آرشیو بلاگ

درمانهای خانگی شگفت انگیز برای پوست چرب

پوست چرب 654684758456465487698

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

غدد سباسه سبوم (یک ماده روغنی مهم برای آبرسانی به پوست) تولید می کند، سبوم که با مولکول های چربی مخلوط شده است ، روی سطح پوست پوششی ایجاد می کند و از آن در برابر باکتری ها و قارچ ها محافظت می کند.

با این وجود سبوم زیاد می تواند منافذ پوست را مسدود کند و باعث چربی پوست شود. این مشکل همچنین ممکن است باعث ایجاد آکنه  شود.

برای کاهش چربی  پوست، فرد می تواند از داروهای خانگی یا محصولات بدون نسخه (OTC) استفاده کند. در این مقاله انواع درمان های خانگی برای پوست چرب مورد بحث قرار می گیرد، بنابراین اگر با مشکل چربی بیش از حد پوست دست و پنجه نرم می کنید با ما همراه باشید.

پوست چرب 2365469468784768979

داشتن پوست چرب می تواند یک تجربه دشوار و ناامیدکننده خصوصاً در مورد کنترل و کاهش علائم باشد. می خواهیم از یک رویکرد طبیعی برای تسکین پوست چرب بنویسیم و ۷ درمان خانگی موثر  ساده، مقرون به صرفه و مهمتر از همه موثر را توصیه پیشنهاد کنیم.

چگونه پوست خود را کم چرب کنیم؟

زندگی با پوست چرب می تواند بسیار طاقت فرسا باشد و غالباً تا آنجا که به پوست شما مربوط می شود، احساس می کنید که هرگز از نوجوانی ناخوشایند که مرتباً دچار جوش ها و جوش های سرسیاه می شدید، فاصله نگرفته اید. خبر خوب این است که برای رفع این معضل از مواد آرایشی تخصصی گرفته تا مواد تقویت کننده پوست موجود است.

درمان های خانگی برای پوست چرب

چندین درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به فرد کمک کند تا ظاهر پوست چرب را کاهش دهد.

عسل

عسل با کیفیت منبع ضد باکتری و ضدعفونی کننده است. این ماده همچنین یک منبع آبرسان طبیعی است، به این معنی که به حفظ رطوبت در پوست کمک می کند.

ماسک طبیعی عسل صورت ممکن است باعث کاهش چربی پوست شود.

  • یک لایه عسل روی صورت پخش کنید
  • بگذارید ۱۰ دقیقه بماند
  • عسل را با آب گرم بشویید

بلغور جو دوسر

با توجه به یک منبع معتبر از آزمایش های مختلف ثابت شده است که  بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. همچنین ممکن است در درمان شکایات پوستی مانند عفونت های ویروسی، درماتیت آتوپیک، خارش و فوران های آکنه موثر باشد.

ماسک صورت بلغور جو دوسر باعث کاهش چربی پوست می شود. برای تهیه ماسک بلغور جو دوسر و آب:

  • ½ یک فنجان جو دوسر آسیاب شده را با آب داغ ترکیب کنید تا به صورت خمیر درآید
  • اجازه دهید تاخمیر خنک شده و به دمای بدن نزدیک شود
  • حدود ۳ دقیقه خمیر را در صورت ماساژ دهید.
  • صورت را با آب گرم بشویید و خشک کنید.

ترکیب بلغور جو دوسر با عسل یا میوه له شده نیز می تواند ماسک صورت موثری ایجاد کند.

بلغور جو دوسر و عسل، بیشتر به نظر می رسد بخشی از صبحانه متعادل باشد تا یک دستور تهیه ماسک صورت، اما می تواند به طرز شگفت انگیزی موثر باشد. هم بلغور جو دوسر و هم عسل دارای خواص ضد التهابی طبیعی هستند.

بلغور جو دوسر در عین حال که بسیار مرطوب کننده است، می تواند چربی اضافی را نیز جذب کند، بنابراین ممکن است پوست شما را متقاعد کند که چربی به اندازه کافی تولید نکند، در حالی که عسل می تواند تحریک و قرمزی را کاهش دهد، در مجموع این دو عمل عالی هستند!

پوست چرب 635465487584654

آلوئه ورا

با توجه به بررسی معتبر آزمایشات بالینی، آلوئه ورا دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ترمیم کننده زخم است.

آلوئه ورا به طور طبیعی تمیز کننده و فوق العاده همه کاره است، خواه آب آن را بخورید تا از هضم سالم بدن پشتیبانی کند یا آن را روی پوست خود بمالید.

این ماده به طور طبیعی ضد میکروبی است و اگر از پوست چرب رنج می برید مطمئناً همان چیزی است که شما می خواهید در محصولات پوستی داشته باشید، زیرا این بدان معناست که توانایی مقابله با باکتری های مسدود کننده منافذ پوست را دارد. آلوئه ورا همچنین می تواند به جذب چربی اضافی کمک کند و چهره متعادل تری به شما هدیه بدهد.

با این حال، شایان ذکر است که آلوئه ورا می تواند روی پوست حساس ساینده باشد، بنابراین توصیه می کنیم قبل از استفاده مستقیم از آن روی صورت، ژل آلوئه ورا را آزمایش کنید. شما می توانید ژل آلوئه ورا را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی سالم پیدا کنید و یا سعی کنید آن را از برگ گیاه آلوئه ورا استخراج کنید! آلوئه ورا که یک گیاه خانگی دوست داشتنی است، نگهداری بسیار راحتی دارد و حتی می تواند هوای خانه شما را فیلتر کند و آلودگی هوای داخل خانه را به حداقل برساند!

در ادامه نحوه برداشت گیاه آلوئه ورا برای رسیدن به عنوان یک درمان خانگی برای پوست چرب آمده است:

  • چند برگ را نزدیک به ساقه برش دهید
  • لبه های خاردار را با چاقو کوتاه کنید
  • برگها را بشویید و خشک کنید
  • پس از تمیز کردن برگ ها، ژل را با استفاده از چاقوی تیز یا قاشق خارج کنید
  • برای استفاده از ژل، فرد می توانید یک لایه نازک به صورت بمالید و یک شب آنرا روی پوست رها کنید.

ژل آلوئه ورا ممکن است برای افرادی که پوست حساس دارند مناسب نباشد و باعث واکنش آلرژیک شود. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از ژل آلوئه ورا بر روی بازو، آن را آزمایش کنید؛ اگر فرد طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت واکنشی را تجربه نکرد، استفاده از آلوئه ورا باید بی خطر است.

روغن جوجوبا

جوجوبا یک روغن گیاهی است که به طور گسترده ای در کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده ها مورد اعتماد یافت می شود. خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان چندین بیماری پوستی موثر است.

پوست چرب 4165498796874695987

آیا درست که برای پوست چرب از یک روغن استفاده کرد؟

این همان چیزی است که احتمالاً  به آن فکر می کنید، اما یک دقیقه صبر کنید. همانطور که مشخص است، روغن ها می توانند برای پوست چرب بسیار مفید باشند. اکثر روغن ها سرشار از ویتامین ها  مواد معدنی و خاصیت ضد التهابی هستند بنابراین می توانند افزودنی ارزشمند برای رژیم مراقبت از پوست شما باشند.

روغن انتخابی باید روغن جوجوبا باشد. اگرچه، علی رغم نام آن روغن جوجوبا از نظر فنی اصلاً روغنی نیست بلکه یک موم مایع غیراشباع است. با این وجود سبک است و می تواند تولید روغن سبوم را متعادل کند. دلیل این امر این است که این ماده از نظر خواص مشابه روغن سبوم است که می تواند پوست شما را فریب دهد و فکر کند که در حال حاضر روغن بیشتری تولید می کند، در نتیجه از تولید بیش از حد روغن سبوم جلوگیری می کند.

روغن جوجوبا را معمولاً می توانید از اکثر مغازه های محصولات بهداشتی پیدا کنید و از آنجا که جوجوبا یک روغن حامل است، می توانید آن را با روغن های دیگر مانند روغن اساسی بابونه مخلوط کنید.

می توان روغن جوجوبا را مستقیماً روی پوست تمیز مالید، یا آن را با روغنهای دیگر مخلوط کرد.

ماسک های سفالی

ماسک های سفالی یک درمان موثر برای پوست چرب ارائه می دهند.

مواد معدنی مانند بنتونیت یا اسمکتیت می توانند چربی های پوست را جذب کرده و موجب کاهش چربی اضافی پوست شوند. همچنین، بنتونیت ممکن است در بهبود ضایعات پوستی و زخم نیز مفید باشد.

بادام

بادام زمینی که در اسکراب صورت استفاده می شود، در درمان پوست چرب نیز موثر است. روغن بادام دارای منبع ضد سمیت کبدی و ضد التهابی است و به جوان سازی پوست و بهبود چهره و رنگ پوست کمک می کند. با این حال، افرادی که به مغزها آلرژی دارند باید از استفاده بادام خودداری کنند.

برای تهیه اسکراب صورت با بادام مراحل زیر را انجام دهید:

  • بادام خام را به صورت پودر درآورید
  • سه قاشق غذاخوری پودر را با دو قاشق غذاخوری عسل خام مخلوط کنید
  • با حرکات آرام و دورانی، اسکراب را به صورت بمالید
  • اسکراب را با آب گرم بشویید
  • پوست را خشک کنید

سفیده تخم مرغ

سفیده حاصل از یک تخم مرغ معمولاً برای ماسک صورت کافی است:

  • سفیده یک تخم مرغ را با آب نصف لیمو مخلوط کنید
  • مخلوط را بزنید تا غلیظ شود
  • این ترکیب را به مدت ۱۰ دقیقه به صورت بمالید
  • صورت را با آب گرم تمیز کنید تا ماسک پاک شود
  • صورت را خشک کنید

خیار

خیار بخشی از مواد یک سالاد سالم و البته یک افزودنی عالی به برنامه مراقبت از پوست است. خیار برای هیدراته کردن، قابض و در سفت کردن منافذ باز پوست عالی عمل می کند. همچنین این میوه یک پاک کننده طبیعی و سرشار از ویتامین های آنتی اکسیدان مانند ویتامین A ،E  و منیزیم است .

چندین دستورالعمل برای ماسک صورت خیار خنک کننده وجود دارد، اما  محبوب ترین و موثرترین آنها، ترکیبی از خیار با سفیده تخم مرغ و فقط یک قطره آب لیمو است. این ترکیب عالی را بگذارید به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه روی صورت خود بماند تا به کاهش علائم کمک کند.

سرکه سیب

این ماده حاوی آلفا هیدروکسیل اسید است و حتی می تواند به از بین بردن سلولهای مرده پوست، کاهش سبوس پلاگین، مسدود شدن منافذ و لکه ها جلوگیری کند.

اکنون توجه به این نکته مهم است که نوع سرکه سیب مورد استفاده شما می تواند تا حد زیادی کمک کند بنابراین اگر می توانید همیشه سراغ ارگانیک بروید. هرگز سرکه سیب را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید و همیشه آن را قبل از استفاده با آب رقیق کنید

پوست چرب 654684758456465487698

مراقبت های اساسی از پوست چرب

علاوه بر داروهای خانگی، روشهای اساسی مراقبت از پوست ممکن است پوست چرب را بهبود بخشد:

  • شستشو با آب گرم، استفاده از صابون ملایم
  • اجتناب از صابون های دارای رایحه، مواد مرطوب کننده یا مواد شیمیایی سخت
  • جلوگیری از استفاده از پارچه های شستشو، برای به حداقل رساندن اصطکاک هایی که می توانند پوست را تحریک کنند و منجر به چربی بیشتر شود.
  • همچنین ممکن است فردی مایل به استفاده از کاغذ بلات باشد که چربی پوست را جذب می کند و باعث می شود چربی آن کمتر شود؛ کاغذهای بلات کننده تولید سبوم را درمان نمی کنند.
  • پد های پارچه ای که با مواد پاک کننده مانند اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک استفاده می شوند، ممکن است چربی را از پوست پاک کنند و در عین حال منافذ پوست را تمیز کنند.

کارهای روزمره برای پوست های چرب

علاوه بر درمان های خانگی، فرد می تواند کارهای روزمره را دنبال کند که می تواند به کاهش پوست چرب کمک کند از جمله:

  • صورت را دو بار در روز با آب گرم بشویید یا با استفاده از محصولات پایه آب
  • ایجاد تغییرات در رژیم غذایی مانند پرهیز از غذاهای چرب و چربی های ترانس، داشتن یک رژیم غذایی کامل و پر از غذاهای کامل
  • هیدراته ماندن پوست
  • اجتناب از لمس صورت در طول روز
  • روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید
  • اجتناب از خوابیدن با آرایش

چه موقع به پزشک مراجعه کنید؟

در صورت استفاده از داروهای خانگی یا محصولات OTC بدون مشاهده بهبود در ظاهر پوست چرب، ممکن است فردی مایل باشد به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کند.

در صورت بدتر شدن علائم، یا احساس درد یا ناراحتی، فرد باید به پزشک مراجعه کند. فرد مبتلا به آکنه باید با پزشک مشورت کند، زیرا این علائم می تواند باعث عفونت یا زخم شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *