آرشیو بلاگ

مزوتراپی چیست و چگونه باعث جوانسازی پوست می شود؟

مزوتراپی 1874848541541584

مزوتراپی به معنای درمان متوسط است و نوعی درمان زیبایی محسوب می شود و روشی است که در آن با استفاده از سوزن به عنوان روشی مشابه طب سوزنی در لایه میانی پوست انجام می شود. از نظر قانونی، می تواند برای همه افراد سالم بالای ۱۸ سال اعمال شود. با این وجود  افرادی هستند که  با وجود داشتن برخی شرایط خاص، نمی توان در آنها مزوتراپی انجام داد یا شرایطی دارند که مانع از استفاده از این روش زیبایی می شود. مزوتراپی دارای هدف کاربرد بسیار وسیع و محدوده کاربرد است و عوامل مختلفی از جمله وضعیت سلامتی فرد، سن، ویژگی های جسمی و نیاز او شرایطی هستند که محتوای مورد استفاده جهت تزریق با کاربرد تزریق میکرو را تغییر می دهند، از این رو درمان ها به صورت جداگانه انجام می شوند.

مزوتراپی 1874848541541584

مزوتراپی چگونه انجام می شود؟

مزوتراپی با استفاده از سوزن های بسیار ظریف و تزریق محلول های خاصی مانند ویتامین ها، آنزیم ها، هورمون ها و عصاره های گیاهی به لایه میانی پوست در ناحیه مربوطه برای جوانسازی پوست انجام می شود. این یک درمان موثر و کاربردی برای آسیب های پوستی و تنظیم گردش خون ضعیف است. محتوای محلول ها به منطقه کاربرد، هدف زیبایی، سن فرد و بسیاری از عوامل دیگر مانند مواد مورد نیاز شخص (ویتامین های شخصی، اسیدهای آمینه و مواد معدنی) بستگی دارد.

مزوتراپی چگونه اعمال می شود؟

قبل از استفاده از مزوتراپی، ابتدا معاینه فیزیکی انجام می شود. پس از معاینه فیزیکی توسط درمانگر، در مورد هرگونه ناراحتی که بیمار دارد، تشخیص قطعی داده می شود. پس از نهایی شدن، می توان یک کرم بی حس کننده را روی ناحیه استفاده بر روی فرد استفاده کرد. از سوزن های یکبار مصرف برای هر بیمار استفاده می شود و محلول هایی که برای بیمار تشخیص داده می شوند در ناحیه مدنطر مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی اوقات می توان با استفاده از اسلحه مکانیکی فرآیند تزریق را در ناحیه ای که برنامه به طور مکرر انجام می شود آسان کرد. تزریق زاویه دار توسط پزشک به لایه میانی پوست در ناحیه مورد نیاز درمان انجام می شود و مقدار بسیار کمی محلول به این ناحیه تزریق تزریق می شود.

جلسات مزوتراپی بیشتری را می توان با توجه به نیاز منطقه خاص پوست انجام داد. این یک روش درمانی سرپایی است که پس از استفاده نیازی به پانسمان ندارد و در صورت عدم بروز عوارض جانبی، بیمار می تواند به راحتی زندگی عادی خود را پس از درمان ادامه دهد.

مزوتراپی چه کاربردی دارد؟

مزوتراپی یکی از روشهای زیبایی بسیار محبوب است. قبل از استفاده از فرآیند مزوتراپی، نیازها، سن و شرایط سلامتی فرد بررسی می شود که بر اساس آنها مواد مناسب مانند اسیدهای آمینه، آنزیم ها، هورمون ها، مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و اسید هیالورونیک تهیه می شود. این مواد آماده شده با فرآیند مزوتراپی در جایی که پوست نیاز دارد، اعمال می شود. این موادی که به بافت پوست تزریق می شود باعث تحریک ساختاری به نام کلاژن و الاستین می شود که پوست را زنده و سفت نگه می دارد. این ساختارهای تحریک شده گردش خون را در ناحیه مورد استفاده تسریع می کنند و تنظیم کننده پاسخ ایمنی و گردش خون در سیستم لنفاوی هستند. همه این موارد با هم باعث تجدید پوست می شوند. بافت زیر جلدی ترمیم می شود و بنابراین بافت های شل شده استحکام قدیمی خود را بازیابی می کنند و موجب جوان سازی پوست می شود. نتایج و میزان موفقیت بستگی به عواملی مانند تعداد جلسات، نسبت صحیح مواد تزریقی و خود شخص متفاوت است.

مزوتراپی 7987498479416541561654

مزوتراپی چه مزایایی دارد؟

مزوتراپی یک روش درمانی است که بسته به ناحیه درمان، مزایای آن را به طرق مختلف فراهم می کند. بسیاری از مشکلات مانند ترک، چین و چروک، لکه های ناشی از آفتاب، لکه های پوستی بارداری، مشکلات پوستی،  سلولیت  و … را در مناطقی که استفاده می شود از بین می برد. این یک روش درمانی است که به ویژه برای افراد مبتلا به طاسی و مشکلات مو مانند آلوپسی که در بین مردم به عنوان مشکل ریزش مو شناخته می شود، به کار می رود و رشد مو را در ناحیه طاس فراهم می کند. درد حاد یا مزمن را در هر قسمت از بدن شما تسکین می دهد. به ویژه می تواند برای برخی از مشکلات عروقی و آسیب هایی که هنگام انجام ورزش رخ می دهد مفید باشد.

چه کسی می تواند تحت مزوتراپی قرار گیرد؟

مزوتراپی می تواند در افراد بالای ۱۸ سال بسته به منطقه مورد درمان و وضعیت سلامتی فرد اعمال شود و مناسب بودن فرد  برای این روش درمانی زیبایی، با غربالگری سلامت تعیین می شود.

عوارض جانبی و آسیب های مزوتراپی

مزوتراپی مانند هر روش درمانی و پزشکی دیگر دارای برخی عوارض جانبی است، عوارض جانبی‌که پس از استفاده از مزوتراپی رخ می دهد معمولاً طولانی مدت نیست و وقوع عوارض جانبی در افراد مختلف متفاوت است. برخی از بیماران هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی کنند و برخی از داروهایی که در طی مزوتراپی استفاده می شوند، می توانند واکنش های آلرژیک در افراد ایجاد کنند. به منظور جلوگیری از واکنش های آلرژیک، باید دقیقاً ۲۴ ساعت قبل از مزوتراپی با استفاده از دارو در قسمت کوچکی از سطح پوست، واکنش های پوستی کنترل شود. عوارض جانبی قابل مشاهده پس از عمل مزوتراپی به شرح زیر است:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • تورم پوست
  • حساسیت پوستی
  • احساس خارش و سوزش روی پوست
  • بثورات روی سطح پوست
  • کبودی در سطح پوست

واکنش هایی مانند بثورات پوستی و فوران ممکن است در افرادی با پوست بسیار حساس دیده شود و در محل استفاده از مزوتراپی جای زخم های تیره وجود داشته باشد.

انواع مزوتراپی کدامند؟

سه نوع مختلف مزوتراپی وجود دارد که بسته به روش تزریق مورد استفاده قرار می گیرد. سه نوع مختلف عبارتند از: مزوتراپی نقطه به نقطه، مزوتراپی پوست فوقانی و مزوتراپی جامع. جدا از این برنامه مزوتراپی با توجه به منطقه مورد استفاده، به انواع مختلفی مانند مزوتراپی مو، مزولیفتینگ و مزوتراپی بدن تقسیم می شود.

مزوتراپی 748748465465415

مواردی که باید بعد از مزوتراپی رعایت شود

برخی از موارد وجود دارد که  پس از انجام روش مزوتراپی باید مورد توجه قرار گیرد. فردی که تحت مزوتراپی قرار می گیرد:

  • قبل و بعد از درمان نباید از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین استفاده کند
  • در ۱۰ – ۱۵ ساعت اول پس از مزوتراپی، نباید به محل درمان آب بزند
  • لباس های تنگ مانند شلوار جین تنگ را نباید بعد از استفاده پوشید زیرا می تواند بر گردش خون تأثیر بگذارد
  • در دو روز اول پس از استفاده از مزوتراپی، فرد نباید خود را از نظر جسمی خسته کند
  • طی ۱۰ تا ۱۵ ساعت اول پس از مزوتراپی نباید آرایش کنید
  • قبل و بعد از مزوتراپی نباید از هیچ داروی ضد التهابی استفاده شود
  • قطعاً باید قبل و بعد از استفاده از مزوتراپی غذای سالم مصرف شود
  • الکل، کافئین، سیگار و غذاهای با پروتئین بالا نباید مصرف شود
  • به منظور جلوگیری از تورم، کبودی و قرمزی در ناحیه درمان، باید کمپرس سرد استفاده شود، کمپرس چای بابونه سرد یا ژل های سرد برای این فرآیند کافی است
  • محل استفاده از مزوتراپی نباید خراشیده شود
  • هیچ گونه فشاری نباید روی ناحیه مربوطه وارد شود
  • برای جلوگیری از عفونت نباید تا آنجا که ممکن است منطقه را لمس کرد
  • دست ها باید قبل از لمس ناحیه شسته شوند
  • تمام توصیه های ارائه شده توسط پزشک باید دنبال شود

کجا و توسط چه کسی باید مزوتراپی انجام  شود؟

روش مزوتراپی قطعاً باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود. کار با یک کلینیک معتبر و باتجربه بسیار مهم است. قطعاً مزوتراپی در هیچ کلینیکی که هیچ آموزشی ندارد و مجاز به استفاده از داروهای مزوتراپی نیست، نباید انجام شود.

هزینه درمان مزوتراپی

بعد از یادگیری جزئیات روش مزوتراپی، یکی از جالبترین موارد قیمت مزوتراپی است. قیمت های مزوتراپی به عوامل مختلفی از جمله کلینیکی که در آن روش انجام می شود، پزشک، مواد استفاده شده در برنامه درمان، نوع درمان، ناحیه درمان، تعداد جلسات درمان، مدت زمان درمان، منطقه ای که کلینیک در آن قرار دارد، متفاوت است.

مزوتراپی برای چه افرادی و در چه شرایطی  مناسب نیست؟

در شرایط خاص مزوتراپی توصیه نمی شود. این شرایط به شرح زیر است:

  • زنان حامله
  • مادران شیرده
  • افرادی که سابقه فلج دارند
  • بیماران دیابتی که مجبور به استفاده از انسولین هستند
  • بیماران سرطانی
  • بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی خون
  • افرادی که در برابر هر ماده ای که در فرآیند میکرواینجکشن استفاده می شود حساسیت دارند
  • افراد مبتلا به مشکل کهیر
  • افراد مبتلا به بیماری قلبی که با استفاده از چند دارو درمان می شوند

مزوتراپی بدون سوزن چیست؟

این یک روش مزوتراپی است که با استفاده از دستگاه های اولتراسونیک برای افرادی که به روش مزوتراپی حساس هستند بدون استفاده از سوزن انجام می شود. دستگاه اولتراسونیک ترکیب دارو را بدون استفاده از سوزن به داخل پوست منتقل می کند. دستگاه اولتراسونیک اجازه می دهد تا برای مدت کوتاهی غشای سلول، که به طور معمول نیمه نفوذ پذیر است، کاملاً نفوذ پذیر باشد. غشای سلولی که کاملاً نفوذ پذیر می شود، مایع منتقل شده را با بردن آن به داخل سلول جذب می کند. از برنامه مزوتراپی بدون سوزن برای درمان  مشکلات مو، افزایش تعادل رطوبت در پوست و مو، سفت شدن بدن، کاهش چین و چروک های سطح پوست و جوان سازی صورت استفاده می شود. طبق نتایج تحقیق، روش مزوتراپی با سوزن نتایج موفقیت آمیزتری نسبت به روش های مزوتراپی بدون سوزن بدست آورده است و  موثرترین کاربرد در مزوتراپی با استفاده از سوزن صورت می گیرد. مزوتراپی بدون سوزن روشی است که توسط افرادی که به سوزن حساس هستند ترجیح داده می شود

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *