آرشیو بلاگ

روش های خانگی برای افزایش رشد مو

افزایش رشد مو 87867418541857418741

مراقبت صحیح از مو فقط مربوط به استفاده از محصولات گران قیمت و درمان های حرفه ای نیست، بلکه می توان با استفاده از مواد ساده، مقرون به صرفه ای که به راحتی در دسترس هستند نیز برای افزایش رشد مو بهره برد. این مقاله بسیاری از درمانها و اقدامات مناسب را که می تواند به بلندتر شدن و قوی تر شدن موها کمک کند، بیان می کند.

داروهای خانگی برای تقویت رشد مو

قطعا در خانه هر فردی موادی وجود دارند که اثرات مفید و درمانی متعددی در بهبود و تقویت رشد موهای سر خواهند داشت در زیر به چند مورد از مهمترین آنها و همچنین چگونگی استفاده از آن ها اشاره می نماییم. توجه داشته باشید که قبل از استفاده  از این روش داروهای خانگی برای تقویت رشد موهای خود حتما تست پچ را انجام دهید تا از عدم وجود حساسیت به آن مطمئن گردید از طرفی قطعا در صورتی که در استفاده از این مواد مداومت به خرج دهید اثرات مثبت آن را در افزایش رشد مو خود مشاهده خواهید نمود.

افزایش رشد مو 87867418541857418741

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل  به دلیل غنی بودن از اسید لوریک که بیشتر از هر اسید چرب دیگری در ساقه مو و فولیکول های مو نفوذ می کند، باعث آبرسانی به موها و پوست سر شما می شود زیرا سرشار از اسید لوریک است.

روغن نارگیل نه تنها بسیار جاذب و روان کننده است، بلکه یک لایه محافظ روی موها ایجاد می کند تا به حفظ رطوبت پوست سر کمک کرده و هیدراتاسیون طولانی مدت را تامین کند. مو از پروتئین هایی تشکیل شده است که به دلیل حمله عوامل محرک خارجی در معرض شکنندگی، زبری و آسیب دیدن قرار دارند. تحقیقات نشان داده است که روغن نارگیل تنها روغن مو است که توانایی کاهش قابل توجه این از دست دادن پروتئین را دارد تا موهای شما قوی و سالم بماند.

نحوه استفاده:

مقدار زیادی روغن نارگیل را از ریشه تا نوک موها به موهای خود بمالید.

موهای خود را بپیچید و اجازه دهید روغن به مدت چند ساعت به طور کامل جذب شود، سپس بشویید.

پیاز

پیاز حاوی فلاونوئیدها و مقدار زیادی گوگرد است که هر دو باعث افزایش گردش خون در پوست سر و در نتیجه افزایش رشد مو می شوند. پیاز مواد مغذی بیشتری را به فولیکول های مو می رساند و به آنها اجازه می دهد موهای بلندتر و قوی تری تولید کنند.

کوئرستین یک فلاونوئید موجود در پیاز است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است که از موهای شما در برابر عفونت ها، رادیکال های آزاد و سایر منابع آسیب محافظت می کند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که آب پیاز یک داروی موضعی موثر در افزایش رشد مو است.

نحوه استفاده:

آب پیاز را استخراج کرده و روی پوست سر و موهای خود بمالید.

اجازه دهید چند دقیقه بماند سپس با استفاده از شامپو موهای خود را بشویید.

نکته: آب پیاز بوی تندی دارد که ممکن است حتی پس از شستشوی کامل مو به طور کامل از بین نرود، اما می توانید با ماساژ چند قطره روغن اسانس معطر در کل موهای خود، از میزان بوی تند آن بکاهید.

 

افزایش رشد مو 456346456456685686

 

 هیبیسکوس

گل هیبیسکوس سرشار از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی است که به دفع رادیکال های آزاد و ترمیم موهای آسیب دیده کمک می کند. علاوه بر این، گردش خون در پوست سر را تحریک می کند تا تغذیه بهتر فولیکول های مو را برای افزایش رشد موها تأمین کند.

گل هیبیسکوس دارای فسفر، کلسیم و سایر مواد مغذی مهم است که رشد مو ها  و خود موها را تقویت کرده و از ریزش یا شکستگی بی رویه آنها جلوگیری می کند.

نحوه استفاده:

۳-۴ گل و برگ گیاه هیبیسکوس را خرد کرده و به صورت خمیر درآورید.

مقدار کمی آب همراه با چند قطره روغن زیتون  را با آن مخلوط کنید تا قوام خمیر نرم شود.

خمیر را تا ریشه به موهای خود بمالید.

بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

چای سبز

از دیگر عومل موثر در افزایش رشد موها می توان چای سبز را نام برد که از رشد سالم موها حمایت می کند این ماده حاوی پلی فنول معروف به(EGCG)  epigallocatechin gallateاست که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی است که می تواند موها و پوست سر شما را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند. همچنین باعث کاهش التهاب در فولیکول های مو می شود تا عملکرد صحیح آنها حفظ شود.

EGCG فعالیت فولیکول های مو و به عبارتی افزایش رشد موها را از دو طریق افزایش می دهد اول با تحریک تکثیر سلول های مو و دوم با جلوگیری از مرگ سلول های مو.

نحوه استفاده:

اگر جز افرادی هستید که روزانه چای سبز مصرف می کنید، قطعا با رساندن مواد مغذی حیاتی و آنتی اکسیدان ها به بدن خود در بهبود سلامت موهای خود بسیار موثر واقع می شوید. از این ماده شگفت انگیز می توانید به صورت موضعی به منظور تقویت و افزایش رشد موهای خود نیز بهره ببرید به این صورت که یک فنجان چای سبز خنک شده را پس از استحمام، زمانی که هنوز موهایتان خیس است روی موها و پوست سر خود بچکانید و چند دقیقه ماساژ دهید، پس از ۳۰ دقیقه مجددا موهای خود را بشویید.

روغن رزماری

روغن رزماری با بهبود گردش خون در پوست سر بهبود فعالیت فولیکول های مو را افزایش داده و در تقویت موها و افزایش رشد موها نقش مهمی را ایفا می کند.

نحوه استفاده:

چند قطره روغن رزماری را در روغن حامل دلخواه خود مخلوط کنید.

این محلول را روی سر خود ماساژ دهید.

بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

 

افزایش رشد مو 4868645486486748748

 

جینسینگ

جینسینگ یک گیاه چینی است که ممکن است با تحریک تشکیل کراتینوسیت ها در فولیکول های مو به بهبود رشد مو کمک کند. علاوه بر این، جینسینگ با آنزیم های خاصی که معمولا مانع از رشد مو می شوند مقابله می کند.

نحوه استفاده:

می توانید مستقیماً با استفاده از نوک انگشتان خود پودر جینسینگ را به پوست سر خشک خود ماساژ دهید، اما برای سهولت استفاده بهتر است ابتدا آن را چرب کنید. این تحریک موضعی همراه با قدرت تغذیه جینسینگ باعث افزایش جریان خون در فولیکول های مو می شود تا رشد مو را تشویق کند.

تغییر سبک زندگی

شما با تغییر سبک زندگی خود و قرار دادن برخی اقدامات خود مراقبتی از پوست و مو دربرنامه روزانه خود می توانید به میزان زیادی در کاهش آسیب مو و افزایش رشد مو کمک کنید:

از شامپوهای فاقد سولفات، نرم کننده ها و محصولات حالت دهنده که حاوی مواد طبیعی استفاده کنید.

روی یک بالش ساتن نرم بخوابید تا اصطکاک موهای شما کاهش یابد، چرا که اصطحکاک می تواند به کوتیکول های شما آسیب برساند.

با مصرف روزانه ۶ الی ۸ لیوان آب بدن و پوست خود را هیدراته نگاه دارید.

از رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید که سرشار از تمام مواد مغذی حیاتی مخصوصا اسیدهای چرب امگا ۳ باشد. این ماده مغذی اثر شایانی در  سلامت . افزایش رشد موهای شما دارد. مقدار مناسبی از سبزیجات برگ دار، گردو، آووکادو، هویج و سایر غذاهای مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

موهای خود را با آب سرد بشویید زیرا به سفت شدن کوتیکول ها و تقویت فولیکول های مو کمک می کند. یکبار در روز پوست سر خود را ماساژ دهید. با افزایش خون رسانی به فولیکول های مو رشد مو را تحریک می کند.

موهای خود را مرتباً کوتاه کنید تا انتهای شکسته از بین بروند.

استفاده از ماسک های آبرسان مو می تواند به موهای خشک و کم رنگ شما روح ببخشد.

نکاتی مهم برای جلوگیری از آسیب مو و حمایت از رشد مو

از شامپو زیاد استفاده نکنید زیرا می تواند چربی های طبیعی موها و پوست سر شما را از بین ببرد و آنها را بسیار خشک کند.

از محکم بستن موهای خودداری کنید زیرا ریشه موهای شما را می کشند، که می تواند پایه موهای شما را ضعیف کرده و به راحتی از فولیکول خارجشان کنند بنابراین از افزایش رشد موها تا حدود زیادی ممانعت می کند.

استفاده از ابزارهای آرایش مو مانند اتوی مو، سشوار و اتوی مو را به حداقل برسانید چرا که به مرور زمان آنها را خشک و شکننده می کند.

از درمان های شیمیایی مو اجتناب کنید زیرا ممکن است به فولیکول های مو آسیب برساند.

سطح استرس خود را از طریق تکنیک های آرام سازی مانند یوگا، تنفس عمیق، مدیتیشن و انجام فعالیت یا سرگرمی که به شما شادی می بخشد، کنترل کنید. استرس بالا باعث ترشح هورمون کورتیزون می شود که می تواند بر عملکرد فولیکول مو و افزایش رشد موها تأثیر منفی بگذارد.

از محصولات مو که حاوی مواد شیمیایی سخت مانند پارابن و سولفات هستند استفاده نکنید زیرا رطوبت موها و پوست سر شما را از بین می برد.

از آنجایی که موهای شما در حالت مرطوب ضعیف ترین حالت خود را دارد و در صورت تحت فشار قرار گرفتن به راحتی می تواند از فولیکول جدا شوند پس اجازه دهید تا خشک شوند سپس آن ها را به آرامی شانه بزنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *