آرشیو بلاگ

دلایل بروز خطوط لبخند در پوست صورت چیست؟

خطوط لبخند 97978778564445885

خطوط و چین و چروک روی صورت بخشی از پیری پوست است، و یک فرایند اجتناب ناپذیر است که بایستی با آن مواجه شد. در میان این علائم پیری، اولین خطوطی که ظاهر می شوند خطوط لبخند هستند که به چین های بینی نیز معروف هستند.

خطوط لبخند

خطوط لبخند به چین هایی گفته می شود که از دو طرف بینی تا گوشه های دهان شکل می گیرد. همچنین ممکن است هنگام لبخند زدن در گوشه چشم و بینی نیز چروک ایجاد شود. این خطوط در ابتدا فقط هنگام لبخند زدن قابل مشاهده هستند، اما با سالها خندیدن و لبخند زدن ممکن است عمیق تر شده و دائمی شوند. درمان هایی وجود دارد که می توانید برای از بین بردن این خطوط لبخند و ظاهر جوانتر به پوست خود انجام دهید.

 

خطوط لبخند 97978778564445885

 

علل بروز خطوط لبخند

عوامل متعددی در ظاهر شدن خطوط لبخند نقش دارند. موارد رایج عبارتند از:

کم شدن ذخایر کلاژن و الاستین: با افزایش سن، پوست شما به تدریج توانایی تولید فیبرهای کلاژن و الاستین را از دست می دهد. این کمبود پروتئین های ساختاری باعث شل شدن پوست می شود و منجر به ایجاد چین و چروک می شود.

کم آبی بدن: یکی دیگر از عوامل پیری پوست که به ایجاد خطوط و چین و چروک کمک می کند، کاهش تولید عوامل مرطوب کننده طبیعی (NMF) است که بر توانایی پوست در جذب رطوبت از هوا تأثیر می گذارد، بنابراین احتمال دهیدراتاسیون پوست را افزایش می دهد. پوست خشک می تواند جمع شده و این خطوط را در پوست ایجاد کند.

حالتهای تکراری صورت: حالتهای مکرر صورت باعث انقباض و شل شدن ماهیچه ها می شود و در نتیجه با گذشت زمان خطوط لبخند و چین و چروک ایجاد می شود.

وراثت: ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی مستعد ایجاد خطوط لبخند در سنین پایین باشید.

سیگار کشیدن: دود سیگار می تواند بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارد و باعث تخریب کلاژن در پوست شود. علاوه بر این، نیکوتین می تواند جریان خون در سطح پوست را مختل کرده و احتمال ایجاد خطوط پوستی را افزایش دهد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید: اشعه مضر فرابنفش خورشید می تواند با افزایش استرس اکسیداتیو به پوست آسیب برساند و در نتیجه باعث ایجاد خطوط و چین و چروک در پوست صورت می شود.

موقعیت های نامناسب خواب: در هنگام خواب، پوست شما ممکن است تا شود و در تمام طول شب همان گونه باقی بماند. این فشار خارجی چین و چروک هایی روی پوست ایجاد می کند و در نتیجه باعث بروز خطوط و چین و چروک  هایی روی صورت می شود. چنین شکل گیری خطوط ریز ناشی از تغییرات خارجی در پوست، معمولاً در افرادی که به پهلو یا روی شکم می خوابند دیده می شود.

درمان خطوط لبخند

بروز خطوط لبخند یک نوع بیماری و به عبارتی مشکل پزشکی نیست که نگرانی ها و ناراحتی برای افراد پیش بیاورد، اما می تواند از نظر ظاهری و همچنین در مواقع اعمال مواد آرایشی روی پوست، مشکلات و نارضایتی هایی برای افراد پیش بیاورد. خبر خوب این است که چندین روش درمانی برای کمک به محو شدن این خطوط در دسترس است.

 

خطوط لبخند 8978787857857857857

 

روش های درمانی مختلف برای از بین بردن خطوط لبخند و چین و چروک صورت

روش های مختلف درمانی، هنگامی که توسط متخصصان انجام شود، می تواند به بهبود این خطوط کمک کند. پزشک عمق خطوط و وضعیت پوست شما را بررسی می کند و درمان مناسب مانند موارد زیر را برای شما پیشنهاد می کند.

لیفت صورت با  نخ: در این روش بخیه های موقت برای بالا بردن و سفت شدن پوست انجام می شود، چین و چروک ها را صاف کرده و به پوست شما ظاهر جوان تری می بخشد.

استفاده از پرکننده های پوستی: ژل های تزریقی برای برجسته شدن پوست شما تجویز می شود و خطوط لبخند را هنگام تزریق در ناحیه بینی ، یکنواخت می کند.

سم بوتولینوم: این ماده به عنوان بوتاکس نیز شناخته می شود، از دوزهای بسیار پایین این ماده سمی برای فلج کردن بخش هایی از عضلات صورت استفاده می شود. این روش یک راه حل موقت برای به حداقل رساندن انقباض ماهیچه ها و در نتیجه جلوگیری از ایجاد خطوط است.

مزوتراپی: یک روش استفاده از ترکیبات مغذی شامل ویتامین های A ، B ، C ، E و K، اسید هیالورونیک، کوآنزیم ها و مواد معدنی است که این مواد را به لایه میانی پوست تزریق می کنند تا پوست جوان شود.

PRP (پلاسمای غنی از پلاکت): این روش که به عنوان لیفت صورت خون آشامی نیز شناخته می شود، از عوامل رشد و بهبودی از خون شما برای افزایش گردش پوست استفاده می کند. پزشک پلاسما مفید را از خون شما بیرون می آورد و آن را به پوستی که قبلا با فیلرهای تزریقی درمان شده است تزریق می کند تا به افزایش تولید سلول های پوستی کمک کند، بنابراین به جوانسازی پوست کمک می کند.

سونوگرافی متمرکز با شدت بالا (HIFU): این روش غیر تهاجمی از انرژی HIFU برای تحریک تولید کلاژن در عمق پوست، رسیدن به لایه زیر جلدی، برای بهبود خطوط لبخند و چین و چروک استفاده می کند.

فرکانس رادیویی (RF): امواج رادیویی برای سفت کردن پوست و درمان پیری استفاده می شود.

درمان با لیزر: لیزرها به لایه برداری لایه خارجی آسیب دیده پوست کمک می کنند، بنابراین تولید سلول های جدید پوست را تشویق می کند. این روش همچنین تولید کلاژن را افزایش می دهد. توجه داشته باشید که درمان با لیزر می تواند باعث تورم و ایجاد میکرواسکاب شود تا زمانی که پوست به طور کامل بهبود یابد.

 

خطوط لبخند 489748748941415148541584581

 

استفاده از محصولات بدون نسخه برای کاهش خطوط لبخند

بسیاری از کرم ها و سرم های بدون نسخه می توانند به کاهش خطوط لبخند و حتی تاخیر در ایجاد خطوط ظریف جدید کمک کنند. این محصولات شامل موارد زیر می باشند:

مرطوب کننده ها: استفاده منظم از مرطوب کننده ها تا حد زیادی در سلامت و شفافیت پوست شما کمک می کند و ظاهر خطوط لبخند را کاهش می دهد.

رتینول ها: مشتق شده از ویتامین A، رتینول یک آنتی اکسیدان است که نه تنها به محو شدن خطوط ظاهر شده اطراف لب ها کمک می کند، بلکه به تاخیر در ایجاد خطوط ریز جدید نیز کمک می کند. بنابراین استفاده موضعی از رتینول می تواند با چین و چروک های ناشی از پیری طبیعی مبارزه کند.

آلفا هیدروکسی اسیدها: اینها لایه بردارهای ملایم پوست هستند که سنتز کلاژن را تقویت کرده، پوست را آبرسانی کرده و آن را محکم می کنند. بنابراین، استفاده از اسیدهای آلفا هیدروکسی می تواند به کاهش خطوط لبخند و چین و چروک کمک کند.

ویتامین C: ویتامین C تولید کلاژن را تحریک می کند، بنابراین به ضخیم شدن لایه های پوست کمک می کند. این به نوبه خود پوست را محکم و سفت می کند و خطوط پوستی را صاف می کند.

سرم های پپتیدی: سرم های حاوی پروتئین می توانند به افزایش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست کمک کنند، بنابراین در کنترل خطوط پوستی و چین و چروک کمک می کند.

چه زمانی باید در مورد خطوط لبخند با پزشک مشورت کرد؟

اگر خطوط لبخند یا چین و چروک برای شما آزاردهنده است، می توانید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک وضعیت پوست شما را مورد بررسی قرار داده و درمان مناسب را تجویز می کند.

همچنین، اطمینان حاصل کنید که پس از درمان پزشکی، چکاپ های برنامه ریزی شده خود را رعایت کنید تا پزشک بتواند بهبودی شما را پیگیری کند. در صورت بروز مشکلات بینای ، درد یا علائم سکته مغزی پس از دریافت درمان، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

حرف پایانی

خطوط لبخند نوعی چین و چروک است که روی صورت شما ظاهر می شود و معمولا با افزایش سن عمیق تر می شود. این عارضه یکی از فرایندهای طبیعی پوست است که نمی توان جلوی بروز آنها را گرفت ولی با انجام یکسری مراقبت های روتین پوستی می توان جلوی پیشرفت آنها را گرفت و یا زمان بروز آن را به تعویق انداخت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *