آرشیو بلاگ

روش های درمانی موثر برای بهبود اگزمای ناشی از فصل زمستان

اگزمای ناشی از فصل زمستان 49685987596875968596856

اگزمای ناشی از فصل زمستان، یک بیماری التهابی پوستی است که با لکه های خشک، پوسته پوسته و خارش دار مشخص می شود و ممکن است در هر نقطه از بدن ایجاد شود، گاهی اوقات با تاول های کوچک پر از مایع نیز همراه می باشد. اگزما در اصل یک بیماری مزمن است که می تواند در هر زمان از سال، و به ویژه در فصل خشک زمستان، تشدید شود.

با اینکه هنوز هیچ درمان دائمی برای این مشکل پوستی وجود ندارد، اما می توان با داروهای مناسب و انجام اعمال خود مراقبتی آن را کنترل کرد. در این مقاله قصد داریم برخی از درمان ها، نکات و سبک زندگی مفید را در رابطه با بهبود اگزمای ناشی از فصل زمستان  به اشتراک بگذاریم.

عواملی که باعث ایجاد اگزمای زمستانی می شوند

اگر چنانچه هر کدام از کارهای زیر را به ویژه در فصل زمستان انجام دهید منجر به تحریک یا تشدید علائم اگزما خواهید شد:

  • قرار گرفتن مستقیم یا بیش از حد در هوای خشک زمستانی در خارج از منزل بدون داشتن پوشش مناسب و یا عدم استفاده از کرم های ضد آفتاب
  • دوش گرفتن طولانی مدت که باعث حذف چربی های طبیعی پوست می شود.
  • از آنجائیکه افراد مبتلا به دیابت از گردش خون ضعیف رنج می برند، بیشتر مستعد ابتلا به اگزما هستند.
  • عدم آبرسانی و مرطوب سازی پوست و یا استفاده از محصولات غیر استاندارد مانند لوسیون ها و ژل های رنگی
  • استفاده از سیستم های گرمایش داخلی، مانند بخاری های الکترونیکی یا شوفاژ، می تواند رطوبت هوای اتاق شما را کاهش داده و به اگزمای ناشی از فصل زمستان منجر شود.
  • قرار گرفتن بیش از حد در کنار سیستم های گرمایشی
  • پوشیدن چند لایه لباس، لباس تنگ یا الیاف مصنوعی که از جریان مناسب هوا جلوگیری می کند.
  • پارچه های ضخیم، مانند لباس بافتنی پشمی، به پوست مبتلا به اگزما مالیده می شود و باعث تحریک یا آسیب بیشتر می شود.

 

اگزمای ناشی از فصل زمستان 49685987596875968596856

 

داروهای خانگی برای درمان اگزمای زمستانی

در اینجا چند درمان خانگی وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت بهتر اگزما، به ویژه در فصل زمستان کمک کند:

بلغور جو دوسر کلوئیدی

بلغور جو دوسر کلوئیدی خاصیت مرطوب کنندگی و ضدالتهابی دارد که می تواند به تسکین لکه های خشک و خارش دار اگزمای ناشی از فصل زمستان کمک کند. فقط کافیست پودر جو دوسر را با شیر یا آب کافی مخلوط کنید تا خمیری غلیظ و یکدست ایجاد شود. برای آبرسانی بیشتر می توانید مقداری عسل نیز به مخلوط اضافه کنید. این ترکیب را به آرامی روی پوست خود مالیده و پس از ۱۵ دقیقه شستشو دهید. از طرف دیگر، می توانید مقداری بلغور جو دوسر کلوئیدی را در آب حمام خود مخلوط کرده و در آن غوطه ور شوید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک مرطوب کننده عالی است که می تواند پوست خشک و تحریک شده را آبرسانی کرده و تسکین دهد، این روغن همچنین به مهار التهاب زمینه ای کمک می کند تا پوست شما خارش و حساسیت کمتری داشته باشد. اگر چند قطره از این روغن را مستقیماً روی پوست آسیب دیده خود ماساژ دهید، مانند یک مرطوب کننده برای شما عمل خواهد کرد.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که فعالیت های آسیب رسان پوست به رادیکال های آزاد را خنثی می کند.دیواره های بیرونی سلول های پوست حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع هستند که به پوست شما رطوبت طبیعی می بخشند. رادیکال های آزاد اساساً مولکول های ناپایداری هستند که به این دیواره ها حمله کرده و چربی ها را از بدن خارج می کنند و باعث خشکی کامل پوست و تشدید اگزمای ناشی از فصل زمستان می شوند.

ویتامین E یک ماده مغذی محلول در چربی است که در این چربی های پوست حل شده و با هجوم رادیکال های آزاد برای حفظ یکپارچگی ساختاری پوست شما مبارزه می کند.

سرامیدها

سرامیدها چربی های مومی هستند که به طور طبیعی در سد دفاعی سالم پوست وجود دارند. آنها یک لایه نفوذ ناپذیر روی پوست ایجاد می کنند تا از هدر رفتن آب جلوگیری کرده و در عین حال از نفوذ عوامل محرک خارجی و ناخالصی ها به پوست نیز ممانعت می کنند. به طور خلاصه، سرامیدها به مرطوب شدن و محافظت از پوست مبتلا به اگزمای ناشی از فصل زمستان در حین بهبود کمک می کنندبا این روش هیدراتاسیون، تا حدود زیادی می توانید ناراحتی پوستی ناشی از اگزما مانند سوزش، خشکی و خارش را نیز کاهش دهید.

اگزمای ناشی از فصل زمستان 9645948568968896488

 

راه های مقابله با اگزمای زمستانی

در فصل زمستان از دستگاه مرطوب کننده در خانه های خود استفاده کنید

یک دستگاه مرطوب کننده در خانه خود داشته باشید تا در فصل خشک زمستان، رطوبت را در خانه خود تامین کنید. در حالت ایده آل، محیط خانه شما نه باید خیلی سرد باشد و نه خیلی گرم و رطوبت باید بین ۴۵ تا ۵۵ درصد باشد. یک جایگزین ارزان تر به جای استفاده از دستگاه، قرار دادن یک کاسه آب گرم در هر اتاق است. سعی کنید که دستگاههای رطوبت ساز خود را مرتباً تمیز کنید تا از رشد کپک جلوگیری شود.

به جای استفاده از لوسیون های ضد آفتاب رنگی از پمادهای مرطوب کننده و ضد آفتاب با با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. شما به راحتی می توانید چنین محصولات دو منظوره ای را که هم محافظت در برابر آفتاب و هم آبرسانی شدید پوست را ارائه می دهد، خریداری نمایید.

برای گرم نگه داشتن بدن خود به جای پوشیدن یک لباس سنگین و زمختی که بدن را بیش از حد گرم کرده و برای پوست های مبتلا به اگزمای ناشی از فصل زمستان مناسب نیستند، از چندین لایه لباس نرم استفاده کنید تا هر زمان که احساس گرما کردید بتوانید یکی از آن ها را دربیاورید. به همین ترتیب، در طول شب نیز به جای یک لحاف ضخیم، خود را با چندین لایه ملحفه بپوشانید تا بتوانید به راحتی ملحفه ها را در صورت نیاز بردارید.

هنگام بیرون آمدن دستان خود را با دستکش بپوشانید تا آنها را در برابر هوای خشک زمستانی حفظ کنید. افرادی که به کرومات حساسیت دارند باید از دستکش چرمی اجتناب کنند.

برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست خود، دوشهای کوتاه (کمتر از ۱۵ دقیقه) با آب ولرم (حداکثر ۳۰ درجه سانتیگراد) بگیرید و بلافاصله بعد از حمام در حالیکه بدن شما هنوز کمی رطوب دارد، آن را با مواد استاندارد مرطوب کنید.

بیش از حد نزدیک آتش و رادیاتور ننشینید زیرا این کار پوست شما را در معرض گرمای شدید قرار می دهد که می تواند باعث تشدید اگزمای ناشی از فصل زمستان شده و باعث خارش شود.

از انواع دود خودداری کنید زیرا در آزاد سازی رادیکال های آزاد تاثیر داشته و پوست شما را خشک می کند و در نتیجه علائم اگزما را بدتر می کند.

لباس ها و کفش های خیس را سریع عوض کنید زیرا رطوبت می تواند پوست مبتلا به اگزما را در برابر عفونت ها آسیب پذیر کند.

آب کافی بنوشید تا پوست خود را از درون هیدراته نگه دارید.

مواردی را که باعث تحریک یا تشدید اگزمای ناشی از فصل زمستان در شما می شوند، شناسایی و ثبت کنید و تا جایی که می توانید از آنها اجتناب کنید. این محرک ها می توانند شامل غذاها، پارچه هایی مانند پشم، مواد شوینده، خوشبو کننده مایع لباسشویی و … باشد. این عوامل همراه با زمستان می تواند وضعیت شما را بدتر کند، بنابراین مهم است که اقدامات خودمراقبتی را به درستی انجام دهید.

از شوینده های معطر و نرم کننده های پارچه استفاده نکنید زیرا حاوی مواد شیمیایی مضر هستند که می توانند به پوست شما منتقل شده و اگزما را تحریک کنند.

همیشه لباس های جدید را قبل از پوشیدن بشویید.

بروز عفونت باکتریایی یا ویروسی نیز می تواند اگزما را بدتر کند، بنابراین در صورت برزو سریعا اقدام به درمان نمایید.

خاراندن محل های آسیب دیده پوست ممکن است باعث تسکین موقت شود اما در نهایت باعث تقویت و تشدید خارش می شود. همچنین، مالیدن ناخن ها به پوست حساس باعث آسیب بیشتر به آن می شود. این می تواند منجر به ضخیم شدن بافت در طول زمان شود و در نتیجه پلاک های قابل توجه تری از اگزما ایجاد شود. بعلاوه، اصطکاک باعث ایجاد پارگی های ریز در پوست می شود که ورود میکروب های عفونی از دستان آلوده به پوست را محتمل تر می کند.

برای تسکین فوری محل های خارش اگزمای ناشی از فصل زمستان بهتر است از کمپرس سرد در محل مورد نظر استفاده کنید. این سرما درمانی موضعی برای مدت کوتاه هم که شده به بی حسی انتهای عصبی زیرین برای کاهش خارش کمک می کند.

می توانید از پماد هیدروکورتیزون OTC با قدرت کم برای مهار التهاب زمینه ای که باعث خارش و خشکی پوست دارای اگزما می شود، استفاده کنید.

ناخن های خود را کوتاه و مرتب به درستی نگه دارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *