آرشیو بلاگ

درباره خواص شگفت انگیز آلوئه ورا برای پوست چه می دانید؟

ژل آلوئه ورا 12457855

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

نام  علمی گیاه آلوئه ورا Aloe barbadensis miller می باشد که از خانواده( Asphodelaceae (Liliaceae است و یک گیاه بوته ای، چند ساله، خشکی زی، پر طراوت، و سبز رنگ است. این گیاه عمدتا در مناطق خشک آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا رشد می کند.

این گیاه دارای برگهای مثلثی و گوشتی با لبه های دندانه دار می باشد. هر برگ از گیاه متشکل از سه لایه است:

۱) یک ژل شفاف داخلی که دارای ۹۹٪ آب  و باقی آن شامل  گلوکومنان، اسیدهای آمینه، لیپیدها، استرول ها و ویتامین ها می باشد.

۲) لایه میانی لاتکس که به صورت شیره زرد و تلخی می باشد دارای ترکیباتی چون آنتراکینون ها و گلیکوزیدها است.

۳) لایه ضخیم خارجی به ضخامت ۱۵ الی ۲۰  سلول است که دارای عملکرد محافظتی بوده و کربوهیدرات ها و پروتئین ها را سنتز می کند.

در ر ابطه با ترکیبات موجود در ژل آلوئه ورا می توان به وجود ویتامین هایی چون ویتامین A، C،  و ویتامین E اشاره کرد که همگی دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و مسئولیت خنثی کردن رادیکال های آزاد که برای بدن بسیار سمی و مضر می باشند را بر عهده دارند، از دیگر ترکیبات موجود در آن می توان به ویتامین B12، اسید فولیک و کولین اشاره کرد. آنزیم های مختلفی در این ترکیب وجود دارند که در صورت استفاده موضعی این ترکیب روی پوست منجر به کاهش التهاب های پوستی شده همچنین به تجزیه قند ها و چربی ها کمک می کند.

از مواد معدنی موجود در این ترکیب می توان به کلسیم، کروم، مس، سلنیوم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، سدیم و روی اشاره کرد که  برای عملکرد مناسب سیستم های مختلف آنزیمی در مسیرهای مختلف متابولیکی ضروری بود و برخی از آن ها خاصیت  آنتی اکسیدانی دارند. اخیرا یکسری ترکیبات قندی از ژل آلوئه ورا استخراج شده است که خاصیت ضد آلرژی و ضد التهاب دارد. اسیدهای چرب موجود در این ماده استثنائی دارای عملکرد های ضد التهاب،خواص ضد عفونی کننده و ضد درد هستند. هورمون های  اکسین و جیبرلین  در بهبود زخم ها موثر عمل کرده و خاصیت ضد التهابی نیز دارند.

و اما در رابطه با خواص معجزه آسای این گیاه خانگی بر روی پوست:

بایستی خاطر نشان کرد که استفاده منظم از مقدار کمی آلوئه ورا در پوست صورت می تواند به درمان بیماری های مختلف پوستی از جمله آکنه، اگزما و آفتاب سوختگی کمک کند.

  • خاصیت ضد التهابی این ژل می تواند از درد، تورم و و التهابات ناشی از زخم ها یا جراحات به میزان زیادی بکاهد.
  • به تولید و سنتز پروتئین کلاژن که یکی از مهم ترین ترکیبات مورد نیاز برای جوان سازی پوست است کمک می کند.
  • زمان ترمیم زخم را سرعت بخشیده و از ایجاد جای زخم روی پوست می کاهد، مدت زمان بهبود سوختگی های درجه اول و دوم را به میزان زیادی کاهش می دهد.
  • ترکیب مناسبی برای درمان عفونت های قارچی و باکتریایی می باشد.
  • همانطور که اشاره شد حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می تواند به ترمیم های ناشی آسیب های خورشید کمک کرده و روند پیری پوست را کند کند.
  • مطالعات نشان داده است که اثرات ناشی از پرتوهای اشعه خورشید و همچنین اثرات جانبی ناشی از درمان های پزشکی با اشعه را بسیار کاهش می دهد.
  • به دلیل دارا بودن ۹۹٪ آب در ترکیبات خود به پوست آبرسانی کرده و در مرطوب سازی و حس شادابی و طراوت آن موثر است.
  • به جای داشتن پوستی خشک و یا چرب، با استفاده از این ترکیب می توانید پوستی انعطاف پذیر داشته باشید.
  • دارای اثر خنک کنندگی بر روی پوست است.
  • ژل آلوئه ورا 1254875

آلوئه ورا نقش موثری در درمان مشکلات پوستی ذکر شده در ذیل دارد:

  • جوش های پوستی
  • درد و تورم ناشی از آفتاب سوختگی
  • هر نوع سوختگی جزئی
  • بریدگی یا زخم های پوستی
  • عفونت های قارچی، مانند کرم حلقوی و تینیا ورسیکالر
  • اگزما (درماتیت آتوپیک)
  • آکنه روزاسه
  • چین و جروک های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی و یا هر نوع درمان شیمیایی دیگر
  • گزش حشرات
روش های استفاده از ژل آلوئه ورا

در ابتدا باید متذکر شویم که در هنگام خرید محصول حتما اطمینان حاصل کنید تا ترکیب خریداری شده شما عاری از هرگونه الکل یا مواد افزودنی و شیمیایی دیگر باشد، چرا که می توانند اثرات منفی بر پوست شما به جا بگذارند. همچنین برای دسترسی آسان به این گیاه توصیه می شود هر شخصی این گیاه خود در خانه پرورش دهد.

برای استخراج ژل آلوئه ورای خام از برگهای گیاه مراحل زیر را دنبال کنید:

از یک چاقوی تیز برای بریدن برگ از گیاه تا حد امکان نزدیک به ریشه استفاده کنید.

برگ را شسته و خشک نمایید.

قسمت برش خورده را در یک کاسه قرار دهید و بگذارید حدود ۱۵ دقیقه بماند تا لاتکس زرد آلوئه ورا تخلیه شود و آن را دور بریزید – این قسمت خاصیت ملین داشته و برای همه افراد مناسب نیست.

انتهای باریک و نوک تیز را از بالای برگ برش دهید.

در صورت لزوم اجازه دهید تا دوباره لاتکس آن تخلیه شود.

برگ را فشار دهید تا به نرم شدن آن کمک کند.

خارها را از هر دو طرف گیاه تا حد ممکن نزدیک لبه ببرید.

برگ را به پهنا روی میز گذاشته و آن را به قطعات کوچکتر برش دهید.

با استفاده از یک قاشق یا تیغه چاقو به آرامی ژل موجود در آن را خارج کنید- برگ های بسیار بزرگ آلوئه ورا ممکن است حاوی تکه های جامد ژل باشند.

ژل را در ظرف حاوی درپوش قرار داده و در یخچال قرار دهید.

این ژل به مدت دو هفته در یخچال قابل نگهداری است.

همیشه قبل از استفاده از آلوئه ورا روی صورت، آن را روی پوست دست خود امتحان کنید بعد از ۲۴ ساعت اگر در پوستتان هیچ علامتی از خارش، تورم یا قرمزی مشاهده نکردید می توانید آن را رو ی صورت خود نیز استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا 21546855

مبارزه با پیری پوست

ژل آلوئه ورا به وفور دارای ویتامین C و E ، بتاکاروتن است. بنابراین خاصیت ضد پیری دارد. همچنین حاوی خواص ضد میکروبی و ضد التهاب نیز می باشد. همچنین به از بین بردن لکه های پوستی و کاهش چین و چروک های ناشی از افزایش سن کمک می کند. علاوه بر این، به افزایش تولید کلاژن در بدن و کشش پوست کمک می کند.

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

کمک به مرطوب سازی پوست

بر خلاف مرطوب کننده های معمولی و خریداری شده از بازار، ژل آلوئه ورا را هنگامی که به عنوان ژل مرطوب کننده استفاده می کنید، هیچ اثری از یک لایه چربی بری پوست و صورت مشاهده نمی کنید، در حقیقت این ترکیب عکس آن ها عمل می کند، منافذ را باز کرده و پوست را نرم می کند.

از این ترکیب همچنین می توان به عنوان یک ترکیب موثر  پس از اصلاح استفاده کرد چون سوزش ناشی از استفاده از تیغ یا خراش های کوچک را ا لتیام بخشیده و پوست را هیدراته می کند.

برای اثر خاصیت مرطوب کنندگی و تسکین اگزما، مقدار کمی از ژل را به پوست بمالید و بگذارید ۵-۱۰ دقیقه بماند. آن را با آب خنک شسته و به آرامی خشک کنید.

برای آفتاب سوختگی

به دلیل دارا بودن خاصیت خنک کنندگی و ضد التهاب این ترکیب یکی از طبیعی ترین درمان ها برای آفتاب سوختگی است. استفاده از این ژل علاوه بر این که به عنوان یک  لایه محافظتی برای پوست عمل می کند و همچنین به حفظ رطوبت پوست نیزکمک می کند. سرشار از آنتی اکسیدان و مواد معدنی است که روند بهبود را تسریع می کند. روش استفاده از آن جهت درمان آفتاب سوختگی به این صورت است که ژل آلوئه ورای  سرد را روزی دو یا سه بار به محل آفتاب سوختگی بمالید. پس از چند روز استفاده مشاهده خواهید کرد که رنگ پوست به حالت طبیعی بازگشته و التهاب  آن بهبود  می یابد.

کاهش عفونت و آکنه

افرادی که از آکنه رنج می برند، مطلع باشند که استفاده از این ترکیب به پاکسازی پوست کمک کرده و خاصیت ضد میکروبی آن جوش ها را بدون آسیب رساندن به پوست درمان می کند. این ترکیب یک ضد عفونی کننده است که از پوست شما در برابر باکتری ها محافظت می کند. آلوئه ورا  به دلیل دارا بودن پلی ساکاریدها و جیبرلین ها در ترکیبات خود به رشد سلولهای جدید کمک می کنند و همزمان التهاب و قرمزی را کاهش می دهند.

۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا با ۲-۳ قطره آب لیمو تازه  مخلوط کرده و روزی یک یا دو بار مقدار کمی به لکه های آکنه و جای زخم بزنید، تا اثرات آن را مشاهده کنید. بااستفاده از این ترکیب حتی می توانید از شر لکه های پوستی آزار دهنده روی پوست خود نیز خلاص شوید.

تقویت بهبود زخم ها

ژل آلوئه ورابا نفوذ سریع به لایه اپیدرم پوست و با افزایش سرعت تکثیر سلول های پوستی تا هشت برابرمنجر به تسریع بهبود زخم ها می گردد، بنابراین برای سوختگی، بریدگی و سایر آسیب ها بسیار مفید است، این امر خصوصاً در مورد سوختگی درجه ۱ و درجه ۲ درست است. این یک روش درمانی عالی برای سوختگی پوست است. فقط کافیست با مقدار کافی ژل سرد آلوئه ورا سوختگی را کاملاً پوشانده محل سوختگی را با باند بپوشانید و روز بعد پانسمان را بردارید.

درمان نیش حشرات

ناحیه آسیب دیده را به خوبی با آب و صابون بشویید. با دستمال کاغذی خشک کنید. ناحیه را با آلوئه ورا بپوشانید و آن را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید.

درمان ضد قارچ

مقدار کمی از ژل را به مدت ۲ هفته سه بار در روز روی ناحیه قرار دهید.

خطرات

استفاده  مناسب و به اندازه از ژل آلوئه ورا روی صورت هیچ ارتباط جدی با سلامتی ندارد. با این حال، برخی از افراد ممکن است احساس سوزش را پس از استفاده از ژل روی پوست خشک یا حساس تجربه کنند. ولی گفته می شود در صورت استفاده بیش از حد از آن، می تواند منجر به خشکی پوست شود چرا که آنزیم های موجود در گیاه مانند لایه بردار عمل می کنند و هر زمان پوست را بیش از حد لایه برداری کنید، بسته به نوع پوست خیلی چرب یا خشک می شود.گذاشتن ژل آلوئه ورا روی صورت ممکن است باعث خشک شدن آن شود. بعد از چند دقیقه استعمال ژل، آن را بشویید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *