آرشیو بلاگ

انواع جوش های صورت و بدن خود را بیشتر بشناسید !

جوش 4964698469846984

جوش های صورت با توجه به نوعی که دارند امروزه درمان می شوند ، و این خبر خوبی برای افرادی است که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند . جوش های صورت و بدن مشکلی است که تقریبا همه افراد با آن های آشنا هستند ، به وجود آمدن جوش بر روی سطح پوست سن و سال خاصی ندارد ممکن است در هر سنی افراد دچار جوش های صورت و بدن شوند .

اما نکته مهمی که در اینجا ایجاد می شود این است ، که هر جوش نشان دهنده بیماری می باشد ، چنین جوش های نگران کننده هستن و نیاز به پیگیری و معاینه پزشک دارند . جوش های صورت و بدن هر کدا به دلایل مختلفی ایجاد می شوند و می توان هر کدام را درمان نمود ، در ادامه با ما همراه باشید تا باهم راه های درمان هر کدام را شناسایی نمائیم  .

جوش 4964698469846984

چگونگی تشکیل شدن انواع جوش های صورت

جوش های از معمول ترین اتفاقات رایجی هستند که ممکن است در جوانی به وجود بیایند . معمولا جوش ها از تجمع سلول های مرده ، آلودگی ها و چربی در اطراف فولیکول های مو و منافذ ایجاد می شوند . افراد ممکن است دچار جوش های سر سیاه ، سر سفید و التهابی شوند چنین نوع جوش هایی بیشتر در نقاطی مانند گونه ، پیشانی و چانه های یافت می شوند . بعضی از این جوش ها ممکن است به دلیل رسیدگی نادرست از پوست ، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نا مرغوب باشد  .

انواع جوش های صورت  را بشناسید

شاید تا بحال با دو کلمه التهابی و غیر التهابی آشنا شده باشید ، حالا سوالی که به وجود می آید این است جوش های التهابی و جوش های غیر التهابی هر کدام چه نوعی هستند ؟

جوش های غیرالتهابی نیاز به درمان پزشک ندارند و به راحتی در خانه درمان می شوند مانند  جوش های سر سیاه و سر سفید . در مقابل نیز جوش های التهابی جوش هایی هستند که به راحتی و روش هی خانگی درمان نمی شوند و شما برای درمان آنها نیازمند به مراجعه نزد پزشک خواهید داشت مانند جوش های پاپول ، پاسچول و کیست ها . این جوش ها نیاز به مراقبت زیادی خواهند داشت ، و درمان آن ها زمان بر تر و دشوار تر می باشد . در ادامه هر کدام از انواع جوش ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد ، با ما همراه باشید  .

  1. جوش های سر سیاه : جوش های سر سیاه همانطور که از نامشان پیداست بر روی سطح پوست سیاه به نظر می رسند . که به دلیل مسدود شدن فولیکول های مو با چربی و یا سلول های مرده پوست ایجاد خواهند شد . معمولا این جوش ها را به نام ” کومدون باز ” می شناسند . جوش های سر سیاه بر روی سطح پوست باز می باشند و رنگ سیاه آن ها به دلیل گرفتی فولیکول های مو می باشد . این نوع جوش ها را می توانید با فشار دادن خالی نمایید اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اینکار را انجام ندهید چرا که ممکن است جای آن باقی بماند و برای شما ناخوشایند باشد .
  2. جوش های سر سفید : جوش های سرسفید از معمولا در اثرمسدود شدن منافذ پوست ایجاد می شوند و از رایج‌ترین نوع آکنه ها هستند . حذف شدن منافذ پوست به دلیل تجمع بیش از اندازه سلول های مرده ، آلودگی ، چربی زیاد پوست و همچنین فعالیت های هورمونی رخ دهد .

نام دیگر جوش های سرسفید کمدین‌های بسته است است که بر روی سطح منافذ بسته پوست به صورت سفید رنگ ایجاد می شوند درون آن مواد چرکی وجود دارد . اطراف این جوش ها کمی قرمز رنگ است و ممکن است است دردناک باشد  .

باید توجه داشته باشید راه از بین بردن جوش های سر سفید فشار دادن و خالی کردن چرک آن ها نمی باشد ، این کار باعث پاکیزه شدن درون جوش و جلوگیری از بروز مجدد آن نمی شود ‌ .

پاپول ها : پاپول ها از دسته جوش هایی هستند که بر اثر بسته شدن منافذ از چرک و سلول‌های مرده به وجود می آیند ، رنگ این نوع جک جوش ها قرمز یا صورتی می باشد  .

این روزها بر روی سطح پوست یا فرض ایران به وجود می آیند درون آنها از باکتری به نام کاتی باکتریوم پر شده است که در اثر فشار دادن و خالی کردن جوش از درون آن خارج شده و بعد دیگر قسمت های پوست صورت یا بدن مالیده می‌شود ، در واقع فشار دادن جوش باعث پخش شدن باکتری شده تشدید جوش های دیگر را پیش رو خواهد داشت ‌. در نتیجه از فشار دادن جوش های صورت خودداری نمایید تا مشکلات پوستی جدیدتری را تجربه نکنید .

پاپول ها جوش هایی چرکی نیستند اما درون آن ها باکتری هایی وجود دارد که باعث مرده شدن می شوند ، در صورتی که این باکتری ها به دلیل فشار دادن از درون جوش خارج شوند باعث به وجود آمدن آکنه های شدیدتر شده و مشکلات پوستی را به دنبال خواهند داشت .

حالا سوال این است که پاپول ها در چه زمانی به وجود می آیند در جواب باید بگوییم این جوش ها زمانی به وجود می‌آیند که جوش های سر سیاه جوش‌های سرسفید تحریک شوند و ناراحتی بر روی سطح پوست ایجاد کنند .

جوش 48546874684687468

پاسچول ها یا جوش های چرکی : این دسته از جوش ها روش های قرمز رنگ هستند که مرکز آن ها رنگ است این رنگ زرد یا سفید نشان دهنده این است که این جوش ها چرکی هستند . این جوش ها به دلیل تجمع باکتری ها سلول های مرده ها و حتی تغییرات هورمونی تشکیل می شوند و بیشتر در قسمت هایی مانند کمر ، سینه ها و یا صورت قابل مشاهده هستند .

جوش های پاسچول همانند پاپول ها چرکی میباشند در صورتی که شما اقدام به فشار دادن آنها کنید و سعی بر آن کرده که ماده درون آن را خارج و درمان کنید دچار مشکلات بیشتری خواهید شد چرا که چرک های درون جوش به نقاط دیگر پوست رسیده و التهاب و جوش های بیشتری را به وجود خواهد آورد .این جوش ها همانند پاپول ها در درون منافذ پوست و زیر پوست به وجود می‌آیند اما تنها تفاوتی که این جوش ها با جوش های پاپول دارند ، این است که چرخ های درون آنها بر روی سطح پوست تشکیل می‌شوند .

ندول ها یا گره ها : این نوع جوش ها برجستگی های گوشتی سفید رنگ و یا قرمز رنگی هستند که در عمق پوست تشکیل می‌شوند  . این نوع جوشها معمولاً دردناک و ملتهب می باشند و درون آنها از باکتری ها پر شده است ، باکتری کاتی باکتریوم باعث ملتهب شدن و برآمده شدن این جوش ها می شود . بد نیست بدانید این باکتری ها باعث بسته شدن منافذ پوست شده و به سلول های زیرین پوست آسیب وارد می کنند به همین دلیل سبب ایجاد جوش های ندول می شود .

ممکن است این جوش ها عفونت را نیز به همراه داشته باشند در واقع می توان گفت ایجاد چنین جوش هایی خوش خیم و شدید می باشد ، چرا که در صورت دستکاری کردن و تلاش برای از بین بردن آنها بدون کمک پزشک ممکن است از خود ردی به جای بگذارند و لکه هایی را برای سطح پوست به وجود بیاورند  .

جوش کیستیک : این نوع جوش ها شدید ترین نوع جوش می باشند که با عفونت در اعماق پوست به وجود می آیند . جوش های کیستیک ملتهب ، دردناک ، قرمز و بزرگ به همراه چرک بسیار می باشند ، برجستگی های این کیست ها از ندول نرم تر می باشد چرا که چرک های درون آن بیشتر از ندول ها است .

بد نیست بدانید که این جوش ها آسیب زننده تر می باشند زیرا چرک و میکروب های آن هنگام ترکیدن خارج شده و ناحیه های بیشتری را درگیر می کند  .

کلام آخر

همانطور که کمی قبل اشاره کرده ایم ، انواع جوش ها به خودی خود خطرناک نمی باشند ، و بلکه فقط نیازمند رسیدگی و مراقبت دارند تا عواقب جبران ناپذیری را به جای نگذارند . در صورتیکه شاهد چنین نوع جوش هایی شدید پیشنهاد می شود یا از درمان های خانگی استفاده نمایید ، یا با مراجعه به پزشک متخصص آن را درمان کنید تا سلامت پوست شما حفظ شود  .

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *