آرشیو بلاگ

راز های شگفت انگیز  در زمینه کراتین مو که تا به حال نمی دانستید !

کراتین 846897469841

کراتین یک مکمل غذایی و ورزشی محبوب است. شاید شنیده باشید که استفاده از کراتین می‌تواند منجر به ریزش مو شود. اما آیا این حقیقت دارد؟
در حالی که کراتین خود به طور مستقیم منجر به ریزش مو نمی‌شود، ممکن است بر سطح هورمونی تأثیر بگذارد.
به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در مورد کراتین، فواید و عوارض جانبی آن و آنچه تحقیقات در مورد ارتباط آن با ریزش مو می‌گوید بیشتر بدانید.

کراتین چیست و چگونه کار می‌کند؟


کراتین
منبع انرژی سلول‌های شما است. این ماده به طور طبیعی توسط کبد، لوزالمعده و کلیه‌ها تولید می‌شود. همچنین می‌توانید با مصرف گوشت قرمز و ماهی از طریق رژیم غذایی خود کراتین دریافت کنید .
کراتین به عنوان فسفوکراتین در ماهیچه‌های اسکلتی شما ذخیره می‌شود و می‌تواند بعداً در طول فعالیت بدنی تجزیه شود تا به عنوان انرژی برای انقباضات ماهیچه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

کراتین 846897469841

درمان کراتینه مو

موهای ما از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است. موهای ما را در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند و درخشندگی سالم و براق را به آن می‌بخشد، اما با شلوغی روزمره‌مان با آلودگی، ابزارهای حالت دهنده مو، شامپوهای زیاد، محصولات مو، کراتین طبیعی از بین می‌رود و موهای فر، موهای خشک و مرده را برای ما به ارمغان می‌آورد.
درمان کراتین شامل افزودن پروتئین از دست رفته به موهای شما است که موهای شما را سالم‌تر، صاف‌تر و بدون وز می‌کند.

موهای آسیب دیده

آسیب مو می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. درواقع، هر لایه ساقه مو می‌تواند آسیب ببیند و ترکیبی از آسیب‌های خارجی ، محیط عمومی (مانند درصد رطوبت) و ساختار مو است که می‌تواند جلوه‌های متفاوتی در موهای شما ایجاد کند.
ساختار مو ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد از وسایل داغ، شکسته شود. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث کدر شدن و یا کم‌رنگ شدن مو باشد. آیا می‌دانید که دکلره کردن موها درواقع کوتیکول شما (محافظ بیرونی ساقه مو) را گرفته، آن را تا قشر باز کرده و ملانین (قسمتی که رنگ موهای شما را رنگ می‌کند) اکسید می‌کند؟ اما، پس از اتمام کار، کوتیکول شما آسیب می‌بیند و هرگونه رنگ‌آمیزی دیگر تا زمانی که موهای شما کاملاً از بین برود، این روند را ادامه می‌دهد. ناگفته نماند، هنگامی که کوتیکول شکسته می‌شود، انجام کارهای دیگر مانند برس زدن مرطوب، سشوار کشیدن و استفاده از وسایل داغ باعث شکستن بیشتر موها، گره خوردن، خشک شدن و از دست دادن قدرت موها می‌شود.

 مزایا و نتایج کراتینه کردن مو

افرادی که از کراتین بر روی موهای خود استفاده می‌کنند، گزارش می‌دهند که موهای آن‌ها نرم‌تر و در نتیجه کنترل آن‌ها راحت‌تر است. بسته به اینکه موهای شما در ابتدا سالم هستند، ضخامت طبیعی موهای شما و نوع درمان کراتینی که استفاده می‌کنید، تأثیرات آن بسیار متفاوت است. کراتین با صاف کردن سلول‌هایی که روی هم قرار گرفته‌اند تارهای مو را ایجاد می‌کند. لایه‌های سلولی که کوتیکول مو نامیده می‌شوند، از نظر تئوری کراتین را جذب می‌کنند و در نتیجه موهایی پر و براق به نظر می‌رسند. کراتین همچنین ادعا می‌کند که موهای فر را کمتر وز کرده، حالت آن را راحت‌تر کرده و از نظر ظاهری صاف‌تر است.

کراتین موها را ضخیم می‌کند

کراتین یک پروتئین ساختاری مهم است و مطمئناً می‌تواند به ضخامت مو کمک کند. با این حال، باید به درستی در نظر گرفته شود.

در محصولات ضخیم کننده مو استفاده می‌شود، اما کراتین می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال، کراتین موها را کمتر مستعد شکستن می‌کند. این به این دلیل است که کراتین به لبه‌های خشن موهای منفرد متصل می‌شود، کوتیکول را می‌پوشاند، آن را صاف می‌کند و باعث درخشندگی و استحکام می‌شود. سرم یا اکسیر تغذیه کننده کراتین نیز موها را تقویت کرده و با پوشاندن ساقه‌های مو، موها را ضخیم‌تر نشان می‌دهد. شامپوهای متراکم کننده، نرم‌کننده‌ها و محصولات مشابه حاوی کراتین یک راه حل سریع برای ضخیم شدن موها هستند.

 

روش‌ها و کاربردهای کراتین مو

کراتینه سالنی

این روش استفاده از کراتین که گاهی درمان کراتین برزیلی نامیده می‌شود، شامل چندین مرحله است.
ابتدا، کرم حاوی فرمالدئید قبل از خشک شدن موها و صاف شدن آن‌ها در آرایشگاه، به موهای شما زده می‌شود. پس از اعمال درمان، به شما توصیه می‌شود که موهای خود را برای چند روز خشک نگه دارید. هنگامی که برای شستن مواد شیمیایی به سالن مراجعه می‌کنید، درمان دیگری برای تنظیم اثر صاف کننده اعمال می‌شود.
این درمان ادعا می‌شود که ۱۲ هفته طول می‌کشد.

سرم‏های کراتینی، شامپوها و نرم‌کننده‌ها

سرم‎‎های کراتینی، شامپوها و نرم‌کننده‌ها نمی‌توانند مانند درمان کراتین در یک سالن اثرگذار باشند. اما آن‌ها ادعا می‌کنند موها را مقاوم‌تر می‌کنند و موهایی را که در اثر حرارت و رنگ مو خشک شده‌اند ترمیم می‌کنند. برای شناسایی این محصولات، کلمات “keratin hydroysys” را در لیست مواد تشکیل دهنده جستجو کنید. اجزای فعال کراتین برای افرادی که موهای قوی‌تری می‌خواهند یک ماده امیدوارکننده است.

کراتین 654156468

مکمل‌های کراتین

کراتین نام پروتئینی است که به طور طبیعی در تارهای مو یافت می‌شود و به موها ساختار می‌دهد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد کراتین را به عنوان پروتئینی تقویت می‌کنند که موها را تقویت می‌کند.

شما می‌توانید مکمل‌های کراتین را برای فروش تقریباً در هر فروشگاه مواد غذایی سالم و داروخانه‌ها پیدا کنید. مکمل‌های کراتین به شکل پودر و کپسول هستند. مکمل‌های کراتین بدون خطر و عوارض نیستند. اگر بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند باعث تجمع بیش از حد پروتئین در بدن شما شوند.
مکمل‌های موی کراتین عموماً ترکیبی از کراتین محلول (سیناتین HNS) مانند گیاهان دارویی یا مواد مغذی هستند که مدعی تغذیه مو می‌باشند. حجم دهنده‌های مو کراتین همچنین ممکن است حاوی کلاژن باشند که ادعا می‌کند کشش و استحکام مو را افزایش می‌دهد. برخی از مطالعات بالینی نشان داده است که مکمل کراتین در مدت ۳ ماه ممکن است ریزش مو را کاهش داده و باعث تقویت مو شود. با این حال، مکمل‌های موی کراتین یک مکمل کمتر رایج و کمتر شناخته شده برای ریزش مو هستند. تحقیقات بیشتری باید در مورد اثرات کوتاه مدت و بلند مدت مصرف کراتین برای رشد موها انجام شود.

درمان کراتین برای افرادی که فرهای طبیعی دارند

درمان با کراتین در بیشتر انواع مو به خوبی کار می‌کند. مخصوصاً برای موهای فر، موها را کاملاً صاف کرده و درخشش بیشتری به آن می‌بخشد. موهای مجعد نور را به آسانی نسبت به موهای مستقیم منعکس می‌کنند، بنابراین پس از درمان با کراتین متوجه درخشندگی بیشتری خواهید شد.
مزیت دیگر این است که موهای تازه رنگ را زنده نگه می‌دارد. قبل از کراتینه کردن موهایتان، در مورد شاداب شدن رنگ خود با آرایشگر و متخصص رنگ مشورت کنید. این رنگ باعث ماندگاری بیشتر و روشن‌تر شدن رنگ می‌شود.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی کراتینه

درمان کراتین سالنی حاوی مقدار زیادی فرمالدئید است. برخی از کارکنان آرایشگاه‌ها حتی از خونریزی بینی و مشکلات تنفسی ناشی از استفاده از محصولات درمانی کراتین و استنشاق دود آن‌ها به طور مکرر در طول زمان خبر دادند.
این سطوح فرمالدئید از استاندارد ایمنی ملی در معرض مواد شیمیایی فراتر رفته است.
به همین دلیل، زنان باردار باید از این درمان اجتناب کنند. افرادی که به فرمالدئید یا مشکلات تنفسی حساس هستند نیز باید از درمان کراتین اجتناب کنند.

 

درمان کراتین چقدر طول می‌کشد؟

قاعده اصلی درمان‌های کراتین این است که حداقل سه روز از آب و دم اسبی دوری کنید.
شما نمی‌خواهید خطر ایجاد خم در موهای تازه صاف شده خود را ایجاد کنید.
حفظ درمان شما تا زمانی ممکن است که از شامپوی بدون سولفات در روزهایی که موهای خود را می‌شویید استفاده کنید.
برای کسانی که فرهای طبیعی دارند، باید موهای خود را تا سه روز مرطوب نکنید. از محصولات مو بدون کلرید سدیم استفاده کنید و موهای خود را در روسری ابریشمی یا ساتن (یا روبالشی) بپیچید تا رطوبت در موهای شما بسته نشود زیرا درمان می‌تواند باعث خشک شدن سریع‌تر موها شود. درمان می‌تواند تا شش ماه طول بکشد، اما ممکن است به طور دائمی بر الگوی حلقوی  موهای شما تأثیر بگذارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *