آرشیو بلاگ

خواص تخم مرغ و راز های زیبایی که درباره آن نمیدانید

خواص تخم مرغ 5646458485489458454778

 

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

 

تخم مرغ غنی از پروتئین، مواد معدنی و بیوتین است که برای بدن ضروری می باشد. این مواد مغذی نه تنها سلامت عمومی شما را بهبود می بخشد بلکه می تواند در تغذیه پوست و مو در صورت استفاده موضعی به شما کمک کند و ظاهر سالم تری به آنها ببخشد، بنابراین خواص تخم مرغ تنها به مصرف خوراکی باز نمی گردد و استفاده موضعی آن نیز به همان اندازه مهم است.

درحالی که لوتئین موجود در تخم مرغ می تواند باعث بهبود رطوبت و انعطاف پذیری پوست شود، پروتئین موجود در آن به ترمیم پوست و سفت شدن آن کمک می کند. همچنین استفاده از تخم مرغ بر روی موهای شما می تواند آنها را براق،  قوی و نرم کرده و رشد مو را تقویت کند.

خواص تخم مرغ 985616415645454154

فواید زیبایی تخم مرغ

شواهد محدودی در مورد استفاده موضعی تخم مرغ وجود دارد اما این خوراکی محبوب، ماده مهمی در مراقبت از پوست و مو به دلیل مزایای زیر است:

۱٫ ضد پیری

سفیده تخم مرغ  می تواند اثرات پیری را معکوس کند؛ تخم مرغ حاوی چندین ویتامین و ترکیبات مفید برای پوست است. ویتامین D و آنتی اکسیدان ها می توانند از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنند. ویتامین E عمل رادیکال های آزاد را مهار کرده و در نتیجه از آسیب سلولی جلوگیری می کند. ویتامین A می تواند به ترمیم پوست و بهبود زخم کمک کند.

تخم مرغ همچنین حاوی کلاژن است که به بهبود کشش و استحکام پوست کمک می کند و پروتئین موجود در سفیده موجب کاهش خطوط ریز و چین و چروک می شود، بنابراین می توانید از سفیده  تخم مرغ به عنوان ماسک صورت استفاده کنید تا پوست شما جوان و سفت به نظر برسد.

نحوه استفاده:

  • سفیده تخم مرغ را از تخم مرغ جدا کنید.
  • ۲ قاشق غذاخوری شیر و مقدار کمی آب هویج به سفیده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  • این مخلوط را به صورت خود بمالید.
  • بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

۳٫سفت و جمع شدن منافذ پوست

سفیده از نظر طبیعت قابض است و می تواند به کوچک شدن منافذ بزرگ و کنترل تولید چربی اضافی از غدد چربی کمک کند.

افزودن عسل به ماسک سفید تخم  مرغ یک مرطوب کننده  قوی می سازد که به پوست شما رطوبت می بخشد. عسل همچنین دارای خواص ضد باکتری و ترمیم کننده پوست است.

ترکیب سفیده با آبلیمو یک ترکیب بی نظیر است که به روشن شدن لکه های تیره ناشی از افزایش سن، جوش های آکنه و رنگ آمیزی زیاد کمک می کند.

نحوه استفاده:

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام را به ۱ قاشق چایخوری سفید تخم مرغ اضافه کنید و با چند قطره آب لیمو مخلوط کنید.
  • ماسک را به صورت خود بزنید.
  • بعد از ۱۵ دقیقه آن را بشویید و صورت خود را خشک کنید.
  • این روش درمانی را دو بار در هفته تکرار کنید.

خواص تخم مرغ 5646458485489458454778

۳٫درمان آکنه و تغییر رنگ

سفیده تخم مرغ می تواند به کاهش آکنه و تونر شدن پوست کمک کند؛ سفیده در کنترل تولید چربی موثر است که برای کنترل آکنه، کیست و جوش مفید واقع می شود. تخم مرغ همچنین یک لایه محافظ روی پوست شما ایجاد کرده و به جلوگیری از تاول و آفتاب سوختگی کمک می کند.

علاوه بر این تخم مرغ حاوی آنزیم هایی است که باعث بهبود سلامت پوست، کاهش علائم آفتاب سوختگی، کاهش لکه های تیره، جلوگیری از جوش ها و یکدست شدن رنگ پوست می شود.

زردچوبه را می توان به سفیده تخم مرغ اضافه کرد تا اثرات روشن کنندگی پوست را برای محو شدن لکه های تیره و کاهش آکنه ایجاد کند. آب پرتقال همچنین می تواند به دلیل ویتامین C موجود در آن، به تنش پوست کمک کند.

نحوه استفاده:

  • سفیده تخم مرغ یک تخم مرغ و ۱ قاشق چایخوری آب پرتقال را با هم مخلوط کنید تا کف شود.
  • یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را به مخلوط اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  • ماسک را به صورت خود بزنید و آن را با حرکات دورانی ماساژ دهید.
  • ماسک خشک شده را پس از حدود ۱۵ دقیقه از روی صورت خود پاک کنید.
  • یک مرطوب کننده بزنید تا آبرسانی و مواد مغذی پوست شما قفل شود.

۴٫مرطوب سازی پوست

خشکی پوست و کاهش قابلیت ارتجاعی آن می تواند از پروتئین، کلسترول و مواد مغذی موجود در تخم مرغ بهره مند شود. این ترکیبات می توانند پوست را کاملاً مرطوب کنند.

ماست را می توان به پروتئین ها و ویتامین های اضافه شده به تخم مرغ اضافه کرد تا سلامت پوست شما بیشتر بهبود یابد.

نحوه استفاده:

  • سفیده یک تخم مرغ را جدا کرده و هم بزنید تا کف کند
  • ۲ قاشق غذاخوری ماست تازه و ۱ قاشق غذاخوری گلاب به تخم مرغ اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  • خمیر را به صورت خود بمالید و پس از ۱۵-۲۰ دقیقه آن را بشویید.
  • این روش درمانی را ۲ بار در هفته تکرار کنید.

۵٫ترمیم موهای آسیب دیده

جدا از مراقبت از پوست، از خواص تخم مرغ  میتوان در تقویت و ترمیم مو اشاره کرد. زرده تخم مرغ حاوی پروتئین، اسیدهای چرب و ویتامین های A ، D و E است که رشد مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

علاوه بر این، تخم مرغ حاوی پروتئین کراتین است که ماده سازنده مو است و بنابراین می تواند به ترمیم و تغذیه موهای خشک و آسیب دیده کمک کند.

استفاده از تخم مرغ با روغن زیتون می تواند موهای شما را نرم و تمیز کند. ماسک تخم مرغ ساخته شده با روغن زیتون می تواند برای کنترل ریزش مو، خشکی و زبری مو بسیار مفید باشد.

نحوه استفاده:

  • ۱-۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با ۲ تخم مرغ مخلوط کنید و این مخلوط را به موهای خود بمالید. بعد از ۳۰-۴۵ دقیقه آن را بشویید. هفته ای ۲ بار از این ماسک استفاده کنید.
  • ۲ تخم مرغ را با ۲ قاشق غذاخوری شیر و ۱ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این مخلوط را به موهای خود بمالید و بعد از ۳۰ دقیقه آن را بشویید.

خواص تخم مرغ 4565498478545465415684

۶٫کمک به رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

همانطور که در بالا ذکر شد، تخم مرغ حاوی مواد مغذی تقویت کننده رشد مو است که شامل گوگرد، آهن، روی، فسفر، سلنیوم، اسیدهای چرب امگا ۳، آهن، پروتئین، زاگزانتین و بیوتین است.

استفاده از تخم مرغ به موهای شما می تواند پوست سر را تغذیه کرده و باعث تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش مو می شود.

استفاده از آملا ( انگور فرنگی هندی) همراه با تخم مرغ می تواند به افزایش گردش خون در پوست سر کمک کند، بنابراین باعث افزایش ذخیره مواد مغذی می شود که به تقویت فولیکول های مو کمک می کند. آملا همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از آسیب دیدن مو جلوگیری می کند.

آووکادو نیز افزودنی خوبی برای تخم مرغ برای درمان مو است زیرا غنی از ویتامین های A ، E ، D و B6 ، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه می باشد که باعث تغذیه پوست سر، تقویت رشد مو و کاهش ریزش مو می شود.

نحوه استفاده:

  • نصف آووکادو را له کرده و یک عدد تخم مرغ به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کرده و این ترکیب را به موهای خود بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید.
  • ½ فنجان پودر آملا را با ۲ تخم مرغ مخلوط کنید و مخلوط را کاملاً به موهای خود بمالید. بعد از ۱ ساعت مخلوط را بشویید.
  • یک تخم مرغ را با ۲ قاشق غذاخوری پودر شنبلیله و ۱ قاشق غذاخوری روغن مخلوط کنید. این مخلوط را به موهای خود بمالید و بعد از ۴۵ دقیقه آن را بشویید.

توجه: می توانید خمیر شنبلیله را با مخلوط کردن دانه های شنبلیله که یک شب در آب خیسانده اید درست کنید.

 

۷٫از بین بردن موهای زائد صورت

سفیده تخم مرغ می تواند به از بین بردن موهای زائد صورت کمک کند؛ سفیده از نظر ماهیت چسبنده ملایم است و بنابراین می تواند به موهای صورت بچسبد و به از بین بردن آن کمک کند.

مخلوط نشاسته ذرت و شکر با سفیده باعث ایجاد یک خمیر چسبناک می شود که یک لایه نازک روی پوست ایجاد می کند که برداشتن مو را نسبتاً آسان می کند.

نحوه استفاده:

  • یک تخم مرغ را با ۱ قاشق غذاخوری شکر و ½ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت مخلوط کنید تا به صورت خمیر غلیظ در آید.
  • خمیر را به صورت خود بمالید و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه خشک شود.
  • ماسک را پس از خشک شدن از روی صورت خود جدا کنید.
  • این روش درمانی را ۲-۳ بار در هفته تکرار کنید.

توجه: اگر پوست شما مستعد آکنه است از این روش درمانی خودداری کنید زیرا ویتامین A تخم مرغ ممکن است منجر به جوش آکنه شود.

۸٫درمان پف چشم

ترکیب غنی از مواد مغذی تخم مرغ به تغذیه پوست اطراف چشم کمک می کند. کلاژن موجود در تخم مرغ به کاهش چین و چروک زیر چشم کمک می کند و پروتئین ها به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کنند.

علاوه بر این، اسیدهای چرب موجود در زرده تخم مرغ باعث افزایش سلامت غشای سلول پوست شده و در نتیجه رطوبت پوست را بهبود می بخشد. استفاده از خواص تخم مرغ به همراه سایر مواد می تواند به کاهش تیرگی، چین و چروک و کیسه های چشم نیز کمک کند.

نحوه استفاده:

  • یک تخم مرغ را با ۲ قاشق چایخوری پودر قهوه مخلوط کرده و آنقدر هم بزنید تا کف شود. این مخلوط را دور چشم خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید.
  • سفیده دو تخم مرغ را با ۲ قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا یا ژل خیار، ۱ قاشق غذاخوری پودر شیر و ۵ قطره روغن ویتامین E مخلوط کنید. مواد را مخلوط کنید تا پودر شیر حل شود. با استفاده از یک پنبه مخلوط را روی پوست زیر چشم خود بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه محل را با استفاده از آب سرد بشویید. می توانید مخلوط باقیمانده را تا ۴۸ ساعت در یخچال قرار دهید.

موارد احتیاط

موارد زیر را هنگام استفاده از تخم مرغ برای مراقبت از پوست و مو را در خاطر داشته باشید:

همیشه قبل از استفاده از سفیده  تخم مرغ یا سایر مواد بر روی پوست خود  تست پچ را انجام دهید تا واکنش آلرژیک یا حساسیت را بررسی کنید. قبل از استفاده، اطمینان حاصل کنید که تخم مرغ باعث آکنه روی پوست شما نمی شود برای همین کار می توانید با متخصص پوست خود مشورت کنید.

در صورت مشاهده هرگونه حساسیت پوستی، استفاده از روش های درمانی مبتنی بر تخم مرغ را متوقف کنید.

وقتی ماسک تخم مرغ دارید از صحبت یا لبخند خودداری کنید زیرا ممکن است مخلوط خشک باعث کشیدگی پوست و ایجاد چروک شود.

برای شستشوی ماسک تخم مرغ از استفاده از آب گرم خودداری کنید زیرا باعث پخت تخم مرغ می شود و برداشتن آن را دشوار می کند. علاوه بر این، بوی تخم مرغ پخته شده می تواند برای مدتی بماند.

سخن پایانی

تخم مرغ پر از مواد مغذی محافظ سلامتی است که می تواند بدن شما را از داخل به خارج تغذیه کند و مدتهاست که از آن برای مراقبت از پوست و مو نیز استفاده می شود.

خاصیت اتصال آب تخم مرغ به قفل شدن رطوبت در پوست کمک می کند و آن را نرم و لطیف می کند. علاوه بر این خواص تخم مرغ می توانند پوست را سفت کرده و رنگ آن را یکدست کند. تخم مرغ همچنین در درمان مشکلات مختلف پوستی از جمله آکنه و پیری پوست استفاده می شود.

به همین ترتیب ، قرار دادن تخم مرغ روی موهای شما می تواند به تقویت ، تغذیه و نرم شدن آن کمک کند ، رشد مو را تقویت کرده و ریزش مو را کاهش دهد. طیف گسترده ای از داروهای خانگی مبتنی بر تخم مرغ وجود دارد که می توانید برای بهبود سلامت پوست و مو استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *