آرشیو بلاگ

شی باتر و خواص شگفت انگیز ضدپیری آن را بشناسید

شی باتر 546748967489657489657846597485967

درختان شی در غرب آفریقا یافت می شوند و بخاطر کره ای که تولید می کنند معروف هستند. کره شی چربی است که از دانه های روغنی این درختان خارج می شود، این روغن جامد سفید رنگ است و شکلی مشابه کره معمولی دارد.

وقتی صحبت از سلامت پوست شما می شود، کره شی یک ستاره همه جانبه است، این ماده معجزه آسایی است که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت می شود و حتی خشک‌ترین و شکننده‌ترین پوست را مرطوب و تغذیه می کند. اما ماهیت شی باتر چیست که آن را تبدیل به یک ماده معجزه آسا می کند و چگونه استفاده از آن سلامت پوست شما را بهبود می بخشد؟

کره شی سرشار از ویتامین است

بومیان آفریقا، درختی را که از آن کره شی استخراج می کنند را درخت زندگی می نامند. به طور طبیعی غنی از ویتامین A ، E و F برای سلامت و زیبایی پوست است و خواص بی نظیری برای انواع پوست دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

مرطوب کننده فوق العاده

به دلیل خاصیت نرم کنندگی، کره شی  یک مرطوب کننده و نرم کننده عالی است. روغن مغز درخت شی به راحتی جذب پوست شما می شود و یک لایه محافظ نرم ایجاد می کند که رطوبت طبیعی بدن شما را قفل می کند. قابلیت احتباس آب آن باعث می شود که پوست شما هیدراته بماند و در نهایت ساعت ها پوست مرطوب شود. شي باتر را مي توان در تمام طول سال استفاده کرد. در زمستان پوست خشک و ترک خورده را تسکین داده و آرام می کند در حالی که در تابستان به عنوان عامل هیدراتاسیون عمل می کند.

 

شی باتر 546748967489657489657846597485967

 

ضد التهاب

آیا از بروز آکنه رنج می برید؟ بسیاری از افرادی که از این بیماری پوستی رنج می برند متوجه شده اند که کره شی به دلیل دارا بودن عامل ضدالتهابی فوق العاده، سینامیک اسید، یک ماده مفید در روتین مراقبت از پوست آنها است. خواص آنتی اکسیدانی این ماده کوچک جادویی به بازسازی سلولی کمک می کند و مشخص شده است که به کاهش آسیب های وارد شده به پوست در نتیجه رادیکال های آزاد کمک می کند.

شی باتر دارای خواص ضد التهابی است. ترکیباتی مانند ویتامین A و E به درمان حساسیت و سوزش در پوست کمک می کند. از آفتاب سوختگی گرفته تا بریدگی گرفته تا لکه های خشک، روغن شی باتر تعدادی از مسائل ضد التهابی مرتبط با پوست را به حداقل می رساند. به غیر از التهابات معمولی، کره شی در درمان اگزما نیز مفید است. این ماده عمیقاً در پوست نفوذ کرده و تولید مثل سلول ها را کند کرده و باعث التهاب می شود. همچنین استفاده موضعی از روغن شی التهاب را تسکین می دهد.

قابلیت ارتجاعی  پوست را بازیابی می کند

با افزایش سن، پوست حالت ارتجاعی طبیعی خود را از دست می دهد که می تواند منجر به شلی و افتادگی پوست شود. ویتامین E  موجود در شی باتر می تواند به کاهش اثرات آن کمک کند، زیرا برای حمایت و حفظ خاصیت ارتجاعی پوست فوق العاده است و به آن اجازه حرکت و رشد بدون چین و چروک را می دهد.

به طور طبیعی ضد پیری است

کره شی باتر به عنوان یکی از بهترین عوامل ضد پیری در نظر گرفته می شود، عمدتا به این دلیل که به تحریک تولید کلاژن کمک می کند، که می تواند با افزایش سن کندتر شده و منجر به ایجادخطوط ریز، خشکی و شل شدن پوست شود. در صورت استفاده منظم، می تواند به کاهش چین و چروک، سفت شدن پوست و حفظ درخشندگی سالم کمک کند. به همین دلیل است که ما آن را در بین محصولات مراقبت از پوست خود جای داده‌ایم.

پوست شما پیوسته سلول های جدید پوست تولید می کند و جایگزین سلول های قدیمی می شود. با افزایش سن، تولید سلول های جدید با گذشت زمان کاهش می یابد. در نتیجه، سلول های مرده پوست انباشته می شوند و پوست شما بی  رنگ و روح جلوه می کند و مستعد پیری زودرس می شود. علاوه بر این، بدن پروتئینی به نام کلاژن تولید می کند که به مقدار زیاد به ویژه در پوست، استخوان ها و ماهیچه ها یافت می شود و مسئول سفتی و کشسانی پوست است. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می یابد و چین و چروک ها و خطوط ریز ظاهر می شوند. در میان چیزهای دیگر، شی باتر به دلیل خواص ضد پیری آن نیز مشهور است. کاربرد آن باعث افزایش کلاژن سازی و تسریع روند تجدید سلول می شود. استفاده منظم از کره شی از علائم پیری زودرس جلوگیری می کند.

مناسب برای انواع پوست

بازار مملو از انواع لوسیون ها برای انواع پوست است. با این حال، وقتی صحبت از کره شی می شود، همه انواع پوست به آن واکنش مثبت نشان می دهند. فاقد هرگونه محرک شیمیایی است که باعث حساسیت یا خشکی یا مسدود شدن منافذ می شود. با خواص آرامش بخش، مخصوصاً برای افرادی که دارای پوست حساس هستند مناسب است.

لکه ها را کاهش می دهد

وجود چندین اسید چرب مسئول کیفیت شفابخش است. کره شی خام در درمان اسکار آکنه، علائم کشش، بثورات پوستی و لکه ها موثر است. همچنین به ترمیم رنگ ناهموار و تغییر رنگ پوست کمک می کند.

شی باتر که منبع اصلی مواد مغذی ضروری است، پاسخ بسیاری از مشکلات پوستی شماست. این روغن واقعا یک ماده جادویی است که با استفاده روزانه از آن پوست شما را متحول می کند.

از سوزش پوست جلوگیری می کند

کره شی می تواند از تحریک پوست جلوگیری کند و این ویژگی شامل بیشتر مواد طبیعی مناسب برای بزرگسالان و کودکان است. استفاده از کره شی می تواند به رفع خارش ناشی از خشکی پوست کمک کند.

شی باتر خام برای درمان شوره سر و خارش پوست سر نیز مفید است. خاصیت ضد التهابی و آبرسانی آن باعث تسکین پوست تحریک شده و خارش را از بین می برد.

کاهش علائم کشش

کره شی خام می تواند علائم کشش روی پوست را کاهش دهد زیرا حاوی ویتامین A است که دارای خاصیت آبرسانی و خواص درمانی شگفت انگیز است و به کاهش ظاهر علائم کشش و زخم، به ویژه در پوست های تیره کمک می کند.

سایر خواص درمانی شی باتر

شی باتر می تواند زخم ها، کبودی ها و سوختگی ها را التیام بخشد. علاوه بر این، لکه های پوستی اغلب پس از ایجاد قرمزی پوست، لکه های تیره ای از خود برجای می گذارند. چنین لکه هایی می تواند یکنواختی رنگ پوست را از بین ببرد.

خواص درمانی کره شی می تواند از مشکلات پوستی مانند بثورات پوستی، درماتیت و اگزما جلوگیری کند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که دارای خواص ضد قارچی است. این می تواند به مبارزه با قارچ روی پوست، عمدتا کرم حلقوی کمک کند.

کره شی دارای خواص ضد باکتریایی نیز هست. می تواند به آکنه کمک کند یا از بروز آن جلوگیری کند. ترکیب چربی کره شیا به آن اجازه می دهد تا درون روغن غوطه ور شده و ترکیب چربی طبیعی پوست را متعادل کند. این امر با توقف تولید بیش از حد سبوم به پوست اجازه می دهد تا آرام شود.

 

شی باتر 697849684759674896789674896748

 

چه موادی در شی باتر وجود دارد؟

اسید لینولئیک:

بدن ما نمی تواند اسید لینولئیک تولید کند  بنابراین ما باید آن را به صورت موضعی یا از طریق رژیم غذایی دریافت کنیم. این به تقویت سد پوستی کمک می کند، بنابراین می تواند رطوبت را حفظ کرده و از عوامل محرک جلوگیری کند.

اسید استریک:

این نوعی اسید چرب است که به ترکیب روغن و آب کمک کرده و به حذف کثیفی و چربی اضافی از پوست و مو کمک می کند.

اسید پالمیتیک:

این اسید چرب به طور کلی به عنوان نرم کننده یا مرطوب کننده استفاده می شود، می تواند پوست را نرم کرده و احتباس آب پوست را افزایش دهد.

اسید اولئیک:

این اسید چرب برای درمان خشکی و پیری پوست فوق العاده است.  می تواند عمیقاً به پوست نفوذ کرده و رطوبت از دست رفته را جبران کند و مانع از دست رفتن بیشتر رطوبت شود.

همچنین چربی های طبیعی پوست را باز می گرداند، بدون مسدود شدن منافذ که می تواند منجر به ایجاد جوش شود.

تری گلیسیرید:

این یک ترکیب عالی برای نرم کننده و مرطوب کننده پوست است که پوست را تغذیه می کند.

ویتامینA:

مزایا این ویتامین شامل بهبود رنگ پوست، مبارزه با عفونت، افزایش گردش سلول های پوستی و محافظت در برابر آسیب UV است. همچنین علائم پیری را کند می کند و علائم پیری موجود از جمله چین و چروک را کاهش می دهد.

ویتامین E:

این  ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است، در مبارزه با علائم پیری و کاهش آسیب ناشی از نور UV و رادیکال های آزاد به پوست کمک می کند.

ویتامین F:

این  ویتامین باعث تقویت سد پوستی می شود. ویتامین F هنگام استفاده روی پوست به سرامید تبدیل می شود، که یک عنصر کلیدی برای حفظ سلامت پوست و مرطوب نگه داشتن آن است.

عوارض احتمالی شی باتر

در صورت استفاده موضعی، هیچ واکنش آلرژیک به کره شی وجود ندارد. حتی افرادی که به آجیل درختی حساسیت دارند می توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند. با این حال، در صورت تحریک پوست یا واکنش آلرژیک، روغن شی را بشویید و استفاده از آن را متوقف کنید. برخی متوجه شده اند که استفاده از کره شی به جلوگیری از آکنه کمک می کند، اما می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و برای دیگران که مستعد جوش هستند، آکنه را تقویت کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *