آرشیو بلاگ

راهنمای دقیق استفاده از روغن زیتون برای سلامت و زیبایی پوست

روغن زیتون 78749849648564154145

اگر شما نیز به اندازه ما در دنیای زیبایی غوطه ور شده باشید، می دانید که کشف یک شگفتی جدید برای مراقبت از پوست چقدر هیجان انگیز است و جدیدترین ماده ای که ما به دنبال آن بوده ایم می تواند در کابینت آشپزخانه شما جا خشک کرده باشد! روغن زیتون ممکن است یک ماده اصلی و مهم برای سلامتی ما باشد، اما تحقیقات نشان می دهد که این روغن ممکن است از بروز پیری زودرس و آسیب های پوستی ناشی از اسعه ماوراء بنفش خورشید جلوگیری کند. درست است؛ استفاده از این روغن برای پوست مزایای زیادی دارد زیرا حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با آسیب رادیکال های آزاد مقابله می کنند و همچنین ماده ای به نام اسکوالن در آن وجود دارد که بسیار آبرسان است.

این ماده از زمان های بسیار قدیم روی پوست استفاده می شده است، حتی کلئوپاترا یکی از طرفداران آن بود. روغن زیتون در صنعت زیبایی چیز جدیدی نیست؛از استفاده از آن در موها  گرفته تا استفاده از آن روی پوست و ابروها، اما هنوز هم چیزهای زیادی در مورد اثربخشی آن وجود دارد، به خواندن ادامه دهید تا در مورد خواص این روغن برای پوست بدانید.

روغن زیتون 78749849648564154145

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون از فشردن روغن میوه کامل زیتون بدست می آید. این ماده غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده غیر اشباع است، چربی های سالم که انواع مختلفی از فواید بهداشتی و آرایشی را به همراه دارد و همچنین حاوی آنتی اکسیدان های دوستدار پوست است.

بسته به ترکیبات روغنهای گیاه، برخی از روغن ها در موارد خاص بهتر از دیگر روغن ها هستند. روغن زیتون از جمله روغنهای گیاهی با عملکرد بالا است و به دلیل خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی بسیار مورد ستایش قرار می گیرد.

این روغن شگفت انگیز را می توانید در هر چیزی از سرم ها گرفته تا پاک کننده های صورت پیدا کنید، همچنین به صورت خالص با مواد مرطوب کننده ای که برای مراقبت از پوست اضافه می شوند نیز موجود است. به خاطر داشته باشید که روغن زیتون می تواند در اثر گرما، نور یا اکسیژن بیش از حد از بین برود و  ذخیره آن در یک مکان خنک با درپوش محکم بسته شده بهترین روش نگهداری است.

خواص روغن زیتون برای پوست

روغن زیتون با مزایای پوستی، از مرطوب کنندگی لکه های خشک گرفته تا تمیزکردن آرایش لجباز، کاربرد دارد.

آبرسان قوی پوست

خواص اصلی این روغن مرطوب سازی پوست با کاهش اتلاف آب است، این مرطوب سازی باعث افزایش محتوای آب پوست می شود و باعث بهبود سلامت و  زیبایی ظاهر آن می شود.

در برابر آسیب های محیطی محافظت می کند

خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون از سلول های پوست در برابر آسیب های محیطی و التهاب محافظت می کند؛ این به معنای محافظت در برابر پیری زودرس و همچنین علائم تحریک یا قرمزی است.

از پیری زودرس جلوگیری می کند

روغن زیتون سرشار از ویتامین های A ، D ، K و E و همچنین اسکوالین است که این می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو روی پوست کمک کند که می تواند منجر به پیری زودرس پوست شود.

آرایش را بلند می کند

روغن زیتون برای تجزیه مواد مومی مانند ریمل ضد آب و خط چشم بسیار مناسب است. با افزودن فواید آنتی اکسیدان و مرطوب کننده اسکوالن، پوست لطیف موجود در ناحیه چشم را مرطوب می کند و مژه ها را به همان روشی که نرم کننده روی مو کار می کند، تغذیه می کند. در حالی که این روغن ارزشمند می تواند باقیمانده های محلول در روغن (مانند آرایش و سبوم) را از پوست بلند کرده و به حرکت در آورد، اما نمی تواند آنها را از سطح پوست پاک کند برای از بین بردن کامل آرایش به یک سورفکتانت نیاز است.

روغن زیتون در ترکیب با سایر مواد طبیعی تاثیرگزاری بیشتری دارد به عنوان مثال: آب لیمو به درمان آکنه کمک می کند زیرا ضد عفونی کننده است و می تواند باکتری های ایجاد کننده جوش را از بین ببرد.

روغن زیتون همچنین می تواند با آب آلوئه ورا مخلوط شود تا باعث آبرسانی بیشتر و تسکین پوست تحریک شده هنگام از بین بردن آرایش شود.

از آنجا که مواد سایشی آن در مقایسه با مواد پاک کننده آرایش با پایه شیمیایی کمتر است، روغن زیتون ماده پاک کننده آرایش برای افرادی با پوست حساس یا حساسیت به مواد موجود در مواد پاک کننده فروشگاهی است.

روغن زیتون 74984796846854545

زخم ها را بهبود می بخشد

مواد ضد التهابی موجود در این روغن به ترمیم زخم کمک می کند. تری ترپن ها که در بسیاری از روغن های گیاهی و به ویژه روغن زیتون وجود دارد، به بسیاری از واکنش های بیولوژیکی مانند واکنش های لازم برای ترمیم زخم کمک می کند: مهاجرت سلولی، تکثیر سلولی و رسوب کلاژن. این روغن  با کاهش مدت زمان بسته شدن زخم، ترمیم زخم را تقویت می کنند.

لایه برداری پوست

روغن زیتون را با نمک دریا یا شکر مخلوط کنید تا یک لایه بردار طبیعی ایجاد کند. حدود یک قاشق غذاخوری این روغن را با یک قاشق چای خوری نمک یا شکر مخلوط کنید، به صورت خود بمالید و سپس با آب گرم بشویید.

شکر نسبت به نمک ساینده کمتری دارد، بنابراین اگر پوست حساسی دارید از قند استفاده کنید. شکر قهوه ای حتی نرمتر از شکر دانه ریز سفید است، بنابراین برای پوستهای حساس بسیار مناسب است.

عوارض جانبی روغن زیتون

در حالی که هر نوع پوستی می تواند از روغن زیتون بهره مند شود، اما در صورت آکنه دار بودن پوست از آن نباید استفاده کنید زیرا اسیدهای چرب رایج در روغن زیتون و به طور کلی همه روغن های گیاهی و کره منبع غذایی بسیاری برای رشد باکتری ها و مخمرهای آکنه هستند. بنابراین، این روغن برای پوست های مستعد آکنه ایده آل نیست. جز component اسید اولئیک روغن زیتون می تواند ورم پوستی را تشدید کند و نباید برای نوزادان استفاده شود. همچنین، به نظر نمی رسد این روغن مانند برخی دیگر از روغن های گیاهی (به ویژه روغن نارگیل) اثر ضد باکتری داشته باشد.

بنابراین به خودی خود نباید به عنوان پاک کننده آرایش استفاده شود. سرانجام اگر پوست شما چرب شود، به طور طبیعی مقادیر زیادی سبوم تولید می کند و در برنامه روزانه شما نیاز به نرم کننده های بیشتری را ضروری می کند.

نحوه استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون را می توان در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست، یعنی سرم ها و روغن های صورت یافت. این روغن به عنوان نرم کننده ای با خاصیت انسداد، وقتی که حداکثر رطوبت در پوست بسته شود، بهترین نتیجه را خواهد داشت. شما می توانید از آن استفاده کنید یا با مرطوب کننده خود مخلوط کنید و مانند تمام مرطوب کننده ها، بهترین زمان برای استفاده از این روغن زمانی است که پوست پس از شست و شو کمی خیس است.

از آنجایی که روغن زیتون یک چربی است و لزومی ندارد بیش از اندازه مصرف شود و در واقع  هیچ دلیلی ندارد که به اندازه ای استفاده کنید که از پوستتان چکه کند تا از مزایای خارق العاده آن بهره مند شوید، در حقیقت، استفاده بیش از حد ممکن است منجر به مسدود شدن منافذ در برخی از انواع پوست شود.

روغن زیتون 74894546542415216346475847

انتخاب و محافظت از روغن زیتون

روغن مناسب را انتخاب کنید: انواع مختلفی از روغن زیتون برای فروش در بسیاری از سوپرمارکت ها وجود دارد و انواع مختلفی از آنها از جمله سبک، خالص و بکر برچسب گذاری شده اند. این ارقام از سه طریق متفاوت هستند: فرایند استخراج روغن، آنچه قبل از بطری زدن به روغن اضافه شده و سطح اسید اولئیک آزاد در محصول نهایی است. برای مراقبت از پوست، روغن زیتون کاملا بکر را انتخاب کنید.

گرچه ممکن است این روغن تصفیه شده ترجیح داده شود زیرا بی بو است، اما فقط روغن زیتون تصفیه نشده مانند انواع فوق بکر حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که آن را برای پوست شما مفید می کند.

روغن زیتون را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید. گرما و نور باعث اکسیداسیون می شوند که می تواند اجزای مفید روغن را تجزیه کند.

اکسیداسیون با گذشت زمان اتفاق می افتد. پایداری در درجه اول طعم روغن را تحت تأثیر قرار می دهد، اما کیفیت ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های روغن را نیز کاهش می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *