آرشیو بلاگ

دلایل کدر شدن موها و راههای برطرف شدن آنها را بدانید.

کدر شدن موها 5685852964968548565684185

موهای صاف و براق اغلب از نظر جامعه نمادی از جذابیت و سلامتی فرد است. بنابراین، کدر شدن موها می تواند برای افراد ناخوشایند بوده و حتی باعث پایین آمدن اعتماد به نفس در افراد شود.

در حالت سلامتی کامل موها، می توان گفت به دلیل چربی های طبیعی تولید شده توسط غدد چربی در فولیکول های مو، موهای افراد براق و مرطوب به نظر می رسند. اما برخی فعالیت های روزانه مانند قرار گرفتن در معرض آلودگی ها، قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماورا بنفش خورشید، یا استفاده بیش از حد از برخی از مواد شیمیایی نیز می توانند در کدر شدن موها تاثیر بگذارند.

 

علل کدر شدن موها

پیشتر گفته شد که لایه بیرونی مو با چربی پوشانده شده و ظاهری براق و درخشان به آن می بخشد. با این حال، عوامل مختلفی می توانند روی لایه محافظ چربی موهای شما تأثیر بگذارند. از جمله دلایل کدر شدن موها می توان موارد زیر را نام برد:

  • سوء تغذیه ناشی از بی اشتهایی به عبارتی عدم دریافت مواد مغذی کافی در رژیم غذایی خود
  • کمبودهای تغذیه ای مانند کمبود روی، مس، بیوتین، فولات یا ویتامین های A ،C و E
  • کم کاری تیروئید
  • هیپوپاراتیروئیدیسم
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض باد و خورشید
  • اختلالات ژنتیکی مانند سندرم کوشینگ و سندرم Menkes
  • عدم جریان خون در پوست سر
  • استفاده از محصولات مضر مانند موس مو، سفید کننده، رنگ، ژل، و محصولات حاوی پروپیل، ایزوپروپیل یا پروپانول الکل
  • مراقبت نامناسب از مو از جمله شامپو زدن زیاد و عدم استفاده از نرم کننده
  • استرس روانی
  • استفاده از ابزارهای حالت دهنده مانند صاف کننده و فر کننده یا استفاده منظم از سشوار
  • دست زدن به موها، از جمله مالیدن با حوله یا شانه زدن موها زمانی که آنها کاملا خیس هستند
  • تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری

درمان دارویی موهای کدر

همانطور که پیشتر ذکر شد بیشتر مهم ترین دلیل کدر شدن موها به دلیل از قرار گرفتن در معرض محیط های مضر و انجام کارهای روزانه نامناسب برای موها مانند استفاده از ابزار مو یا محصولات مو حاوی مواد شیمیایی مضر است. تغییرات ساده در شیوه زندگی و انتخاب روتین مراقبت از موهای سالم می تواند به شما در تبدیل موهای کدر به موهای سالم و درخشان و نیز بازیابی سلامت موها کمک کند.

درمان های دارویی برای موهای کدر تنها در صورتی مورد نیاز است که این مشکل در اثر یک بیماری زمینه ای مانند سندرم کوشینگ ایجاد شده باشد. در چنین مواردی، پزشک مشکل زمینه ای را ارزیابی کرده و بر این اساس درمان مناسب را برا برطرف کردن  مشکل کدر شدن موها تجویز می کند.

کدر شدن موها 5685852964968548565684185

تشخیص علت کدر شدن موها

یکی از راههای تشخیص علت کدر شدن موها معاینه فیزیکی پوست سر و موهای شما توسط پزشک متخصص است، هر چند موهای کدر معمولا در اثر مراقبت های ناصحیح از پوست سر و موها اتفاق می افتد ولی ممکن است به دلیل برخی بیماری های زمینه ای نیز مشکل کدر شدن موها عارض شود بنابراین پزشک شما برای تشخیص دقیق تر آزمایش های زیر را برای شما تجویز می نماید:

  • آزمایش فشار خون
  • آزمایش خون
  • آزمایشات ادرار

 

 

عوامل خطرساز یا ریسک فاکتورها برای موهای کدر

عوامل زیر می توانند در افزایش کدر شدن موها موثر باشد:

  • افزایش سن
  • شستشوی مکرر موها با آب داغ
  • شنا در آب کلردار بدون استفاده از کلاه
  • آب و هوای گرم و خشک
  • استفاده از محلول های دارای مواد معدنی بالا برای شستن موها
  • مصرف سیگار

عوارض ناشی از موهای کدر

از آنجا که موهای کدر ناشی از کمبود چربی طبیعی در مو و پوست سراست، بنابراین پوست سر و موهای شما فاقد چربی های طبیعی لازم می باشند. بنابراین در اثر عملکرد نادرست غدد چربی، خشکی مو حاصل می شود که می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • خشکی پوست سر
  • پوسته پوسته شدن و ریزش پوست سر
  • عفونت های قارچی
  • موهای شکننده
  • ریزش مو
  • بوی بد مو
  • فوتوکسیداسیون ناشی از اشعه خورشید که منجر به از دست دادن پروتئین و رنگ موها شده و در نتیجه کدر شدن موها را به همراه دارد..

خوشبختانه راه هایی برای تقویت موهای کدر وجود دارد. با معرفی برخی از تکنیک های جدید و درمان های خانگی و با استفاده از انواع مناسب محصولات، می توانید موهای بی روح و کدرخود را به موهایی تبدیل کنید که سالم تر، براق تر و حالت دادن به آنها آسان تر است.

راههای درمان موهای کدر

درمان های زیر برای بهبود کدر شدن موها بسیار مفید و موثر واقع می شوند، توصیه می شود حداقل حداقل چند مورد از آنها در روتین های مراقبت از موهای خود قرار دهید.

موهای خود را با جوش شیرین درخشان کنید

به دلیل کاهش چربی مو و استفاده از مواد شیمیایی مختلف برای طولانی مدت می تواند موجبات کدر شدن موها را فراهم آورد، استفاده از جوش شیرین از تجمع محصولات شیمیایی روی موها، و نیز رسوب بقایای آب سخت و هرگونه آلودگی روی مو و پوست جلوگیری کرده و آنها را پاکسازی می کند. چرا که با تجمع این مواد روی موها و پوست سر چربی ها و مواد غذایی به اندازه کافی به ساقه مو نرسیده و می تواند موهای شما را تضعیف و درخشندگی آنها را از بین ببرد. استفاده از این جوش شیرین دو تا سه بار در ماه بلامانع است.

موهای خشک خود را با روغن های طبیعی احیا کنید

اگر در موهای خود احساس خشکی می کنید، از روغن های طبیعی چون روغن نارگیل یا روغن آرگان مراکش برای بهبود آنها استفاده کنید. شما می توانید با مخلوط کردن روغن دلخواه در نرم کننده خود موهای خشک را بهبود بخشیده و از کدر شدن موهای خود پیشگیری کنید. میزان استفاده از روغن بستگی به بافت موهای شما دارد شما می توانید مقادیر مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

از نرم کننده استفاده کنید.

اجازه دهید نرم کننده معمولی روی موهای خیس شما مدتی باقی بماند، سپس موهای خود را کاملاً آبکشی کنید. برای اینکه رطوبت اضافی به موهای خود تزریق کنید، می توانید به جای مخلوط کردن روغن طبیعی با نرم کننده خود آن را به تنهایی روی موهای خود بزنید. اینکار به ویژه برای موهای خشک و وز کارساز بوده و از کدر شدن موها جلوگیری می کند.

 

کدر شدن موها 444566988552365514445

 

مکمل ها را امتحان کنید

شما می توانید از مکمل های موی بدون نسخه پزشک که حاوی بیوتین، سیلیس طبیعی و سایر ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی باشند برای درمان کدری موهای خود استفاده کنید.

از وسایل گرمایشی به میزان کمتری استفاده کنید

استفاده از ابزارهای حالت دهنده حرارتی می توانند به موهای شما آسیب برساند، به عنوان مثال استفاده از سشوار بیشتر از خشک شدن طبیعی به موهای شما آسیب می رساند و کدر شدن آنها را تشدید می کنند.

از مرطوب کننده هوا استفاده کنید

همانطور که هوای خشک داخل خانه در فصل زمستان می تواند برخی از بیماری ها مانند سرماخوردگی معمولی، آلرژی و خشکی پوست را تشدید کند، از سوی دیگر می تواند باعث کدر شدن موها شود. برای همین استفاده از دستگاههای مرطوب کننده هوا در خانه و به ویژه در فصل زمستان به شدت توصیه می گردد. با استفاده از این وسیله شما می توانید از از دست دادن رطوبت موها جلوگیری کرده و از کدری و خشک شدن آنها پیشگیری نمایید.

نکات مفید دیگر برای افزایش طول عمر و درخشندگی موها

روبالشتی از جنس ساتن را برای خواب انتخاب کنید: از روبالشتی های ساتن برای خواب استفاده کنید چرا که ساتن اصطکاک کمتری با موهای شما ایجاد می کند که باعث می شود موهای شما نرم تر و سالم تر به نظر برسند.

از برس موهای مناسب استفاده کنید. از برس مویی گراز به جای برس موی سیمی استفاده کنید این برس ها توانایی ایجاد درخشندگی بیشتر موهای شما را دارند.

روغن آفتابگردان را امتحان کنید. روغن آفتابگردان منبع عالی ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. علاوه بر این، به راحتی به پوست سر نفوذ می کند. پس می توانید روغن آفتابگردان را به عنوان یکی از راههای برطرف کردن کدری موها روی موهای خود اعمال کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

توصیه می شود روال مراقبت از موهای خود را تغییر دهید و اقدامات خودمراقبتی مانند اجتناب از استفاده از ابزارهای حالت دهنده را برای کمک به درخشندگی موهای خود رعایت کنید. با این حال، اگر مداخلات خانگی جواب نداد و از ظاهر کدر موهای خود ناراحت شدید، باید با پزشک تماس بگیرید. مراجعه به پزشک در زمان مناسب کاملا ضروری است زیرا موهایی که دایما خشک هستند و به اقدامات خودمراقبتی پاسخ نمی دهند می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. علاوه بر این، اگر با ریزش مو همراه با کدر شدن موها مواجه شدید، باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

به عنوان سخن آخر اینکه موهای صاف ، براق و درخشان خواسته هر انسانی است، با این حال، عوامل مختلف روزمره می توانند موهای شما را کدر و خشک نشان دهند. اگر موهای کدر دارید، سعی کنید محصولات مراقبت از مو و روتین خود را عوض کنید. از استفاده از مواد شیمیایی مضر و ابزارهای حالت دهنده بر روی موها خودداری کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *