آرشیو بلاگ

چند راه حل ساده برای مراقبت از چشم ها که نمی دانستید

مراقبت از چشم ها 542456453577778787

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

 

چشمان‌ ما به منزله پنجره ‌ی نگاهمان به جهان هستند. بنابراین محافظت از آنها کار بسیار مهمی است. کارهایی مانند مراجعه‌ ی منظم به چشم ‌پزشک، خواب کافی و استراحت دادن به چشم ‌ها در زمان استفاده از رایانه، باعث می‌شو ند تا سلامت چشم حفظ شود. مغز بخش قابل توجهی از اطلاعات مورد نیاز را از طریق چشم ها دریافت می کند. به عبارتی چشم های ما نیمی از تمام این اطلاعات را تأمین می کنند. بنابراین مراقبت از چشم ها به منزله ی حفظ یکی از منابع اطلاعاتی مهم مغز می باشد. یادگیری راه حل هایی برای مراقبت از چشم ها و کسب اطلاعاتی در مورد پیشگیری از بیماری های چشمی به شما کمک می‌ کند تا احساس کنترل بیشتری بر راه حل های سلامت ‌خود داشته باشید. در ادامه با چند راه حل ساده برای مراقبت از چشم ها آشنا خواهیم شد.

مواد غذایی زرد و نارنجی را در رژیم غذایی خود بگنجانید

زرده ی تخم مرغ و بسیاری از سبزیجات زرد یا نارنجی مانند هویج و کدو حلوایی، سرشار از زیگزانتین و لوتئین هستند. این مواد مغذی ضروری از چشم ها در برابر بیماری تباهی لکه ی زرد محافظت می کنند که شایع ترین علت کوری در افراد مسن است. برای داشتن چشم هایی تیز و سالم، هویج را برنامه غذایی تان جای دهید. هویج حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که به مراقبت از چشم ها کمک شایانی می کند. به علاوه دارای ترکیباتی است که عملکرد حافظه را بهبود می بخشد. سبزیجاتی با رنگ سبز تیره مثل کلم کیل، کلم، سبزیجات بهاری، اسفناج، کاهو، کلم بروکلی و کدوی سبز هم اثر مشابهی دارند. خرمالو نیز یکی از میوه های بسیار مفیدی است که رنگدانه ای بنام بتاکاروتن دارد. علاوه بر این فیبر، ویتامینA  و C هم بطور قابل توجهی در ترکیبات این میوه یافت می شود.

مراقبت از چشم ها 542456453577778787

لوازم آرایشی خود را به طور مرتب چک کنید

لوازم آرایشی یکی از مکان های انباشت و تجمع میکروب ها هستند. این مسأله می تواند باعث عفونت های چشمی شود. لوازم آرایشی از هر نوعی که باشد، چه برای چشم و یا پوست باید طبق دستورات سازنده آن دور ریخته و جایگزین شود. بنابراین توصیه می شود به منظور مراقبت  ازچشم ها هر سه ماه یک بار لوازم آرایشی چشم ها مثل ریمل را دور بیندازید. درصورت استفاده بی رویه و غیر اصولی از لوازم آرایشی، باکتری ها و قارچ ها به راحتی رشد کرده و به سلامت بینایی شما لطمه وارد خواهد کرد. استفاده از لوازم آرایشی برای اطراف چشم ها نیاز به یک دست ثابت دارد. آسیب دیدگی در حین حرکت به چشم ممکن است باعث ساییدگی قرنیه و یا بدتر شود. ماسک چشم بیوآکوا از محصولات درمیس به عنوان سفت کننده های ماهیچه های دور چشم و آرام بخش چشم عملکرد فوق العاده ای دارد.

عینک آفتابی های قوس دار بزنید

عینک آقتابی هایی با قوس زیاد، بهترین محافظ برای چشم ها در برابر صدمات پرتوهای فرابنفش نور خورشید هستند. به گفته محققان استفاده از عینک هایی که قوس زیادی دارند در روزهای ابری هم برای سلامت چشم ها مفید است. علت این مسأله هنوز مشخص نیست اما فرضیه ی مطرح شده در این مورد بیان می کند این نوع عینک ها جهت مراقبت از چشم ها در برابر آلودگی ها و نیز خشکی ناشی از وزش باد موثر است. در زمان انتخاب عینک به این نکات توجه داشته باشید: عینک هایی را انتخاب کنید که ۹۹ تا ۱۰۰ درصد پرتوهای فرابنفش را جذب کنند. اگر لنز عینک پلاریزه است (که به کاهش شدت نور کمک می کند)، مطمئن شوید که لنز خاصیت حفاظت در برابر پرتوهای فرابنفش را هم دارد. به دنبال لنزهای بزرگ باشید چون جلوی بخش عمده ای از نور را می گیرند. عینک های قوس دار بهترین انتخاب هستند.

برای مراقبت از پنجره روحتان ماهی بخورید

تحقیقات صورت گرفته بیانگر این است که خوردن ماهی های چرب به جلوگیری از بروز سندروم خشکی چشم کمک می کند. خشکی چشم در میان افراد مسن شایع است. این بیماری زمانی به وجود می آید که چشم ها اشک کافی تولید نمی کنند یا اشک ها خیلی زود تبخیر می شوند. نتیجه ی آن خارش و قرمز شدن چشم ها است که تا حدودی دردناک است. افرادی که علاقه ای به خوردن ماهی های چرب ندارند، می توانند از مکمل های دارویی استفاده کنید. مصرف ماهی قزل آلا برای مراقبت از چشم ها توصیه می شود. این ماهی با تامین انواع ویتامین  C،B،A وE  به سلامت چشم کمک فراوانی می نمایند. این ویتامین ها مانند امگا ۳ یک آنتی اکسیدان قوی به حساب می آیند و به شدت با التهابات چشمی مبارزه می کنند. ویتامین A موجود در گوشت ماهی باعث حفظ و تامین رنگدانه های چشم می گردد.

مراقبت از چشم ها 415468546132

مصرف دخانیات را متوقف کنید

مصرف سیگار برای تمام سیستم های بدن مضراتی در بردارد. بینایی نیز از این امر مستثنی نیست. به عبارتی سیگار کشیدن آسیب های خطرناکی به بینایی وارد می کند که ممکن است از ذهن همه دور مانده باشد. پژوهش ها نشان می دهد مصرف سیگار همان نقشی که در بروز سرطان ریه دارد را در ابتلا به بیماری تباهی لکه ی زرد ایفا می کند. شواهد نشان می دهد احتمال کوری بر اثر تباهی لکه ی زرد در افراد سیگاری ۴ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. علاوه بر این این خطر تا ۱۰ سال بعد از ترک سیگار وجود خواهد داشت. تحقیقات و مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که استعمال سیگار خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، آب مروارید، رتینوپاتی دیابتی، گلوکوم و حتی سندرم خشکی چشم را افزایش می دهد. بهتر است قبل از ابتلا به بیماری ها و نیاز به درمان مراقبت از چشم ها را جدی بگیرید.

برای سلامت چشم ها پیاده روی را ترک نکنید

پیاده‌ روی از جمله ورزش‌هایی است که فواید زیادی برای سلامت چشم ‌ها دارد و برای مراقبت از چشم ها بسیار توصیه می شود. طبق اعلام انجمن اپتومتریک آمریکا، انجام میزان مناسبی از ورزش می‌ تواند احتمال ابتلا به آب‌ سیاه (گلوکوم) را بیش از ۴۰ درصد کاهش دهد.  آب‌ سیاه یکی از بیماری ‌های متداول چشم است که می ‌تواند منجر به کوری شود. رعایت این نکته ساده و طبیعی برای مراقبت از چشم ها ممکن است برای بینایی شما حیاتی باشد. چنانچه به بیماری چشمی آب سیاه مبتلا هستید یا در گروه پر خطر قرار دارید، تناسب اندام می تواند نشانه های این بیماری را کاهش دهد. در حین پیاده ‌روی فراموش نکنید که حتماً عینک آفتابی محافظ UV داشته باشید تا میزان قرار گرفتن در معرض نور UV کاهش یابد. همچنین بهتر است از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح و ۲ تا ۴ بعداز ظهر از بیرون رفتن خودداری کنید.

استفاده از محافظ چشم را جدی بگیرید

بسیاری از ما تنها در هنگام شنا از عینک های محافظ استفاده می کنیم. اما در مواقع دیگر و مشاغل گوناگون هم خطر آسیب به چشم ها وجود دارد. در شغل هايي مانند باطري سازي که با مواد اسيدي و سوزان سروکار دارند و همچنين کساني که در کارخانه سيمان کار مي کنند، احتمال آسيب پلک زياد مي باشد. کاسه چشم نيز در صنوف و مشاغل خاصي امکان صدمه بيشتري دارد. مانند برخورد شديد صورت يک راننده با فرمان ماشين و داشبورد هنگام ترمز شديد، باعث شکستگي کاسه چشم می شود. از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است،  باید به هنگام کار و جوشکاری، عینک و ماسک محافظ به کار برد. در کارگاه هایی که با مواد شیمیایی مانند مواد قلیایی و اسیدی سر و کار دارند، ممکن است یک بار مواد شیمیایی در صورت و چشم بریزد و آسیب های جبران ناپذیری وارد نماید.

از کار طولانی با کامپیوتر اجتناب کنید

کار طولانی مدت با کامپیوتر در زیر نور مصنوعی، احتمال نزدیک بین شدن را بالا می برد. به منظور مراقبت از چشم ها گه گاهی به خودتان استراحت دهید. از کامپیوتر دور شوید و گشتی در محل کارتان بزنید. در صورت امکان، گاهی کامپیوتر را کنار بگذارید و سراغ کار دیگری بروید. سعی کنید در زمان ناهار از محل کارتان بیرون بروید. برای یادآوری زمان استراحت می توانید ساعت گوشی تان را برای هر ۳۰ دقیقه تنظیم کنید. دست کم ۳۰ ثانیه از کامپیوتر خود دور شوید. این کار به جلوگیری از خستگی چشم ها و استنوپیا (فشار چشم) کمک می کند. خطر بروز خشکی چشم در زمان کار با کامپیوتر را با کم کردن ارتفاع مانتیتور تا زیر ارتفاع نگاه تان، کاهش دهید. این کار باعث می شود زمانی که به مانیتور نگاه می کنید چشم هایتان کاملا باز نمانند، در نتیجه تبخیر اشک چشم ها به حداقل می رسد.

کلام آخر

همان طور که گفته شد مراقبت از چشم ها به منزله ی حفظ یکی از منابع اطلاعاتی مهم مغز است. به روش هایی ساده برای مراقب از چشم ها پرداخته شد. در صورت نداشتن مشکلات بینایی، بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال ، هر ۵ الی ۱۰ سال باید به پزشک مراجعه کنید. بین سنین ۴۰ تا ۶۵ سال هر ۲ الی ۴ سال نزد چشم ‌پزشک بروید. در سنین بالاتر از ۶۵ سال، مراجعه‌ی سالانه یا هر دو سال یک‌بار به چشم ‌پزشک ضروری است. از نگه داشتن لنزها در چشم‌ هایتان برای بیش از ۱۹ ساعت پرهیز کنید. داشتن لنز در طولانی مدت باعث صدمات بینایی دائمی و ناراحتی شدید چشم‌ هایتان می ‌شود. هرگر با لنز نخوابید. مگر اینکه چشم‌ پزشک ‌تان این کار را به شما توصیه کند. چشم‌ها نیاز به دریافت میزان معینی اکسیژن دارند و لنزها مخصوصا در طول خواب، مانع رسیدن جریان اکسیژن به آنها می‌شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *