آرشیو بلاگ

عوارض جانبی رنگ مو که شما را شوکه می کند!

عوارض رنگ مو 48487487484

چه کسی موهای زرق و برق دار در سایه های زیبای قهوه ای، اخرایی و ماهاگونی را دوست ندارد!؟ با این حال، عوارض رنگ مو ممکن است شما را از رنگ کردن موهایتان باز دارد.

هنر رنگ کردن مو در مورد واکنش هایی است که بین رنگدانه های مو، رنگدانه های رنگ، پراکسید و آمونیاک صورت می گیرد و این واکنش ها را می توان به بهترین وجه به عنوان واکنش های شیمیایی توصیف کرد.

به هر حال، واکنش شیمیایی فرآیندی است که شامل بازآرایی ساختار مولکولی یا یونی یک ماده، چیزی نیست که ما آن را تشویق کنیم تا ظاهر خود را تغییر دهیم.

اما این واقعیت، مشکلی را حل نمی کند و موقعیتی را را تغییر نمی دهد زیرا برای اکثر مردم، رنگ کردن مو یکی از سرگرم کننده ترین کارها است و برای آنها واقعاً تفاوتی بین تغییر رنگ مو و تغییر لباس وجود ندارد!

با این حال، نمی توان انکار کرد که رنگ کردن مو می تواند عوارض جانبی مضر زیادی داشته باشد، به همین دلیل است که ما تصمیم گرفتیم این مقاله را گردآوری کنیم تا شما را با عوارض رنگ مو آشنا کنیم.

آیا رنگ کردن مو برای سلامتی مضر است؟

تحقیقات نشان داده است که رنگ موی ارزان حاوی موادی مانند آمین های معطر و فنل ها است. این مواد حاوی پراکسید هیدروژن هستند که ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند. پراکسید هیدروژن یک ترکیب شیمیایی است که ترکیبی از آب و هیدروژن است. به عنوان یک عامل سفید کننده با شکستن رنگدانه ملانین مو و رنگ کردن مو عمل می کند.

سایر مواد شیمیایی مضر عبارتند از سرب، جیوه و PPD پارافنیلن دیامین. این مواد شیمیایی می توانند منجر به یک سری واکنش های آلرژیک از جمله راش، ریزش مو، بیماری های پوستی و عوارض تنفسی شوند.

 

  1. واکنش های آلرژیک

رنگ مو حاوی پارافنیلن دیامین است  که یک آلرژن رایج است (آلرژن نوعی آنتی ژن است که یک پاسخ ایمنی غیرطبیعی شدید ایجاد می کند، که سیستم ایمنی با تهدیدی که در غیر این صورت برای بدن بی ضرر است مبارزه می کند).

بنابراین، چه به منظور آزمایش موهای خود را رنگ کنید و چه صرفاً برای لذت بردن از احساسی که با رنگ کردن موهای خود به وجود می آید، در معرض خطر واکنش های آلرژیک شدید هستید.

به همین دلیل افرادی که درماتیت تماسی دارند به دلیل PPD و سایر مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها، مستعد واکنش هستند. بنابراین، برای کسانی که بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس دارند، توصیه می شود از استفاده از رنگ مو خودداری کنند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که نداشتن یک واکنش آلرژیک در گذشته به این معنی نیست که در آینده دچار آن نخواهید شد.

  1. پوست تحریک پذیر

متخصصان پوست مدتی است که به مردم توصیه می کنند در صورت کوچکترین واکنش پوستی از استفاده از رنگ مو خودداری کنند. زیرا واکنش پوستی یکی دیگر از عوارض رنگ مو است که به صورت دوره ای با رنگ کردن مو به وجود می آید.

برخی از علائم رایج عبارتند از احساس سوزش، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست، خارش و ناراحتی.

  1. ورم ملتحمه

تقریبا غیرممکن است که خودتان موهایتان را رنگ کنید بدون اینکه رنگ صورتتان را لمس کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، مواد شیمیایی موجود در رنگ ها می توانند با چشم شما تماس پیدا کنند که می تواند منجر به ورم ملتحمه یا چشم صورتی شود. در موارد دیگر باعث التهاب و ناراحتی شدید می شود.

  1. مسائل باروری

ماده خاصی به نام استات سرب وجود دارد که معمولاً در رنگ موهای دائمی استفاده می شود.

محققان اعلام کرده اند که ارتباط احتمالی بین این ماده شیمیایی و مشکلات باروری در مردان و زنان وجود دارد.  توصیه می شود زنان باردار از استفاده از هر نوع رنگ مو خودداری کنند، زیرا مواد شیمیایی موجود ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در جنین آنها شود.

  1. سرطان

اگرچه این ممکن است تکان دهنده و تا حدودی غیرقابل باور به نظر برسد، اما این واقعیت همچنان وجود دارد. هنگامی که رنگ موهای دائمی برای اولین بار معرفی شد، مشخص شد که دارای ترکیبات سرطان زا هستند.

در حالی که فرمول ها برای جایگزینی این مواد شیمیایی تغییر یافته اند، بحث در مورد اینکه آیا رنگ مو می تواند باعث سرطان شود هنوز حل نشده است.

در حالی که هیچ شکی در وجود عوارض رنگ مو وجود ندارد،  اما رنگ موی بی خطر و رنگ موی طبیعی زیادی در بازار موجود است که ممکن است برای رنگ کردن موهای شما استفاده شود.

علاوه بر این، با کمی تلاش می توانید رنگ موهای طبیعی را در خانه درست کنید تا از مشکلات خشکی، آسیب مو و ریزش مو در امان بمانید.

  1. بثورات و بیماری های پوستی

مواد شیمیایی موجود در رنگ مو ممکن است به داخل پوست نفوذ کرده و منجر به راش شود. علاوه بر این، این ممکن است منجر به طیف وسیعی از واکنش های آلرژیک، مانند درماتیت چشم، گوش، پوست سر و صورت شود.

  1. مشکلات تنفسی

بخارات سمی ساطع شده از مواد شیمیایی ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود. کسانی که قبلاً از بیماری های تنفسی رنج می برند ممکن است نسبت به افراد عادی با عوارض بیشتری مواجه شوند. این عوارض رنگ مو  عبارتند از خس خس سینه، سرفه، مشکل در تنفس و سفت شدن قفسه سینه.

عوارض رنگ مو 48487487484

آیا رنگ کردن موهایتان می تواند شما را بیمار کند؟

عوارض رنگ مو ممکن است بلافاصله شما را بیمار نکند با این حال، استفاده مکرر ممکن است منجر به عوارض مرتبط با سلامتی شود. بسته به دفعات استفاده و میزان تحمل شما نسبت به یک واکنش آلرژیک، بیماری ممکن است خفیف یا جدی باشد.

ممکن است بثورات پوستی در سرتاسر سر و گاهی اوقات بدن نیز ایجاد شود.

ممکن است به موهای شما آسیب برساند، حتی می تواند آن را خشک و وز کند.

اگر مشکلات تنفسی مانند آسم دارید ممکن است باعث تنگی نفس شود.

آیا می توانید با رنگ کردن موهای خود به سرطان مبتلا شوید؟

ممکن است باورنکردنی به نظر برسد، اما برخی از مواد مورد استفاده در رنگ مو ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند. با این حال، باید به خاطر داشت که سرطان یک جهش تصادفی در سلول سالم است و هیچ مطالعه قطعی برای پیش‌بینی قطعی اینکه استفاده از رنگ مو باعث ایجاد سرطان در انسان می‌شود وجود ندارد.

کدام رنگ مو عوارض جانبی ندارد؟

فقط آن دسته از رنگ های مو که کاملا طبیعی هستند هیچ عارضه ای ندارند. همه رنگ های مو تا حدودی حاوی مواد شیمیایی مانند پراکسید هیدروژن، PPD، آمونیاک، سرب و جیوه هستند. با این حال، برخی از مواد طبیعی رنگ آمیزی مو کاملاً ایمن و طبیعی هستند.

حنا

برگ های حنا متعلق به درختچه ای همیشه سبز است که در شمال آفریقا، جنوب آسیا و آسیای جنوب شرقی یافت می شود. این گیاه دارویی است که فواید زیادی دارد.

می توان آن را به صورت خارجی در زخم ها، سوختگی ها و عفونت های قارچی استفاده کرد. همچنین در تب، سوزش، بیماری های پوستی و کبدی مفید است.با این حال، برای اهداف رنگ کردن مو، برگ حنا بسیار مفید است.

برگ های چای و دانه های قهوه

هر دو دارای مواد رنگی فعال هستند. هم قهوه و هم چای برای رنگ کردن تارهای مو عالی هستند و پوشش یکنواختی دارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دانه های قهوه و برگ های چای را در آب بجوشانید. آب به دست آمده را می توان برای شستن موها استفاده کرد. استفاده مکرر ممکن است نتایج قابل توجهی به شما بدهد.

گیاهان

گلهای خاصی مانند همیشه بهار، رزماری، گزنه و مریم گلی، آب سبزیجات چغندر و آب هویج دارای خواص رنگی بدون عارضه هستند.

برای گل ها، آنها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس آب را صاف کرده و روی موها اسپری کنید. اجازه دهید موها در آفتاب خشک شوند. استفاده مکرر به شما پوشش یکنواختی از تمام مناطق خاکستری می دهد. اسانس‌های موجود در گل‌ها نیز فواید زیادی برای مو و پوست سر شما دارند.

برای گیاهان، روش مشابهی را دنبال کنید که گیاهان را به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر در آب بجوشانید و روی موها بمالید. موها را در آفتاب خشک کنید. استفاده مکرر بهترین نتیجه را به شما خواهد داد. همچنین می توانید گیاهان را با برگ های چای یا قهوه ترکیب کنید تا رنگی غنی تر و تیره تر داشته باشید.

آب هویج و چغندر دارای مواد رنگی فعال هستند. در حالی که آب هویج به شما رنگ قرمز مایل به نارنجی می دهد، آب چغندر رنگ قرمز تیره ای به شما می دهد.

 

آیا رنگ مو بدون مواد شیمیایی وجود دارد؟

اکنون بسیاری از شرکت ها رنگ موی طبیعی را تولید می کنند که کاملا ارگانیک و ایمن هستند. آنها حاوی حداقل مواد شیمیایی به همراه مجموعه ای از مواد طبیعی هستند.

تعدادی از آنها حاوی مواد رنگ‌کننده طبیعی مانند عصاره‌های دانه‌های قهوه و برگ‌های چای، عوامل تقویت‌کننده رشد مو مانند سرم، روغن‌های ضروری و روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن اسطوخودوس هستند.

حتی برخی از آن ها حاوی عصاره لیمو و پوست گردو هستند که هر دو دارای مواد رنگی طبیعی هستند. دستورالعمل های برچسب را به دقت بخوانید تا مشخص کنید رنگ موی مورد استفاده شما واقعا حاوی مواد طبیعی است یا خیر.

 

عوارض رنگ مو 59469847687486748

چگونه می توانم موهایم را به طور طبیعی رنگ کنم؟

رنگ موهای موجود در بازار تا حدی حاوی مواد شیمیایی است. رنگ موهای حاوی مواد شیمیایی را برای رنگ موهای طبیعی انتخاب کنید. این رنگ موی طبیعی بدون عوارض جانبی رنگی غنی و عمیق به شما می دهد و همچنین موهای شما را به طور طبیعی نرم و لطیف می کند. به نظر می رسد موهای خشک و آسیب دیده نیز از این رنگ موهای ایمن سود می برند.

از آب هویج و چغندر با روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید و به مقدار زیاد روی موها بمالید. موهای خود را در یک پلاستیک بپیچید و سپس موهای خود را با سرکه سیب بشویید. از برگ‌های حنا نیز می‌توان به همراه دانه‌های قهوه یا برگ‌های چای استفاده کرد تا رنگ ماهاگونی غنی و عمیقی به موهایتان بدهد.

آب لیمو برای به دست آوردن هایلایت های بلوند و آفتاب زده بهترین است. نصف یک لیمو را بردارید و روی تک تک تارهای مو فشار دهید. آب لیمو رنگدانه طبیعی موهای شما را به آرامی از بین می برد و به شما هایلایت های طلایی آفتاب گیر می دهد. اگر موهای بلوند دارید، برای حفظ هایلایت طبیعی نیز مفید هستند.

سخن پایانی

رنگ موهای طبیعی هیچ عارضه ای ندارد و در عین حال که موهای شما را به آرامی مرطوب می کند، رنگ طبیعی به شما می بخشد. عوارض رنگ مو در صورت عدم کنترل ممکن است جدی باشد. از بثورات پوستی گرفته تا عوارض تنفسی، فهرست طولانی است. رنگ مو همچنین می تواند موهای شما را خشک، وز و بی روح کند.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *