آرشیو بلاگ

درباره خشکی پوست بیشتر بدانید

خشکی پوست 48747848484

با نزدیک شدن زمستان و ورود هوای خنک به زندگی، زمان آن رسیده است که روال مراقبت از پوست را تقویت کنیم زیرا این شرایط و موقعیت آب و هوایی منجر به خشکی پوست می شود.

سرمای بیرون و گرم شدن فضای داخلی پوست را مستعد خشکی می کند. هیچ کس خواهان خارش خشک پوست نیست. پیروی از روال مراقبت از پوست در طول سال ممکن است هنگام کاهش رطوبت چندان خوب عمل نکند. بدون تغییر در مراقبت از پوست، هوای خشک می تواند خطوط ریز و چین و چروک ها را بیشتر به چشم بیاورد. پوست خشک و خارش دار می تواند پوسته پوسته شود، ترک بخورد و حتی خونریزی کند.

دلایل زیادی برای خشکی پوست وجود دارد، از دمای بیرون گرفته تا میزان رطوبت هوا و …

 

خشکی پوست 48747848484

 

انواع پوست خشک

اگرچه خشکی پوست معمولاً موقتی است، اما انواع مختلفی از پوست وجود دارد که می تواند در تمام طول سال با این مشکل دست و پنجه نرم کند. اگر خشکی پوست شما به مدت طولانی دوام می آورد، می تواند یکی از انواع زیر باشد:

بیماری پای ورزشکار: اگر پای شما احساس خشکی می کند، در واقع می تواند  بیماری پای ورزشکار باشد. این بیماری که ناشی از قارچ است، می تواند کف پای شما را خشک و پوسته پوسته کند.

درماتیت تماسی: گاهی اوقات چیزهایی که پوست را لمس می کند باعث واکنش آلرژیک می شود. پوست ممکن است خشک، خارش دار و قرمز شود. همچنین ممکن است دچار بثورات پوستی شوید. این می تواند با مواردی مانند محصولات آرایشی، داروها، مواد شوینده یا فلز موجود در جواهرات (نیکل) اتفاق بیفتد.

اگزما (درماتیت آتوپیک): اگر قسمت های خشک، قرمز و خارش دار پوست داری ، ممکن است اگزما داشته باشید. این می تواند باعث شود پوست شما نیز ترک بخورد. شما می توانید این بیماری پوستی را از والدین خود به ارث ببرید، اما مواردی مانند آلرژن ها، استرس و سایر عوامل محرک می توانند آن را بدتر کنند.

درماتیت سبورئیک: هنگامی که پوست سر شما بیش از حد خشک شود، سر دچار شوره می شود. (هنگامی که نوزادان آن را می گیرند عارضه کلاه گهواره نامیده می شود.) ممکن است پوست خشک و پوسته پوسته شدن روی بازوها، پاها، کشاله ران، صورت، گوش ها یا نزدیک دکمه شکم شما نیز وجود داشته باشد.

علائم خشکی پوست

خشکی پوست می تواند برای همه متفاوت باشد، زیرا علائم به مواردی مانند سلامت، سن و علت خشکی پوست شما بستگی دارد. اما به احتمال زیاد، وقتی پوست خشک دارید، علائمی مانند:

  • ترک خوردگی پوست (ترک ها ممکن است عمیق و خونریزی داشته باشند)
  • خارش
  • لایه برداری، پوسته پوسته شدن
  • سرخی
  • پوستی که احساس خشنی می کند یا خاکستری است
  • پوستی که احساس سفتی می کند، به ویژه بعد از اینکه در آب بودید (حمام، دوش یا شنا)

علل خشکی پوست و عوامل خطر

معمولاً خشکی پوست به دلیل عوامل محیطی مانند آب و هوا اتفاق می افتد. خشکی پوست می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

مواد شوینده یا صابون های تند: صابون ها، شامپوها و شوینده ها برای از بین بردن چربی روی پوست شما ساخته شده اند. این بدان معناست که آنها همچنین می توانند با حذف تمام رطوبت، آن را خشک کنند.

گرما: هر منبع گرما، از بخاری ها و حرارت مرکزی گرفته تا شومینه ها و اجاق های چوبی، می تواند رطوبت اتاق را کاهش داده و پوست شما را خشک کند.

دوش یا حمام گرم: دوش گرفتن طولانی و گرم یا غوطه ور شدن در حمام گرم می تواند باعث خشک شدن پوست شما شود.

سایر بیماری های پوستی: افرادی که شرایط خاصی مانند پسوریازیس یا اگزما دارند نیز می توانند دچار خشکی پوست شوند.

شنا در استخرها: کلر، ماده شیمیایی که برخی از استخرها را تمیز نگه می دارد، می تواند پوست شما را خشک کند.

آب و هوا: در زمستان، رطوبت و دما معمولاً کاهش می یابد. این می تواند پوست شما را خشک تر کند.

اگرچه خشکی پوست بسیار شایع است و می تواند همه را تحت تأثیر قرار ده ، اما مواردی وجود دارد که احتمال ابتلا به آن را بیشتر می کند. شانس شما برای دچار شدن به این مشکل بستگی به موارد زیر دارد:

سن شما: اگر ۴۰ سال یا بیشتر دارید، شانس شما برای خشکی پوست بیشتر است. بیش از ۵۰ درصد افراد مسن دارای پوست خشک هستند.

محل زندگی شما: اگر در آب و هوای سرد یا خشک و بدون رطوبت زیاد زندگی می کنید شانس شما افزایش می یابد.

کار شما: اگر پوست شما اغلب در طول کار خود خیس می شود، احتمال خشک شدن آن بیشتر است. برای مثال مربیان شنا و آرایشگران مو اغلب پوست خود را در معرض آب قرار می دهند.

ژن های شما:  برخی از افراد از جانب والدین بیماری هایی را به ارث می برند که باعث خشکی پوست می شود. اینها شامل اگزما، دیابت و بیماری کلیوی به همراه تیروئید و سایر اختلالات هورمونی است.

درمان خشکی پوست

وقتی صحبت از عوامل تحریک کننده پوست خانگی می شود، این لیست عملاً بی پایان است. این شامل محصولات تمیز کننده، جلا دهنده کف، خوشبو کننده هوا و مواد شوینده لباسشویی است، البته ما تنها  چند مورد را نام بردیم! این محصولات پوست و آب مورد نیاز خود را از بین می برند و منجر به خشکی و سوزش می شوند. برای برخی از افراد، خشکی پوست می تواند به شرایط جدی تری مانند اگزما یا درماتیت منجر شود.

رعایت این موارد می تواند خانه را برای پوست شما امن تر کند:

برای انجام کارهای خانه دستکش بپوشید

برای مراقبت صحیح از دستان خود، باید آنها را از شوینده های سخت خانگی و شوینده های ظرف، که محرک پوست هستند محافظت کنید. در زمان اسکراب از دستکش لاستیکی غیر لاتکس استفاده کنید. یا بهتر است بگوییم، یک مانع حفاظتی دوگانه ایجاد کنید: قبل از دست زدن به سطل یا اسفنج  یک جفت دستکش لاستیکی روی لایه ای از دستکش  نخی نازک و نرم بپوشید.

بعد از شنا دوش بگیرید و بدنتان را مرطوب کنید

استفاده از کلر برای تمیز نگه داشتن استخر نیز می تواند پوست را خشک کند. بهترین درمان خشکی پوست: به محض اینکه شما یا فرزندان خود از استخر خارج شدید، به حمام بروید تا با آب و صابون ملایم بدنتان را شستشو دهید. با مرطوب کننده ای که گلیسیرین را به عنوان اولین ماده ذکر کرده است، پوستتان را آبرسانی کنید. این به پوست شما کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کرده و از خشکی در آینده جلوگیری کند.

 

 

 خشکی پوست 7785785789658

روغن نارگیل را امتحان کنید

روغن نارگیل به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری (EFA)  می تواند به حفظ رطوبت و محافظت از پوست شما کمک کند. از پزشک خود در مورد افزودن آن به رژیم غذایی خود برای کمک به مرطوب نگه داشتن پوست خود سوال کنید. همچنین می توانید از آن به عنوان مرطوب کننده موضعی استفاده کرده و آن را روی پوست خود بمالید.

وازلین استفاده کنید

اگر پوست حساسی دارید که به راحتی توسط محرک های پوست خانگی اذیت می شوید  بهترین درمانها حاوی کمترین مواد هستند. وقتی محصولات شوینده خانگی پوست را لمس می کنند، سد محافظ آن را می شکنند. قرار دادن یک مرطوب کننده حاوی مواد شیمیایی بر روی ناحیه ای که قبلاً ضعیف شده است منجر به سوزش، خارش و قرمزی می شود.

وازلین  یا ژله نفتی از آنجا که حاوی تنها یک ماده است، برای پوست شما ملایم است. می توانید از آن برای تسکین خشکی پوست، از لب تا دست و پا استفاده کنید. از آنجا که بسیار ایمن و ارزان است، می توانید هر زمان که دوست دارید از آن استفاده کنید اما در این کار زیاده روی نکنید، زیرا این ژل از مشتقات نفتی است و در طولانی مدت می تواند به پوست آسیب برساند.

حمام بلغور جو دوسر بگیرید

قرنهاست که جو دوسر برای درمان خشکی پوست استفاده می شود. اما به تازگی محققان متوجه شده اند که چه چیزی خارش را تسکین می دهد: مواد شیمیایی به نام آوانانترامیدها که با التهاب و قرمزی مبارزه می کنند.

برای استفاده بیشتر از قدرت مبارزه با خارش، جو دو سر را به آب ولرم بریزید. بلغور جو دوسر سریع یا قدیمی را در مخلوط کن یا غذاساز آسیاب کرده و با جاری شدن آب آن را به آرامی در وان بپاشید. سپس حداقل ۱۵ دقیقه بدنتان را در آن خیس کنید.

حذف کنه های گرد و غبار

یک محرک رایج پوست خانگی در اکثر اتاقهای خانه زندگی می کند و تنفس می کند، کنه گرد و غبار است. برای جلوگیری از خارش ناشی از کنه و پوست تحریک شده، کف و فرش ها را جاروبرقی بکشید و ملافه خود را در آب ۱۳۰ درجه فارنهایت یا گرمتر حداقل هفته ای یکبار بشویید.

به سراغ ضدعفونی کننده‌هایی بروید که مرطوب کننده است

این روزها نمی توانید بدون مراجعه به دستگاه ضدعفونی کننده دست وارد مغازه ها یا مطب پزشک شوید. و بسیاری از خانواده ها بطری های الکل را در سراسر خانه برای تمیز کردن سریع و آسان دم دست می گذارند.

اما ضدعفونی کننده های حاوی الکل می توانند دستان شما را خشک کنند. به دنبال نسخه های آبرسان باشید که روی برچسب آنها توصیه شده توسط متخصص پوست باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *