آرشیو بلاگ

علائم و نشانه های سرطان پوست چیست؟

سرطان پوست 4769785578574857

در میان انواع سرطان پوست، تنها ملانوما بدخیم است. ملانوما یا ملانوم بدخیم یک سرطان بسیار تهاجمی است که تمایل دارد به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. این سرطان اگر زود درمان نشوند ممکن است کشنده باشد.

مانند بسیاری از سرطان ها، سرطان های پوستی به عنوان ضایعات پیش سرطانی شروع می شوند، این ضایعات  شامل تغییراتی در پوست است که سرطان نیست اما با گذشت زمان می تواند به سرطان تبدیل شود. متخصصان پزشکی اغلب از این تغییرات به عنوان دیسپلازی یاد می کنند.

انواع سرطان پوست در صورت  تشخیص به موقع و زودهنگام  قابل درمان است.

سرطان پوست 4769785578574857

علائم سرطان پوست:

اگر به نظر شما لکه ای روی پوست‌تان مشکوک است، یک قانون کلی و مهم وجود دارد: برای بررسی آن به پزشک مراجعه کنید. این به این دلیل است که طبق تشخیص بنیاد سرطان پوست (SCF) ، هر سه سرطان شایع پوست، از جمله خطرناک ترین آنها یعنی ملانوم در صورت تشخیص و برطرف شدن به موقع، ۹۹ درصد قابل درمان هستند.

به همین دلیل است که یک رژیم منظم از خود مراقبتی و همچنین مراجعه به یک متخصص پوست، در تشخیص علائم سرطان پوست و درمان زود هنگام و موثر این بیماری مهم است.

بنیاد سرطان پوست توصیه می کند هر سال یک بار برای معاینه سرطان پوست به متخصص پوست مراجعه کنید.

اگر در یک گروه با ریسک بالاتر هستید، مانند داشتن سابقه خال های غیرمعمول ممکن است متخصص پوست پیشنهاد کند که زود به زود مورد معاینه و چکاپ قرار بگیرید.

قبل از قرار ملاقات با متخصص پوست، باید بدن خود را معاینه کنید تا در مورد هرگونه تغییر پوستی با پزشک خود گفتگو کنید. از لاک زدن و آرایش خودداری کنید و موهای خود را جمع کنید تا ناخواسته هیچ خال و یا نقطه مشکوکی را پنهان نگه ندارید.

چگونه خود را از نظر سرطان پوست بررسی کنیم؟

SCF بنیاد سرطان پوست توصیه می کند که افراد حداقل یک بار در ماه خودآزمایی های پوستی انجام دهند، مخصوصا اگر عوامل خطرزا مانند ژن ارثی که زمینه ابتلا به سرطان پوست را دارند و یا اگر زمان زیادی را در آفتاب سپری کرده‌اند. این بررسی باید در یک اتاق کاملاً روشن و با آینه دستی انجام شود.

شما باید هر اینچ از پوست خود را از پوست سر تا ته پاها و ناخن ها بررسی کنید. معاینه کامل بدن توسط خود فرد می تواند کمک کند تا آنچه را که برای شما طبیعی است و هر آنچه که  غیر طبیعی به نظر می رسد را شناسایی کنید.

هرچه بیشتر این خودآزمایی ها را انجام دهید، با هر گونه کک و مک، خال، زخم و لکه بر روی بدن خود آشنا می شوید و در تشخیص مشکلات احتمالی به صورت علامت گذاری یا تغییر در اندازه، شکل یا رنگ لکه های موجود و علائم جدید راحت تر خواهید بود.

به طور کلی، در اینجا نتیجه نهایی آنچه شما باید به دنبال آن باشید، مطابق آکادمی پوست آمریکا (( AAD یک خال یا ضایعه پوستی است که در اندازه، شکل یا رنگ تغییر می کند، همچنین لکه هایی که خارش دارند یا خونریزی می کنند. علاوه بر این مراقب رشد ضایعه جدید یا زخم بهبود نیافته نیز نباشید.

در حقیقت شناخت کامل بدن و تمام نقاط  آن اولین قدم بی نظیر از آگاهی از این است که در مورد علائم و نشانه های اولیه سرطان پوست باید به دنبال چه چیزی باشید.

سرطان پوست 634589686789686

انواع سرطان پوست

سه نوع عمده سرطان پوست وجود دارد: کارسینوم سلول بازال (BCC) ، کارسینوم سلول سنگفرشی  (SCC)و ملانوم. دو سرطان اول پوست به عنوان سرطان های پوستی غیر ملانوم دسته بندی می شوند. انواع غیرمعمول دیگر سرطان پوست شامل تومورهای سلول مرکل و درماتوفیبروسارکوم برجسته است.

علائم هشدار دهنده سرطان پوست پایه

سرطان سلول پایه ( BCC) بازال، تمایل دارد در قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب قرار دارند مانند صورت، سر و گردن ایجاد شود اما  این به این معنی نیست که جاهای دیگر بدن مصون هستند و در هر جایی  از بدن می تواند ظاهر شود.

  • برخی صاف هستند و بسیار شبیه پوست طبیعی می باشند. اما برخی دیگر خصوصیات متمایزی دارند از جمله:
  • نواحی صاف، محکم، رنگ پریده یا زرد که شبیه جای زخم است
  • تکه های پوستی برجسته و مایل به قرمز که ممکن است خارش یا تحریک داشته باشد
  • برجستگی های کوچکی که ممکن است صورتی، قرمز، مروارید نیمه شفاف یا براق باشند، احتمالاً دارای مناطق آبی، قهوه ای یا سیاه هستند
  • رشدهای صورتی با لبه های کمی برجسته و یک تورفتگی در مرکز. رگهای خونی کوچک ممکن است مانند پره های چرخ از آن عبور کنند
  • زخم های باز، احتمالاً با نواحی دارای جوش یا پوسته پوسته، بهبود نیافته و یا دوره های بهبودی و خونریزی را پشت سر می گذارند.
  • مناطق ظریف که به راحتی خونریزی می کنند. به عنوان مثال داشتن زخم یا بریدگی در اصلاح که بیش از یک هفته طول بکشد.
  • این سرطان های پوستی که رشد آهسته دارند، به راحتی قابل چشم پوشی هستند مگر اینکه بزرگ شوند و شروع به خارش، خونریزی یا حتی آسیب دیدن کنند.

برجستگی های قرمز در سرطان سلول سنگفرشی

مانند سرطان سلول پایه، سرطان سلول سنگفرشی (SCC)  تمایل دارد در قسمت هایی از بدن که آفتاب زیادی می بیند مانند صورت، گردن، گوش، لب و پشت دست ایجاد شود. همچنین ممکن است در جای زخم یا زخم های پوستی نیز ظاهر شود.

در حالی که کارسینوم سلول سنگفرشی می تواند مانند یک ناحیه مسطح شبیه پوست سالم باشد  اما بر اساس SCF علائم واضح تری از بدخیمی وجود دارد از جمله:

  • تکه های قرمز خشن یا پوسته پوسته ای که ممکن است خونریزی داشته باشند
  • رشد یا توده هایی را شاهد باشید که گاهی اوقات با یک تورفتگی در مرکز است
  • زخم های باز احتمالاً با نواحی دارای جوش یا پوسته پوسته، بهبود نیافته و یا دوره های بهبودی و خونریزی را پشت سر می گذارند
  • رشدهایی که شبیه زگیل هستند

برخی از شرایط پوستی ممکن است پیش ساز کارسینوم سلول سنگفرشی یا حتی اشکال اولیه آن باشد:

  • دانشکده پزشکی هاروارد ادعا می کند که داشتن سابقه زگیل تناسلی یک عامل خطر برای SCC در ناحیه تناسلی است.
  • کراتوز اکتینیک می تواند مانند ضایعات کوچک یا پوسته پوسته به نظر برسد که اندازه آنها از یک لکه کوچک گرفته تا توده هایی با عرض بیش از ۱ اینچ باشد و می تواند به رنگ پوست تیره یا روشن باشد و ممکن است رنگ های دیگری از جمله قهوه‌ای مایل به قرمز، صورتی و قرمز نیز وجود داشته باشد.
  • گونه ای از کراتوز آکتینیک به نام cheilitis آکتینیک بر روی لب پایین تأثیر می گذارد و ممکن است منجر به پارگی، ترک و تغییر رنگ به سفید شود. لکوپلاکی باعث ایجاد لکه های سفید روی زبان، لثه ها، گونه ها و سایر غشاهای مخاطی دهان می شود.
  • نقاط مداوم قهوه ای قرمز، پوسته پوسته و مانند اگزما در مناطق آفتاب گیر پوست، غشاهای مخاطی بینی یا دهان یا دستگاه تناسلی می تواند نشانه ای از بیماری بوون باشد.

سرطان پوست 1654584584848

ملانوما: وخیم ترین نوع سرطان

ملانوما می تواند در هر نقطه از پوست ایجاد شود اما شایع ترین نقاط درگیر در بدن، سینه و پشت در مردان و پاها در زنان است.

سیاه پوستان به طور قابل توجهی کمتر از سفیدپوستان به سرطان پوست مبتلا می شوند، اما در صورت ابتلاء به ملانوم در کف دست ها، کف پا یا زیر ناخن ها درگیر می شوند.

بیشتر سلول های ملانوم هنوز رنگدانه ملانین تولید می كنند، بنابراین غالباً سیاه یا قهوه ای رنگ است اما می تواند قرمز، سفید و آبی رنگ نیز باشد.

در حقیقت می توان گفت ملانوما جدی ترین نوع سرطان پوست است و معمولا اولین علامت ملانوم تغییر اندازه، شکل و رنگ خال است. بیشتر ملانوماها ناحیه ای سیاه یا آب دارند. همچنین ممکن است ملانوم به عنوان یک خال جدید ظاهر شود. ممکن است سیاه  غیرطبیعی یا ظاهری فوق العاده زشت داشته باشد.

علائم اولیه سرطان پوست ملانوما:

  • عدم تقارن – شکل یک نیمه با نیمه دیگر مطابقت ندارد
  • حاشیه – لبه های آن ژنده، تار یا نامنظم است
  • رنگ – رنگ ناهموار است و ممکن است سایه های سیاه، قهوه ای و برنز را شامل شود
  • قطر – در اندازه تغییر می کند، معمولاً افزایش می یابد
  • در حال تکامل – خال در طی چند هفته یا ماه گذشته تغییر کرده است

جراحی اولین درمان کلیه مراحل ملانوم است. سایر درمان ها شامل شیمی درمانی و پرتودرمانی، بیولوژیک و درمان های هدفمند است. درمان بیولوژیک توانایی بدن شما را در مبارزه با سرطان افزایش می دهد. درمان هدفمند از موادی استفاده می کند که به سلولهای سرطانی حمله می کنند بدون اینکه به سلولهای طبیعی آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *