آرشیو بلاگ

هرآنچه که باید درباره آفتاب سوختگی بدانید

مراقبت از پوست 47848186171461877157777777

آفتاب سوختگی چقدر شایع است؟

آفتاب سوختگی و آسیب سلول

علائم و نشانه های آفتاب سوختگی و درمان آن

منبع اصلی اشعه ماوراء بنفش، خورشید است که هم اشعه UVA و هم اشعه UVB را تولید می کند که ۱۰٪ از اشعه خورشید را تشکیل می دهد.

فقط حدود یک سوم این اشعه به زمین می رسد، اما به اندازه کافی قابل توجه است که باعث برنزه شدن، سوختگی پوست و سایر اشکال آفتاب می شود.

از دیگر منابع مصنوعی تابش اشعه ماوراء بنفش می توان به تخت های برنزه و خورشیدی اشاره کرد.

آفتاب سوختگی چقدر شایع است؟

نظرسنجی ملی مصاحبه بهداشتی در سال ۲۰۱۵ یک مطالعه گسترده انجام داده است که شامل یک مقطع نمایشی از ۳۱۱۶۲ بزرگسال آمریکایی است که ۳۴٪ از آنها گزارش کرده اند که حداقل یک آفتاب سوختگی در آن سال داشته است.

گزارش شده است که بیش از ۳۳۰۰۰ آفتاب سوختگی هر ساله نیاز به مراجعه به مراکز اورژانس دارد.

 

آفتاب سوختگی 47848186171461877157777777

 

آفتاب سوختگی و آسیب سلول

سلول های خاصی در پوست به نام ملانوسیت ها، رنگی به نام ملانین تولید می کنند که رنگ پوست را تعیین می کند. هرچه ملانین بیشتر باشد، پوست تیره‌تر می شود. اما ملانین یکی دیگر از عملکردهای اصلی محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش است.

ژن ها در تعیین میزان ملانین پوست شما نیز نقش دارند. اشعه ماوراء بنفش می تواند در مدت ۳۰ دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آسیب و زودتر در افراد با پوست حساس یا پوست آسیب ببیند.

وقتی اشعه ماوراء بنفش روی پوست می افتد، ملانوسیت ها تحریک می شوند و برای محافظت از سلول های پوست، ملانین بیشتری تولید می کنند که منجر به برنزه شدن می شود. با این حال، افرادی با پوست روشن که ملانوسیت کمتری دارند ممکن است به جای برنزه شدن، دچار آفتاب سوختگی شوند.

سلولهای پوستی هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، دچار تغییرات نامطلوب فیزیکی و شیمیایی شده و منجر به التهاب در پوست می شوند.

در نور خورشید دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که به زمین می رسد: فرابنفش A (UVA)  و فرابنفش B (UVB) . اشعه UVA 95٪ کل اشعه ماوراء بنفش خورشید را تشکیل میدهد در حالی که ۵٪ باقیمانده اشعه UVB است.

هر دو این اشعه ها به روش های مختلف آسیب پوستی ایجاد می کنند. طول موج اشعه UVA بیشتر است، به این معنی که در مقایسه با اشعه UVB که اثرات آن محدود به اپیدرم است، در پوست نفوذ می کند. با این حال، پرتوهای UVB از نظر بیولوژیکی فعالیت بیشتری دارند و انرژی بیشتری نسبت به اشعه UVA دارند و آنها را به اندازه کافی قوی می کند تا پوست را بسوزاند.

بنابراین، آفتاب سوختگی بیشتر به قرار گرفتن در معرض UVB نسبت داده می شود، در حالی که اشعه UVA با برنزه شدن و پیری پوست ارتباط دارد.

هر چند این اشعه ها می توانند به پیشرفت سرطان پوست کمک کنند. اشعه UVB منجر به تخریب مستقیم سلولهای سطح پوست می شود، اما شناخته شده است که اشعه UVA باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در DNA سلول در لایه های عمیق تر می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه UVB همچنین باعث تولید یک ترکیب شیمیایی می شود که گیرنده های درد را در پوست فعال می کند و باعث می شود پوست بیش از حد در معرض درد و گزش قرار بگیرد.

پوست اساساً خود ترمیم می شود زیرا خود را برای از بین بردن سلولهای پوستی مرده و آسیب دیده بازسازی می کند و سلول های جدید سالم را به جای آنها تولید می کند. این گردش سلول روزانه انجام می شود، اما ترمیم آسیب های پوستی بیش از حد ناشی از آفتاب سوختگی مدتی طول می کشد.

علاوه بر این، سلولهای به شدت آسیب دیده تمایل به تخریب خود دارند که باعث استرس اکسیداتیو می شود، که منجر به التهاب موضعی از جمله ترشح هیستامین و افزایش ایکوزانوئیدها می شود. علائم این التهاب شامل گشاد شدن رگ های خونی، ادم و پوست قرمز و گاهی اوقات دردناک است.

علائم آفتاب سوختگی

ممکن است چند ساعت پس از بروز آفتاب سوختگی نتوانید آن را ببینید یا احساس کنید و ممکن است بیش از یک یا دو روز طول بکشد تا کاملاً بروز کند.

در اینجا برخی از علائم متداول آفتاب سوختگی گزارش شده است:

  • اریتم یا افزایش قرمزی پوست
  • پوستی متورم که گرم یا لطیف است
  • احساس درد و سوزش، که ممکن است چند ساعت پس از مواجهه شروع شود و طی ۲ روز آینده به تدریج بدتر شود
  • لایه برداری پوست، که ممکن است بین ۳ تا ۸ روز پس از قرار گرفتن در معرض آن باشد
  • سردرد
  • تاول های دردناک یا حاوی مایعات خارش دار که در نهایت باز می شوند
  • واکنش های شدید (که گاهی اوقات مسمومیت خورشید نامیده می شود) از جمله تب، لرز، حالت تهوع یا بثورات پوستی
  • چشم های قرمز خشک و دردناک که احساس آبریزش می کنند
  • پوست سر آفتاب سوخته

 

آفتاب سوختگی 4869556977546796379379

 

درمان پزشکی برای آفتاب سوختگی

اکثر آفتاب سوختگی ها به قدری ملایم هستند که خود به خود و بدون هیچ گونه درمان پزشکی جدی بهبود می یابند، اما اقدامات زیر می تواند به تسریع روند بهبودی کمک کنند:

  1. ۱. درد را مدیریت کنید

برای تسکین درد، سردرد و تب از داروهای مسکن استاندارد مانند آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید اما در دوز مناسب و فقط در صورت نیاز واقعی.

احتیاط: شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد کودکان زیر ۱۶ سال پس از مصرف آسپیرین در طی یک بیماری ویروسی مانند آبله مرغان و آنفلوانزا، می توانند به بیماری مهلکی به نام سندرم ری (Reye) مبتلا شوند. به دلیل این خطر مهلک، همیشه قبل از دادن آسپرین به کودکان و نوجوانان با پزشک مشورت کنید.

  1. ۲. پوست را آبرسانی کنید

پوست آفتاب سوخته خود را به طور منظم با لوسیون های مرطوب کننده، کرم ها و پمادهای حاوی موادی مانند آلوئه ورا مرطوب کنید. می توانید این محصولات را بدون نسخه دریافت کنید، اما می توانید از پزشک خود بخواهید که بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد.

همیشه هنگام استفاده از این محصولات بسیار ملایم باشید تا از آسیب بیشتر پوست جلوگیری کنید.

اگر پوست به شدت سوخته یا تاول زده است، از محلول های اسپری به جای کرم استفاده کنید. از مرطوب کننده های سبک آب یا ژل استفاده کنید که به راحتی جذب پوست می شوند.

احتیاط: از مصرف روغن سنگین یا فرآورده های نفتی خودداری کنید زیرا گرما را به دام می اندازد و باعث تشدید آفتاب سوختگی می شود. همچنین، از محصولات پوستی مانند بنزوکائین که به عنوان عامل تحریک پوستی و واکنش های آلرژیک پوستی شناخته می شوند، خودداری کنید.

  1. ۳. مهار التهاب

برای مهار تورم، تسکین احساس سوزش و تسریع روند بهبود می توانید از کرم هیدروکورتیزون (۰٫۵٪ -۱٪) استفاده کنید.

این نوع استروئیدهای موضعی با دوز پایین بدون نسخه در دسترس هستند اما می توانند عوارض جانبی طولانی مدت را پس از استفاده طولانی مدت یا بیش از حد ایجاد کنند. بنابراین، همیشه ایده خوبی است که قبل از شروع مصرف استروئیدها با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد دوز و مصرف مناسب آنها اطلاعاتی کسب کنید.

  1. ۴. خارش را برطرف کنید

اگر دچار خارش غیرقابل تحمل یا تاول های خارش دار هستید که ممکن است در اثر خراشیدن زخم شوند، ممکن است پزشک داروهای خوراکی آنتی هیستامین تجویز کند.

  1. ۵. پوست را ضد عفونی کنید

کاملاً طبیعی است که پوست آفتاب سوخته بعد از مدتی شروع به پوست ریزی کند، که این خود روش بهبودی بدن شماست.

پوست به طور مداوم در حال بازسازی خود است  اما این روند در طی یک دوره اتفاق می افتد. پوست آسیب دیده از سطح ریخته می شود تا به تدریج لایه های جدید تازه تشکیل شده در زیر آشکار شود.

با این حال، شما باید از کرم ضد عفونی کننده روی لکه های پوست جدید در مرحله لایه برداری استفاده کنید تا از آن در برابر عفونت محافظت کند.

شناسایی درجه آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی به شدت آن بستگی دارد. بنابراین، پزشک ابتدا پوست شما را تجزیه و تحلیل می کند تا میزان آسیب را تعیین کند و سپس درمان مناسب را توصیه می کند.

روند تشخیص به طور معمول با بررسی تاریخچه پزشکی بیمار و پرس و جو در مورد علائم و سایر عوامل مرتبط، و پس از آن معاینه فیزیکی برای درک میزان سوختگی آغاز می شود.

سپس پزشک آفتاب سوختگی را به عنوان یکی از موارد زیر طبقه بندی کرده و درمان را بر اساس آن تجویز می کند:

آفتاب سوختگی خفیف با پوست قرمز مشخص می شود که با مراقبت های ساده در منزل طی ۳-۵ روز بهتر می شود.

آفتاب سوختگی متوسط ​​باعث آسیب عمیق تر پوست می شود، که بهبودی آن معمولاً حدود ۷ روز، گاهی اوقات با حداقل دارو طول می کشد.

آفتاب سوختگی شدید آنقدر آسیب می بیند که ممکن است به شدت قرمز شود و تاول های دردناکی ایجاد شود که از بین رفتن کامل آن تا ۲ هفته درمان مناسب طول می‌کشد.

پزشک همچنین ممکن است آزمایشهای عکس را برای تعیین فتوتیپ پوست بیمار بر اساس طبقه بندی فیتزپاتریک انجام دهد.

این آزمایش به ویژه در صورت ابتلا بیمار به بیماری پوستی که در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب تشدید می شود، توصیه می شود. هر فوتوتیپ به طور متفاوتی به آسیب UV برخورد می کند و خطرات مربوط به خود را دارد.

 

آفتاب سوختگی 89674385476389796979789

 

عکس های پوستی Fitzpatrick به شرح زیر است:

  • نوعl: پوست سفید و کمرنگ که به هیچ وجه برنزه نمی شود اما در اثر تابش اشعه ماورا بنفش به راحتی می سوزد.
  • نوع II : پوست سفید که به راحتی برنزه نمی شود اما در معرض اشعه ماورا UV بنفش به راحتی می سوزد.
  • نوع III :پوست سفید که به سرعت برنزه می شود و حتی ممکن است در اثر تابش اشعه ماورا بنفش بسوزد.
  • نوع IV : پوست قهوه ای روشن / زیتونی که به راحتی برنزه می شود اما در معرض اشعه ماورا UV بنفش به ندرت می سوزد
  • نوع V: پوست قهوه ای که به طور کلی نمی سوزد اما در معرض اشعه ماورا بنفش به سرعت برنزه می شود
  • نوع VI : پوست سیاه که در معرض تابش اشعه ماورا بنفش حتی تیره می شود اما سوختن آن بسیار بعید است

عوامل خطر آفتاب سوختگی

عوامل زیر نه تنها شما را مستعد آفتاب سوختگی میکند بلکه به شدت آسیب پوست نیز کمک می کند:

 مدت زمان قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید

افرادی که مشاغل آزاد دارند یا ورزشکارانی که زمان زیادی را در زیر نور آفتاب می گذرانند بیشتر در معرض آفتاب سوختگی هستند.

شدت اشعه ماورا بنفش خورشید

زمان روز، هوا و موقعیت جغرافیایی سه عامل اصلی تعیین کننده شاخص UV یا قدرت تابش UV هستند. خورشید بین ساعت ۱۰ صبح و ۴ بعدازظهر در اوج است که در این زمان است که میتواند بیشترین آسیب را وارد کند.

زمستان با هوای ابری و روزهای کوتاه تر مشخص می شود، که ناخواسته باعث کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب می شود، در حالی که تابستان روزهای آفتابی طولانی دارد.

روزهای ابری به معنای قرار گرفتن در معرض آفتاب کمتر است، بنابراین احتمال آفتاب سوختگی را کاهش میدهد. اما بیشتر اشعه ماورا بنفش هنوز هم می توانند از طریق یک ابر غلیظ نفوذ کرده و به پوست شما آسیب برسانند، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب حتی در بیرون که آفتابی نیست نیز ضروری است.

علاوه بر این، افرادی که در مناطق با ارتفاع زیاد زندگی می کنند، نزدیکتر به خورشید هستند و در برابر آفتاب سوختگی آسیب پذیرتر هستند.

نوع و رنگ پوست

افراد از هر نوع پوست و رنگ ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند، اما افراد پوست روشن بیشتر تحت تأثیر آن قرار می گیرند. زیرا پوست آنها فاقد ملانین است که وظیفه دفع اشعه ماورا بنفش را بر عهده دارد.

داروها

استفاده منظم از برخی از داروها مانند تتراسایکلین ها (به ویژه داکسی سایکلین)، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی و رتینوئیدها می توانند پوست شما را به شدت نسبت به نور آفتاب حساس کنند، بنابراین خطر آفتاب سوختگی را افزایش میدهد.

سن

افراد در هر سنی ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند، اما کودکان نوپا، خردسال و سالخوردگان تمایل به پوست حساسیت بیش از حد دارند که به راحتی می توانند آفتاب سوختگی پیدا کنند.

ازن

میزان کاهش ازن تعیین می کند که اشعه ماورا بنفش با چه سرعت و شدتی پوست شما را بسوزاند.

 شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی مانند لوپوس، با افزایش حساسیت به نور همراه است. پوست بیمار به طور فزاینده ای به آسیب خورشید حساس می شود.

 سبک زندگی

کسانی که دارای اضافه وزن هستند یا زیاد مشروب میخورند بیشتر در معرض آفتاب سوختگی هستند.

 

آفتاب سوختگی 789655487695487968749

 

عوارض ناشی از آفتاب سوختگی درمان نشده

عوارض زیر با آفتاب سوختگی درمان نشده همراه است:

پوست دچار لکه های پیری، چین و چروک و خطوط ریز می شود و باعث می شود پیرتر از سن خود به نظر برسید.

اشعه UV به ژن خاصی که در سرکوب تومور نقش دارد آسیب می رساند. به دلیل این تغییر در DNA پوست، سلولهای پوستی آسیب دیده توسط اشعه ماوراء بنفش بهبود نمی یابند و در عوض سرطانی می شوند. شایع ترین اشکال سرطان پوست در ارتباط با آفتاب، ملانوم و کارسینوم سلول سنگفرشی است. هرچه آفتاب سوختگی در بزرگسالی بیشتر شود، خطر سرطان بیشتر خواهد بود.

حتی یک دوره آفتاب سوختگی شدید در دوران کودکی یا نوجوانی می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را در آینده دو برابر کند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید با آسیب چشم به صورت ناخنک (رشد غیرطبیعی بافت روی قرنیه)، آب مروارید و حتی دژنراسیون ماکولا همراه است  همه اینها در صورت عدم درمان می توانند بینایی شما را تا حدی یا کاملاً مختل کنند.

حرف آخر

آفتاب سوختگیهای مکرر میتوانند باعث ایجاد لکه های تیره دائمی، پیری زودرس پوست و سرطان های کشنده پوست شوند. بنابراین، افرادی که در معرض آفتاب قرار دارند باید تمام اقدامات لازم را برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر انجام دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *