آرشیو بلاگ

اختلال کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی چیست و روش های درمان آن کدامند؟

کراتوز پیلاریس 9687496874967846958746974869786978967

کراتوز پیلاریس، که به عنوان اختلال پوست مرغی نیز شناخته می شود، به یک بیماری شایع پوستی اشاره دارد که منجر به ایجاد برجستگی و پوسته های ریزی روی فولیکول های مو شده و منافذ آنها را می بندند. این برجستگی ها می توانند به دلیل التهاب باعث سوزش و خارش شوند و بافت ناهمواری به پوست شما بدهند. این بیماری شایع کاملا بی ضرر است که باعث ایجاد لکه های خشک و خشن و برجستگی های ریز، اغلب در قسمت بالای بازوها، ران ها، گونه ها یا باسن می شود. این وضعیت در ماه های زمستان که تمایل به خشک شدن پوست دارد بدتر می شود و همچنین ممکن است در دوران بارداری نیز تشدید شود. هیچ درمان خاصی برای این بیماری ژنتیکی بی ضرر وجود ندارد، اما راه هایی برای درمان یا جلوگیری از بدتر شدن آن وجود دارند. کراتوز پیلاریس معمولاً در سن ۳۰ سالگی به طور طبیعی برطرف می شود.

علائم کراتوز پیلاریس چیست؟

قابل توجه ترین علامت کراتوز پیلاریس ظاهر آن است. برآمدگی های قابل مشاهده روی پوست شبیه پوست مرغ پرکنده است. به همین دلیل، نام پوست مرغی را روی آن قرار داده اند. همانطور که گفته شد برآمدگی ها می توانند در هر قسمتی از پوست که فولیکول های مو وجود دارد ظاهر شوند و بنابراین هرگز در کف پا یا کف دست این برجستگی ها را نخواهید دید.

علائم مرتبط با این مشکل پوستی عبارتند از:

  • صورتی یا قرمز بودن اطراف برجستگی ها
  • خارش و تحریک پوست
  • خشکی پوست
  • برجستگی هایی که شبیه کاغذ سنباده است.
  • برآمدگی هایی که بسته به رنگ پوست (در رنگ گوشتی، سفید، قرمز، صورتی، قهوه ای یا سیاه) می توانند در رنگ های مختلف ظاهر شوند.
  • سوزش

 

کراتوز پیلاریس 9687496874967846958746974869786978967

 

علل کراتوز پیلاریس

این بیماری خوش خیم پوستی نتیجه تجمع کراتین، پروتئین مو همراه با سلول های مرده پوست در منافذ پوست است. اگر مبتلا به کراتوز پیلاریس هستید، کراتین موهای بدن شما در منافذ مسدود می شود و از باز شدن فولیکول های مو در حال رشد ممانعت می کند. در نتیجه، یک برآمدگی کوچک در جایی که مو باید در آن ناحیه باشد ایجاد می شود و ظاهر ناهموار و خشن به پوست می بخشد. علت دقیق تجمع کراتین ناشناخته است، اما پزشکان تصور می کنند که ممکن است با بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک و بیماری های ژنتیکی مرتبط باشد.

چه کسی بیشتر در معرض ابتلا به کراتوز پیلاریس است؟

  • افرادی که دارای پوست خشک هستند.
  • افرادی که از مشکل اگزما و ایکتیوز رنج می برند.
  • تب یونجه
  • افراد چاق
  • زنان
  • کودکان یا نوجوانان

هر کسی می تواند مستعد این بیماری پوستی باشد، اما بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع است. این مشکل پوستی اغلب در اواخر دوران نوزادی یا در دوران نوجوانی شروع می شود. این بیماری معمولاً در اواسط ۲۰ سالگی برطرف می شود و اکثر موارد تا ۳۰ سالگی به طور کامل از بین می روند. تغییرات هورمونی می تواند در دوران بارداری برای زنان و در دوران بلوغ برای نوجوانان منجر به بروز این بیماری شود.

عوامل متعددی در شروع بیماری کراتوز پیلاریس نقش دارند ، از جمله:

  • هوای سرد یا خشک
  • حساسیت و خشکی پوست
  • نوسانات هورمونی در دوران بارداری یا پریود
  • شرایط پزشکی مانند درماتیت آتوپیک و ایکتیوز ولگاریس
درمان بیماری کراتوز پیلاریس

تعدادی از محصولات بدون نسخه و روش های مختلف درمان های پوستی می توانند به درمان این بیماری کمک کنند.

 

کراتوز پیلاریس 48568956867486869784637

 

درمانهای موضعی

کرم های زیر ممکن است به مدیریت علائم کراتوز پیلاریس کمک کند:

مرطوب کننده ها

استفاده از مرطوب کننده ها می تواند به کنترل کراتوز پیلاریس کمک کند، پس روزانه از مرطوب کننده ها برای جلوگیری از خشکی، تسکین پوست و کنترل برآمدگی های پوست خود استفاده کنید. حتماً از مرطوب کننده های بدون بو استفاده کنید تا از تحریک بیشتر پوست جلوگیری کنید. همچنین می توانید از مرطوب کننده های حاوی سرامید یا اسید ملایم استفاده کنید زیرا از تجمع سلول های مرده پوست جلوگیری می کند.

آلفا هیدروکسی اسیدها

استفاده از اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک به لایه برداری ملایم پوست و رفع انسداد فولیکول های مو کمک می کند، بنابراین برجستگی ها را به حداقل می رساند. این ترکیب همچنین به مرطوب کننده کمک می کند تا به لایه های عمیق پوست برسد. برای این منظور می توانید از لوسیون ها، کرم ها، پاک کننده ها یا اسکراب های حاوی آلفا هیدروکسی اسید استفاده کنید.

سالیسیلیک اسید

لوسیون های پوست یا پاک کننده های حاوی سالیسیلیک اسید به لایه برداری پوست کمک کرده و سرعت گردش و جایگزینی سلول ها را افزایش می دهد. نشان داده شده است که ۵٪ اسید سالیسیلیک و ۱۰٪ اسید لاکتیک در درمان کراتوز پیلاریس موثر هستند.

اوره

اوره در رطوبت رسانی به پوست کمک می کند و بنابراین با کراتینه شدن، سفت شدن سلول های پوست را مسدود می کند. می توانید روزانه از کرم های پوستی بر پایه اوره استفاده کنید.

تجویز رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدها مشتقات ویتامین A هستند که به افزایش تعویض سلول های مرده با سلول های جدید کمک می کند، بنابراین از انسداد فولیکول های مو جلوگیری می کند.

درمان های غیر جراحی برای برطرف کردن کراتوز پلاریس

پزشک شما ممکن است یکی از روش های زیر را برای بهبود پوست آسیب دیده پیشنهاد کند:

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن می تواند به درمان کراتوز پیلاریس کمک کند؛ در این متد یک وسیله دستی برای از بین بردن لایه بالایی پوست استفاده می شود و جای خود را به سلول های جدید پوست می دهد و بنابراین ظاهر یکنواختی به پوست می بخشد. میکرودرم ابریژن می تواند با از بین بردن تجمع کراتین از سطح پوست، به درمان این مشکل پوستی کمک کند.

لایه برداری شیمیایی

با استفاده از لایه برداری شیمایی با محلول های آلفا و بتا هیدروکسی اسید برای لایه برداری لایه سطحی پوست، باعث از بین رفتن سلول های مرده پوستی و جایگزینی آنها با سلول های تازه تولید شده می گردید.

لیزر درمانی

لیزر می تواند برای هدف قرار دادن فولیکول های مو و آسیب رساندن به فولیکول های مو استفاده شود، بنابراین از تجمع سلول های کراتینه شده در آنها جلوگیری می کند.

درمان فتو پنوماتیک

از لیزر نور شدید پالس و خلاء ملایم برای رفع انسداد فولیکول های مو استفاده می شود، بنابراین التهاب و قرمزی ناشی از کراتوز پیلاریس را بهبود می بخشد.

 

کراتوز پیلاریس 669968578454141236699658547

 

تشخیص بیماری کراتوز پیلاریس

متخصص پوست یک معاینه فیزیکی از پوست را برای بررسی برجستگی های کراتوز پیلاریس انجام می دهد. در برخی موارد، پزشک ممکن است از نمونه بیوپسی پوست برای تأیید تشخیص استفاده کند.

تغییر در شیوه زندگی برای مدیریت بیماری کراتوز پیلاریس

ایجاد تغییراتی در مراقبت از پوست و شیوه زندگی برای مدیریت و کنترل این بیماری، کمک به درمان و جلوگیری از عود کردن مشکل کراتوز پیلاریس  در آینده بسیار مهم است. کارهایی که به منظور تغییر سبک زندگی می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • PH پوست را حفظ کنید: هرگونه اختلال در pH پوست می تواند باعث تحریک، قرمزی، خشکی و زبری شود. بنابراین، حفظ pH مناسب پوست برای جلوگیری از تشدید علائم بیماری بسیار مهم است.
  • پوست را مرطوب نگه دارید: از مرطوب کننده ها و نرم کننده ها برای محافظت و تقویت سد دفاعی پوست خود استفاده کنید که در غیر این صورت با خشکی پوست، پوست ضعیف شده و منجر به خارش و سوزش می شود. مواد شوینده رطوبت محیط را به سطح پوست متصل می کنند، در حالی که نرم کننده ها پوست را آبرسانی کرده و ترمیم پوست را تقویت می کنند.
  • هیدراته بمانید: با مصرف آب فراوان بدن خود را همیشه هیدراته نگاه دارید، هیدراتاسیون، بدن را برای مهار علائم کراتوز پیلاریس و جلوگیری از عود مجدد حفظ می کند.
  • از وان آب داغ یا استخرهای عمومی اجتناب کنید: از ورود به استخرها خودداری کنید زیرا کلر می تواند باعث تحریک پوست شود. همچنین ، برای حمام از آب داغ استفاده نکنید زیرا باعث خشک شدن پوست می شود. در عوض ، از آب گرم استفاده کنید و فقط یک بار در روز حمام یا دوش بگیرید.
  • از لایه بردارهای ملایم استفاده کنید: استفاده از لایه بردارهای ملایم برای از بین بردن سلول های مرده پوست در بیماری کراتوز پیلاریس می تواند از تجمع آنها جلوگیری کند.
  • لباس های گشاد بپوشید
  • از دست زدن به پوست خودداری کنید
  • از مرطوب کننده استفاده کنید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

توصیه می شود در صورت مشاهده علائم کراتوز پیلاریس برای تشخیص قطعی با پزشک مشورت کنید. اگر علیرغم مراقبت مناسب از خود و استفاده از لوسیون ها و کرم های بدون نسخه، علائم شما بهبود نیافت، مراجعه به پزشک اهمیت بیشتری پیدا می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *