آرشیو بلاگ

پوست نوجوانان و نکات کلیدی درباره روتین پوستی آن ها

پوست نوجوانان 148654687416874187418764

 

آیا در سن نوجوانی قرار دارید و انتظار این همه تغییر و مشکلات پوستی را نداشته اید ؟ نمی دانید چه کاری انجام دهید که پوست صاف و شفاف قبلی خود را برگردانید؟ اما چه مواردی باعث تحریک آن ها می شود؟ آیا راه درمان وجود دارد؟ روتین مراقبتی پوست نوجوانان چگونه است ؟ در ادامه با ما باشید تا به سوالاتی از این دست نیز جواب دهیم .

کمتر پیش می آید که دختران و یا پسران در سنین نوجوانی از تغییرات و عارضه های پوستی خود گله نداشته باشند. چراکه در این سنین بدن هم از نظر جسمانی و هورمونی نیز دچار تغییراتی می شود. به همین جهت پوست نیز تحریک شده و دچار واکنش های متعدد نیز می شود.

به طور مثال یکی از معضل هایی که اغلب نوجوانان با آن دست و پنجه نرم می کنند جوش ها هستند . که امری بسیار طبیعی در این دوره زندگی  است . چراکه آمار و ارقام نشان می دهند از هر ۱۰۰ نوجوان ۹۰ نفر از آن ها درگیر این موضوع هستند. جای هیچ نگرانی نیست؛ چراکه ما در ادامه می خواهیم شما را از معضلات پوست نوجوانان و دردسر  های آن نیز نجات دهیم پس با ما همراه باشید.

 

در ابتدا به تفاوت پوست نوجوانان و بزرگسالان می پردازیم :

لازم است بدانید که در دوران کودکی پوست هر از چند گاهی تجدید می شود . اما با شروع دوران نوجوانی تعداد این دفعات کاهش پیدا می کند . اما  در حالت کلی مقاوم بوده و خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری بسیار زیادی نیز دارد. اما چرا در این دوران باید به روتین پوستی اهمیت فراوان داده شود ؟

کلاژن (پروتئین ) یکی از ماده های اصلی پوست بوده که در دوران نوجوانی پوست بیشترین مقدار خود را تجربه می کند که به مرور و با پا گذاشتن به دوران کهنسالی ، تولید کلاژن کاهش می یابد و پوست چروک و افتاده تر می شود. به همین سبب سعی کنید در این دوران به کلاژن سازی پوست خود اهمیت دهید.

از طرف دیگر مهمترین اتفاق در این دوران تولید، غیر عادی بیش از اندازه چربی ویا همان سبوم است. شاید در نگاه اول چربی های پوستی فقط پوست شما را براق نشان دهد. اما این تمام ماجرا نیست؛ چراکه با تجمع این چربی ها و همچنین تعریق های در منافذ پوستی ، امکان باز شدن بیش از اندازه منافذ پوست نیز وجود دارد و انواع جوش های چرکی و سر سیاه را نیز بوجود می آورد.

همانطور که می دانید بسیاری از عارضه های پوستی ، آثار جوش ها زخم های التهابی در بزرگسالی از دوران نوجوانی نشات می گیرد. پس ضروری است که از پوست در این دوران به خوبی مراقبت شود تا در مراحل بعدی زندگی از  زیبایی پست خود کمال لذت را ببرید. برای جلوگیری از این کار به طور حتم  ، نوجوانان روتین پوستی مخصوص پوست خود ترتیب دهند تا از عارضه های پوستی نیز جلوگیری کرده باشید.

پوست نوجوانان 148654687416874187418764

روتین پوستی ایده آل نوجوانان

پاکسازی پوست :  پاکسازی پوست یکی از بخش های مهم روتین پوستی بشمار می رود . اما الزامی است درابتدا به نوع پوست خود توجه کنید. چرا که عدم توجه به این موضوع می تواند منجر به خشکی پوست و یا جوش های چرکی شود. اما بعد از گذراندن انتخاب صحیح فوم و یا ژل شستشوی مناسب پوست خود بهتر است از پد  مخصوص میسلاتر واتر استفاده کنید و چند قطره از آن را برروی پد بریزید به صورت خیلی ملایم به صورت دورانی بر روی تمام پوست خود بمالید تا کاملا تمیز شود .

به یاد داشته باشید که اگر اهل ورزش هستید و روزانه چند ساعت از روز خود را برای سلامتی و تناسب اندام خود صرف می کنید.  ضروری است که پاکسازی پوست خود را دوبار در روز انجام دهید تا میکروب های ناشی از تعریق در منافذ پوست نیز تجمع پیدا نکنند.

 

تذکر :  به هیچ عنوان از صابون های معمولی برای شستشوی پوست خود استفاده نکنید. چراکه  این نوع شوینده مناسب ph پوست نیست.  شما می توانید یک پاک‌کننده حاوی اسید سالیسیلیک برای کنترل تولید بیش از حد چربی و افزایش آبرسانی را جایگزین آن نمایید.

پاک‌کننده‌هایی که دارای  سالیسیلیک یا اسید لاکتیک بوده  به از بین بردن  کثیفی و چربی کمک کرده و در نتیجه منافذ را باز می‌کنند. همچنین می‌توانید از مکمل‌های ویتامین A یا روی، برای کنترل تولید سبوم و در نتیجه کاهش ایجاد جوش‌های سرسیاه استفاده کنید پوست نبوده و بیشتر پوست را تحریک می نماید.

 

آبرسانی ؛ متعادل کننده چربی پوست

تامین رطوبت پوست خود را فراموش نکنید:  استفاده از انواع کرم  ها و ماسک های آبرسان و مرطوب کننده  برای انواع پوست ، از ضروری ترین مواردی است که هر فردی علی الخصوص نوجوانان باید رعایت کنند. چراکه می تواند پوست را در طول یک روز هیدراته و شاداب نگه داشته باشد. و از تولید چربی های بیش از اندازه نیز جلوگیری نماید.

اما نوجوانانی که از چربی بیش از اندازه پوست خود گله دارند، از لوسیون و کرم های آبرسان و مرطوب کننده  فاقد چربی غیر کومدون‌زا بکار بگیرند. چراکه می تواند بدون ایجاد هیچگونه چربی مانند یک لایه مقاوم از پوست محافظت نموده و باعث تقویت بافت های ظریف پوست شود.

 

نجات پوست از عارضه های پوستی  با لایه برداری :

می دانید که پوست هر روزه سلول های جدید تولید می کند . سلول های مرده و چربی ها بر روی سطح پوست نیز تجمع پیدا می کنند. و سبب  کدر شدن پوست می شود و زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این حالت در پوست نوجوانان نیز بیشتر اتفاق می افتد. به همین دلیل برای این کار ضروری است پوست خود را لایه برداری کنید . اما باید به یاد داشته باشید در این کار زیاده روی نکنید. چراکه اسکراب های بیش از اندازه می تواند سبب خشکی زیاد و در نهایت تولید چربی های زیاد پوستی نیز شود .

 

خداحافظی با آکنه

شما می توانید از مواد زیر برای از بین رفتن آکنه های خود نیز استفاده کنید : اما قبل از استفاده از این دارو ها از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید . چراکه با مالیدن مرطوب کننده لایه محافظتی بوجود آمده و از تحریکات پوستی نیز جلوگیری می شود .

  • رتینول : رتینول یکی از پماد هایی است که می توانید بدون تجویز پزشک آن را برای خلاصی از آکنه نیز تهیه کنید . رتینول از جمله دارو هایی به حساب می آید که می تواند به قرمزی و التهاب پوست و همچنین در پاک کردن جوش های چرکی و سر سیاه نیز نیز کمک کند . برای این کار یک شب در میان در هنگام خواب بعد از پاکسازی صورت و مالیدن کرم مرطوب کننده رتینول را به نواحی مورد نظر بمالید .
  • بنزوئیل پراکسید : یکی دیگر از موادی که به عنوان دشمن آکنه بکار می رود ، بنزوئیل پراکسید است . اما از آن جا که این دارو پوست را بسیار خشک می کند لازم است که کرم مرطوب کننده قبل از آن استفاده کنید.

پوست نوجوانان 684698468986748

اما نکاتی ضروری  که  باید رعایت شود : 

  • شاید یکی از عادت های بد نوجوانان لمس بیش از اندازه پوست خود می پردازند . این کار می تواند به بیش تر شدن جوش های التهابی شوند . اما چرا ؟ دست ها حامل میکروب های فراوانند و شما با این کار میکروب و چربی ها را به سرار پوست حساس خود پخش می کنید و جوش های چرکی را بوجود می آورید.
  • کندن جوش : می دانید پوست از بافت بسیار حساس تشکیل شده است. شما با کندن و فشار دادن بیش از اندازه جوش ها با پوست ظریف خود آسیب می رسانید و در نهایت موجب تخریب بافت های پوست می شوید.

برای این کار ابتدا صورت و دست خود را کاملا بشویید و از پماد های ملایم بنزوئیل پراکسید یا رتینول را به آن نقطه بمالیدتا کاملا بدون هیچ اثری خشک شود.

  • به یاد داشته باشید که کرم ضد آفتاب با spfبالای ۳۰ می تواند از پوست حساس شما مراقبت کند و از عارضه های پوستی نیز جلوگییری نماید.

سعی کنید در این دوران رژیم غذایی کامل و سالم داشته باشید و قند مصنوعی اعم از شیرینی شکلات نوشابه و از تنقلات چون چیپس و پفک را کمتر در برنامه غذایی خود جای دهید .

  • از مواد آرایشی مرغوب و گیاهی استفاده کنید چراکه پوست یکی از دارایی های ارزشمند هر فرد به شمار می رود .
  • بار ها پیش آمده است که رژگونه و یا دیگر اقلام آرایشی خود را با دوستتان داده باشید و یا به صورت مشترک استفاده کرده باشید . باید بگوییم که این کار کاملا اشتباه بوده و امکان انتقال میکروب و باکتری را افزایش می دهد .

 

کلام آخر 

دوران نوجوانی یکی از حساس ترین مراحل زندگی از همه نظر بوده که همه انتخاب و کارهایی ما در این دوران بر روی آینده ما نیز تاثیر مستقیم داشته باشد. می دانید که پوست از حساس ترین نقاط اعضای بدن به شمار می رود که در دوران نوجوانی این حساسیت نیز چند برابر می شود و عارضه های زیادی آن را تهدید می نماید. اما شما می توانید با رعایت چند نکته این مرحله را با پیروزی پشت سر بگذارید و آن را مانند پوست دوران کودکی نیز سالم نگه داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *