواند فواید ارزشمندی برای پوست شما ایجاد کند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در داروسازی و فیزیولوژی پوست منتشر شد  محققان به ۶۹ زن ۳۵ تا ۵۵ ساله کلاژن یا دارونما به مدت هشت هفته دادند و مشاهده کردند که در گروه کلاژن  در پایان آزمایش، کشش پوست بهتر است.

بدن از آمینو اسیدهای مختلف برای ترمیم پوست آسیب دیده استفاده می کند و آزمایش های بالینی بهبود چروک، کشش پوست و آبرسانی با افزودن کلاژن قابل خوردن را نشان می دهد.

کلاژن پروتئین بزرگی است که سیستم گوارش به جز component اسیدهای آمینه تجزیه می شود و سپس در سراسر بدن پخش می شود و به عنوان عناصر سازنده رشد پوست، مو و ناخن عمل می کند. اما فقط نمی دانیم که کلاژن قابل هضم چقدر موثر است و اگر شما مقدار زیادی پروتئین در رژیم غذایی خود داشته باشید، احتمالاً تأثیر مشابهی خواهد داشت.

مکمل های تقویت پوست و مو 489749847568458415

آیا یک رژیم غذایی سالم کافی است که پوست و مو بهتری به شما بدهد؟

به دلیل تخلیه منابع ارزشمند خاک، حتی اگر شما یک رژیم غذایی گیاهی سالم داشته باشید،  منبع غذایی ما همان ارزش غذایی که در چند نسل پیش داشته است را نخواهد داشت و حتی افرادی که سالم ترین عادت ها را دارند می توانند از نظر مواد مغذی کلیدی کمبود داشته باشند. به علاوه، داروهای بسیار رایج مانند قرص های جلوگیری از بارداری بدن ما را از ویتامین های گروه B تهی می کند، بهتر است به جای انتخاب مکمل های مبتنی بر محبوبیت، به دنبال یک متخصص تغذیه خوب باشید تا به شما کمک کند خطرات احتمالی ایمنی را کنترل کنید و مکمل های تقویت پوست و مو با بهترین کیفیت را برای نیازها و اهداف خاص خود انتخاب کنید.

در حالی که در دنیای کاملی به سر می بریم، تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را از طریق غذای خود تأمین می کنیم، اما کاهش مواد مغذی خاک فقط یک مسئله مشکل ساز است که مردم با آن روبرو هستند. سموم دفع آفات و آلودگی نگرانی های دیگری ایجاد می کند که ممکن است باعث شود برخی از افراد به مکمل ها روی بیاورند.

متأسفانه با روشهای فعلی کشاورزی، از جمله استفاده زیاد از سموم دفع آفات، محصولات ما فاقد برخی مواد مغذی است. علاوه بر این  ما بیش از هر زمان دیگری در معرض مواد شیمیایی سمی در هوا، آب  غذا و محصولات مراقبت شخصی هستیم. به همین دلیل  بدن ما برای کمک به حمایت از مسیرهای سم زدایی به آنتی اکسیدان های اضافی و سایر مواد مغذی نیاز دارد. مکمل ها ساده ترین راه برای افزایش مواد مغذی اضافی هستند.

بسیاری از بیماران کمبود غذایی در آهن، منیزیم، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین D و ویتامین های گروه B دارند. دلایل کمبودهای تغذیه ای شامل رژیم غذایی کم یا کمبود مواد مغذی، مصرف دارو یا الکل، استرس زیاد، هضم نامناسب، استعدادهای ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی است. علائم این کمبودها می تواند در پوست  مو و ناخن ظاهر شود. اما اغلب وقتی بیماران شروع به مصرف مکمل های تقویت پوست و مو می کنند، این مشکلات برطرف می شود.

درباره پروبیوتیک ها، میکروبیوم و اهداف زیبایی چه باید بدانید

مکمل دیگری که باعث ایجاد سر و صدا در میان افراد تأثیرگذار در شبکه های اجتماعی، متخصصان تغذیه و متخصصان پزشکی می شود، پروبیوتیک ها هستند که طبق گفته انتشارات بهداشت هاروارد، سویه های مفیدی از باکتری ها هستند که تصور می شود سلامت روده را بهبود می بخشند. غذاهای تخمیر شده از جمله ماست، کامبوجا، کلم ترش، میسو یا خمیر سویا، تمپه( از فرآورده های سویا) و کفیر منابع پروبیوتیک هستند.

در حالی که مطالعات بر روی پروبیوتیک ها محدود است و هنوز ناشناخته های زیادی وجود دارد، تحقیقات زیادی در مورد این اجزا و روده و تأثیر بالقوه آنها بر سلامت پوست در حال انجام است.

به عنوان مثال، طبق مقاله مارس ۲۰۱۵ در Critical Reviews در علوم غذایی و تغذیه، پروبیوتیک های خوراکی و موضعی در درمان طیف گسترده ای از مسائل پوستی مانند اگزما و آکنه، پوست حساس و آسیب خورشید پتانسیل دارند و ممکن است باعث تقویت ظاهر پوست می شود.

پروبیوتیک ها به بهینه سازی محیط داخلی روده کمک می کنند. هنگامی که روده به طور مطلوب کار می کند، بدن قادر است سموم و مواد زائد را از طریق روده بزرگ از بین ببرد. اما وقتی روده به نوعی به خطر بیفتد بدن مجبور می شود از راه های از بین بردن ثانویه مانند پوست برای از بین بردن سموم و مواد زائد استفاده کند. در نتیجه پوست هم از جنبه عملکردی و هم از جنبه زیبایی رنج می برد.

یک مطالعه اولیه که در ژوئن ۲۰۱۵ در مجله بین المللی پزشکی بالینی و تجربی منتشر شد، از این نظریه پشتیبانی می کند، پروبیوتیک ها ممکن است سطح pH را کاهش دهند که به نوبه خود می تواند به از بین بردن سموم روده کمک کند. اما یافته ها هنوز برای سلامتی انسان ارزش ندارند زیرا محققان این مشاهدات را در موش صحرایی انجام دادند.

پروبیوتیک ها به ایجاد یک میکروبیوم روده متعادل کمک می کنند و به سطح طبیعی و خوب باکتری های روده میدان می دهند. از آنجا که پوست نمای بیرونی روده ما است، در هر زمان که می توانیم سلامت روده یا میکروبیوم خود را بهبود ببخشیم در پوست ما تأثیر مثبت می گذارد. پروبیوتیک ها همچنین مسئول ساخت بسیاری از ترکیباتی هستند که بدن ما برای دستیابی به سلامتی استفاده می کند. طبق کلینیک مایو، پری بیوتیک ها که فیبرهای گیاهی هستند و باعث رشد سالم باکتری ها در روده می شوند، اغلب حاوی فیبر یا برخی دیگر از کربوهیدرات های پیچیده به صورت مکمل هستند.

شاید پروبیوتیک ها سلامت روده را متعادل کنند. اگر میکروبیوم روده شما مختل شود، می تواند منجر به التهاب در سراسر بدن از جمله پوست شود.

اما توجه به این نکته مهم است که دوزهای مختلف برای افراد مختلف و شرایط مختلف سلامتی موثر است. انستیتوی ملی بهداشت اشاره کرده است که بسیاری از مکمل های پروبیوتیک حاوی ۱ تا ۱۰ میلیارد واحد تشکیل کلنی((CFU در هر دوز هستند، اما برخی دیگر حاوی مقدار بیشتری هستند مانند ۵۰ میلیارد

مکمل های تقویت پوست و مو 7964685969845654

چرا عدم کنترل کیفیت نگران کننده مکمل های زیبایی (یا هر نوع ماده) است

در حالی که بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه موافقند که ممکن است در مصرف برخی مکمل های تقویت پوست و مو  ارزش زیادی وجود داشته باشد، اما یادآوری عدم تنظیم FDA مهم است. به علاوه، متخصصان هشدار می دهند که همه مکمل ها با همان استانداردهای کنترل کیفیت تولید نمی شوند. مکمل های بسیاری وجود دارند که موثر نیستند  زیرا مقدار کمی از مواد مغذی، کیفیت پایین مواد اولیه، فرم های اشتباه استفاده می کنند یا تعادل نادرستی از مواد مغذی را شامل می شوند. همچنین، بعضی از آنها چسب های مضر، مواد پرکننده  رنگ و طعم مصنوعی یا شکر اضافه می کنند یا ممکن است مملو از سموم دفع آفات و حتی فلزات سنگین باشد.

دو مورد را در مورد مکمل ها باید به خاطر داشته باشید: شما آنچه را که برای آن پرداخت می کنید دریافت می کنید و برای مصرف کنندگان بسیار دشوار است که مطمئن شوند مکمل های خریداری شده از بالاترین کیفیت هستند. به همین دلیل توصیه می شود مکمل هایی را از شرکت های معتبری که در تأیید و آزمایش شخص ثالث شرکت می کنند  انتخاب کنند.

از مصرف بیش از حد هر ماده مغذی جداگانه خودداری کنید زیرا طبیعت آنها را به صورت متعادل آفریده و اینگونه که هستند باید مصرف شوند. به عنوان مثال خوب است بدنبال مکمل هایی باشید که ویتامین های گروه B را به جای یک نوع ویتامین B ترکیب می کنند.

خطر دیگر مصرف بیش از حد مکمل های تقویت پوست و مو است، دوزهای بالای ویتامین a می تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد و منجر به خشکی پوست، سمیت کبدی و حساسیت به آفتاب شود. اگر شما یک رژیم غذایی متعادل  پر از میوه های پررنگ و سبزیجات برگ سبز و ماهی های چرب دارید، احتمالاً بدن خود را از آنچه نیاز دارید تأمین می کنید و ممکن است دیگر نیازی به مصرف مکمل اضافی نباشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *